327 914 läst ·
4 601 svar
328k läst
4,6k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Kan du inte göra en korrekt graf så att det blir lättare att läsa den? Så där varierar inte elpriset.
Husägare
· Linköping
· 212 inlägg
Skulle hävda att elpriset legat väldigt nära den turkosa kurvan i november. I oktober, däremot, var det mycket jämnare. Men det var innan det nya systemet för elöverföring togs i drift.D Daniel 109 skrev:
Jag tror Daniel syftar på att elpriset inte är en kontinuerlig funktion utan en stegvis konstant funktion, så att visualisera det med mjuka linjer som interpolerar den underliggande datan ger en skev beskrivning
Att dom stora nätleverantörerna gör det enkelt för sig och vältrar över kostnaden på hela kollektivet gör det ju inte mer rätt, dom skiter ju i sina kunder det vet vi redan.M Martin Lundmark skrev:
Men det är principiellt fel, man betalar en kostnad för något som ingen behöver, eller vill ha, bara för att någon annan vill tjäna pengar.
”När nätet måste förstärkas läggs kostnaden på kundkollektivet. De som bor i bostadsrätt får betala för att villaägare kopplar upp solceller”.
https://www.tn.se/naringsliv/35230/darfor-far-du-betala-for-grannens-solpaneler/
Hej DilatoD Dilato skrev:Att dom stora nätleverantörerna gör det enkelt för sig och vältrar över kostnaden på hela kollektivet gör det ju inte mer rätt, dom skiter ju i sina kunder det vet vi redan.
Men det är principiellt fel, man betalar en kostnad för något som ingen behöver, eller vill ha, bara för att någon annan vill tjäna pengar.
”När nätet måste förstärkas läggs kostnaden på kundkollektivet. De som bor i bostadsrätt får betala för att villaägare kopplar upp solceller”.
[länk]
Jag tolkar när jag läser, det jag återgav i inlägg #1 109, att de tre stora elnätsbolagen inte agerar i enlighet med det beslut som Energimarknadsinspektionen har redovisat. Men jag är inte expert på området.
Vi får se hur Energimarknadsinspektionen tolkar detta och om de agerar på något sätt och/eller kommenterar de tre stora elnätsbolagens uttalanden.
Det finns en branschförening för solcellsägare som heter Svensk Solenergi
https://svensksolenergi.se
Men frågan är vem som, i denna fråga, för talan för alla de som inte har solceller.
Villaägarföreningen? Hyresgästföreningen?
Redigerat:
Det ses väl som att man generellt sett inte kräver mer om man inte har högre avsäkring till produktionen än konsumtionen.M Martin Lundmark skrev:Hej Dilato
Jag tolkar när jag läser, det jag återgav i inlägg #1 109, att de tre stora elnätsbolagen inte agerar i enlighet med det beslut som Energimarknadsinspektionen har redovisat. Men jag är inte expert på området.
Vi får se hur Energimarknadsinspektionen tolkar detta och om de agerar på något sätt och/eller kommenterar de tre stora elnätsbolagens uttalanden.
Det finns en branschförening för solcellsägare som heter Svensk Solenergi
[länk]
Men frågan är vem som, i denna fråga, för talan för alla de som inte har solceller.
Villaägarföreningen? Hyresgästföreningen?
HejD Daniel 109 skrev:
Det jag tolkar ligger i Energimarknadsinspektionens uttalande är, om man för att kunna ansluta solceller måste göra åtgärder som innebär kostnader i elnäten eller inte.
Men här är det Energimarknadsinspektionens sak att agera, om man inte följer målet i det det som sagts.
Men jag är som sagts ingen expert.
Redigerat:
Om jag aldrig har en topp då, högre än vad en igångsättning av en tvättmaskin ger hur beräknas det då?M Martin Lundmark skrev:Hej Bo00
Elnäten till våra villor är ursprungligen baserade på Velanders formel. En formel som bygger på att man bara behöver årsenergi och vetskap om kundkategori med tillhörande Velanderkonstanter för beräkning av uppskattad toppeffekt.
Se t.ex. ”UTVÄRDERING AV VELANDERS FORMEL FÖR TOPPEFFEKTBERÄKNING I ELDISTRIBUTIONSNÄT” [länk]
Här ser man en beräkning med Velanders formel.
[länk]
Starkt förenklat; Genom användning av Velanders formel undvek man att bygga onödigt kostsamma elnät genom att ta hänsyn till den sammanlagring som uppstår när många villor är anslutna till ett elnät, då alla inte har sina effektuttag samtidigt.
Ett villanät med 25A säkringar till villorna, byggdes alltså inte för att alla skulle kunna ta ut 25 A samtidigt. Genom användning av Velanders formel undvek man onödigt överdimensionerade elnät och onödigt höga elnätskostnader.
Velanders formel utvecklades före det vi, till exempel, började med värmepumpar med elspets, elbilsladdning och solceller på villor.
Denna förändring som nu skett innebär att Velanders formel fungerar dåligt. För att vi idag inte skall behöva bygga onödigt överdimensionerade elnät och få onödigt höga elnätskostnader, så inför man effektavgifter.
Målet, med effektavgifter är att elnätsbolagen skall behålla samma totala utdebitering men fördelningen ändras så den enskilda kunden betalar utifrån dess nyttjande av elnätet. (se även inlägg #977 av Dilato)
Utgår man ifrån att det blir samma totala utdebitering till kundkollektivet, då innebär det att; Om någon får en högre utdebitering till elnätet med effektavgifter då kan man rimligen tolka detta så att denne tidigare har betalar för liten andel av sitt elnätsutnyttjande.
Och följaktligen; Om någon får en lägre utdebitering till elnätet med effektavgifter då kan man rimligen tolka detta så att denne tidigare har betalar för stor andel av sitt elnätsutnyttjande.
Förut har focus för villaägare många gånger varit att sänka energianvändningen (antalet kWh till elenergibolaget) men på bekostnad av ett ointresse att hålla nere toppeffekten i elnäten. Nu försöker man med effektavgiften undvika att den totala elnätskostnaden för kundkollektivet ökar.
Hej 47744774 skrev:
Det finns idag cirka 170 elnätsföretag I Sverige, och de utformar var och en sina regler för effektavgiften, under överinseende av Energimarknadsinspektionen.
Det är ditt elnätsbolag som utformar reglerna för effektavgiften gällande dig. Fråga dem.
Samtidigt ska det ju inte bli orimligt dyrt för en kund bara för att man när just den kunden ansluts går över gränsen för vad nuvarande transformator kostar. Det måste bli någon typ av mellanväg.M Martin Lundmark skrev:Hej
Det jag tolkar ligger i Energimarknadsinspektionens uttalande är, om man för att kunna ansluta solceller måste göra åtgärder som innebär kostnader i elnäten eller inte.
Men här är det Energimarknadsinspektionens sak att agera, om man inte följer målet i det det som sagts.
Men jag är som sagts ingen expert.
En viktig del är att ledningarna är mer eller mindre samma men Barsebäck stängdes så ledningarna får jobba för att kompensera samt de nya ledningarna som går utomlands har början användas mer och merD Dilato skrev:
HejD Daniel 109 skrev:
Naturligtvis inte.
Elnätsbolagen borde ha en lång erfarenhet att fördela kostnader gällande kunder och kundkategorier.