Hej!
Jag har fått en konstruktionsritning och börjat fundera på hur konstruktören tänker gällande grunden. Vid första anblick tänkte jag isolerblock de översta två raderna, men sedan noterade jag att isoleringen går rakt genom blocken och att det översta bara har en sida med lättklinker. Är tanken 15 cm leca, 10 cm cellplast och 15 cm leca på mittersta raden? Ska detta i så fall fästas ihop på något sätt, med bruk eller fogskum?

Eftersom jag måste gå genom arkitekten för att få tag på konstruktören och för att det finns så många med bra idéer och stor kunskap här frågar jag er först då det kanske leder till att jag kommer med helt andra frågor till konstruktören. Tacksam för input!
Teknisk ritning av väggsektion, innehåller isolering, betongelement, och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en hel del att önska på den ritningen. Saknas bl.a hur balken över öppningen ska armeras, vilket centrummått det ska vara på armeringen samt om det ska armerad i båda riktningar, vilken betongkvalite som krävs. Tycker även att det ser väldigt konstigt ritat ut under plattan med makadamlagret, det bör även gå under sulan. I och med att sulan ligger så ytligt hade jag nog övervägt att även isolera kring denna.
Frågan du har om blocken på sulan är det bara att fråga konstruktören, han har säkerligen en tanke med detta(y)

• Gilla
amaw
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.