L Lundstroem1 skrev:
Om medelvärdet av dina 3 högsta värden är 3 kW så får du betala 3x82 kr/kW. (Ellevio).
Innebär det då att det har ingen betydelse om ett abslut uttag ligger på exakt värde. Var det inte då som jag uppfattat det. 3 kW dygnet runt exakt, så i mitt tycke så har jag inte gått över 3 kW , men ska betala 3 X någonting som jag inte har gått över. Var finns logiken då, på det med eefektaxa. Går inte undkomma något av det enligt din utsago.
Vad blir det då med per 15 min, Tar ut 1 kW under 15 min, blir det då ett uttag på 4 kW per timme och taxxas för det. Nu snurrar det bra för mig. går ju inte att komma ifrån effektaxan om jag begriper det rätt.
Sanslöst om det är så.

Effekttaxa = Arean under grafen av "effekt x tiden" under den beslutade tidsintervallet.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
i mitt tycke så har jag inte gått över 3 kW , men ska betala 3 X någonting som jag inte har gått över.
Du har ju gått över 0 Watt med 3kW och får då betala effekttaxa på 3kW.
Alla får betala effekttaxa.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Innebär det då att det har ingen betydelse om ett abslut uttag ligger på exakt värde. Var det inte då som jag uppfattat det. 3 kW dygnet runt exakt, så i mitt tycke så har jag inte gått över 3 kW , men ska betala 3 X någonting som jag inte har gått över. Var finns logiken då, på det med eefektaxa. Går inte undkomma något av det enligt din utsago.
Vad blir det då med per 15 min, Tar ut 1 kW under 15 min, blir det då ett uttag på 4 kW per timme och taxxas för det. Nu snurrar det bra för mig. går ju inte att komma ifrån effektaxan om jag begriper det rätt.
Sanslöst om det är så.
Om du har en konstant förbrukning av 3kW så är det din topp, om än väldigt bred, som du får betala för. Du tar ut 3 kW och får betala effekttariff för dessa 3 kW (därav 3x någonting). Alla får betala en avgift som på ett eller annat sätt baseras på de högsta effekterna vi tar ut. Har du en platt förbrukning så är det den effekten du betalar för…

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Du har ju gått över 0 Watt med 3kW och får då betala effekttaxa på 3kW.
Alla får betala effekttaxa.
Ännu mer konfunderad, var det inte ett snitt ( medelvärde ) som ska överskridas då för ett utfall. Vad noll då. en start för inget uttag. Om jag stänger huset ett dygn och tar 1 kW per timme nästa dygn, är då snittet från noll och 1 kW övertag som ger taxan, eller vad. Så det är nätägaren som bestämmer var gränsen går. Oavsett om det är noll eller 3 kW. Det innebär då att ingen kan undkomma taxan, hur dom än gör. Helt i strid med vad andra skriver i denna tråd.

Du betalar i det exemplet snittet på dina tre högst belastade timmar. Om din last är 3kW konstant så är snittet på dina högst belastade timmar just 3kW.

Så är det inte hos alla nätbolag med effekttaxa.

Jag fattar inte hur det kan vara så svårt att förstå.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte tänkt att detaljregleras.
Vilket leder till godtycke och helt sjukt olika debitering beroende på var du bor.

Ingen annan statligt styrd reglering ger den effekten.

C
J JanNorden skrev:
Det ger användarna andra problem, som att hålla lasterna fördelade på alla faserna, hela tiden.
Nu är jag inte riktigt med... Det är klart du kan plocka ut mer effekt med en given säkringsstorlek om du har en jämn belastning av faserna. Det har "alltid" funnits ett högst signifikant ekonomiskt incitament att inte ha större säkring än nödvändigt, och det kommer att fortsätta vara så efter effektavgiftens införande (med vissa specifika undantag i t.ex. Ellevios modell).

Om man skulle höja säkringsavgiften ytterligare skulle naturligtvis incitamentet öka ytterligare, men jag ser inte riktigt hur det är ett problem. Åtminstone inte något nytt problem.

Ingen kan undkomma effekttaxa efter 1/1 2027. Den baseras på ditt maximala effektuttag. Punkt.
Släpp begreppet överuttag från något snitt. Troll?
(Red. Svar på #1145)

D Dilato skrev:
Vilket leder till godtycke och helt sjukt olika debitering beroende på var du bor.

Nätavgiften är även idag olika beroende på var du bor.
EI har satt upp riktlinjer för att debiteringen även ska vara effektberoende. Helt rätt.

D Dilato skrev:

Nej, det får inte vara godtyckligt. Men det finns en frihet i utformningen.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det får inte vara godtyckligt. Men det finns en frihet i utformningen.
Fri att utforma efter eget huvud är definitionen av godtycke.

"fri bedömning efter eget skön och individuell vilja".

Motsatsen till godtycke är därmed "förutsägbarhet genom reglering".

I en rättsstat ska godtycke motverkas, då det betraktas som rättsosäkert och odemokratiskt.

Om varje nätbolag kan sätta upp egna regler utan någon reglering eller hänsyn till. kunden, hur är det inte godtyckligt?

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Släpp begreppet överuttag från något snitt. Troll?
TROLL Kan du vara själv och sluta läsa/svara om det stör dig att någon vill ha klartext om något på forumet.
Eller så kan du som vet så mycket svara på det som kallas snittet Var ligger det gränsen vid uttag på en viss nivå, Blir snittets medeltal vid noll starten och allt däröver oavsett storlek på uttaget ett underlag för taxan då att betala. Om uttaget är 10 kW / timmen, startar det då från noll dagen före som vara noll och det blir taxa på 10 kW/h. Mycket märkligt är det.

D Dilato skrev:
Fri att utforma efter eget huvud är definitionen av godtycke.

"fri bedömning efter eget skön och individuell vilja".

Motsatsen till godtycke är därmed "förutsägbarhet genom reglering".

I en rättsstat ska godtycke motverkas, då det betraktas som rättsosäkert och odemokratiskt.

Om varje nätbolag kan sätta upp egna regler utan någon reglering eller hänsyn till. kunden, hur är det inte godtyckligt?
Men det är ju inte så. Det finns reglering, men inte exakt hur det ska utformas.

J jonaserik skrev:
TROLL Kan du vara själv och sluta läsa/svara om det stör dig att någon vill ha klartext om något på forumet.
Eller så kan du som vet så mycket svara på det som kallas snittet Var ligger det gränsen vid uttag på en viss nivå, Blir snittets medeltal vid noll starten och allt däröver oavsett storlek på uttaget ett underlag för taxan då att betala. Om uttaget är 10 kW / timmen, startar det då från noll dagen före som vara noll och det blir taxa på 10 kW/h. Mycket märkligt är det.
Vad medelvärde är bör man lära sig på mellanstadiet. Men vi tar det steg för steg. Säg i vilket steg du tappar bort dig.

1. Börja med att räkna ut medeleffekten varje timme.

2. Hitta de tre timmar med högst medeleffekt under månaden.

3. Räkna ut genomsnitts effekten under dessa tre timmar.

4 multiplicera den medeleffekten med effektavgiften.

5. Resultatet steg fyra är nätavgiftens effektavgiftsdel för den månaden.

Hur långt i beskrivning förstår du?

• Gilla
BSOD och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.