Hej!

Min sambo och jag köpte en smånadsvilla för 6 år sedan och tycker nu 2 barn senare att huset i sig är bra men köket är opraktiskt, Vi vill ändra följande:

* Ut med den gamla spisen som har keramikplattor och in med en induktionshäll.

* byt plats mellan kökssköp och kyl/frys så att vi kan byta ut köksskåpet + bänk mot ett högskåp som rymmer micro och ugn.

* Ny fläkt - bort med kryddhylla

* Köksö istället för köksbord, vi behöver akut mera bänkyta!!!

* ny bänkskiva + diskho och kran.

Anledningen till detta är att vi tycker att köket är för nytt för att riva ut med stomme och allt, och att dessa ändringar är kostnadsbesparande...

Problemet är att vi måste ha luckor till högskåpet och till den stora låda vi vill ha under induktionshällen och dessa verkar ha utgått ifrån myresjökök. De heter Ekant. Har försökt kontakta myresjökök men de har inte svarat än så jag slänger ut denna fråga till alla kunniga här.

Det känns som slöseri att byta ut alla luckor bara för att man vill göra dessa förbättringar. Det går inte heller att måla dem för de har ett speciellt mönster (ett antal avfasningar i olika nivåer) som gör att även om de målas kommer geometrin inte att stämma med vanliga släta luckor typ Aspekt.

Tips, förslag? Vi har absolut inte gåd att byta ut hela stommen... vår budget ligger på ca 20000. Känns dessutom som kapitalförstöring att slänga ut ett 6 år gammalt kök med ek-luckor. Nackdelen är att köket är så 80-tal. Detta vill vi råda bot på med ovanstående förbättringar.

MVH
Henrik

Redigerat:
Kolla med ett finsnickeri om dom inte kan tillverka luckor i samma stil som dom befintliga. Det behöver inte bli särskilt dyrt.
Å andra sidan ger luck-byte i hela köket en helt annan känsla av nytt kök.

IKEAs luckor passar inte på Myresjös stommar eller? Annars tycker iaf jag att det absolut inte är något fel på IKEAS kök.

Hej!

Det vi tycker är att det är onödigt att slänga ut luckor som bara är 6 år, som är av ek och som det inte är något fel på alls. Man tycker att kök-tillverkarna borde ha i reserv äldre modeller precis som många bil- och maskintillverkare håller med reservdelar. Tänk om jag skadar en lucka, ska jag behöva byta ut hela köket då?

Stommar på skåp verkar kunna ha precis vilka dimensioner som helst, då många kök byggs anpassade för ett visst köks dimensioner. Jag har aldrig byggt något kök men det verkar så i alla fall.

I första hand vill vi som sagt inte ha nya luckor, det känns som ett enormt slöseri.VEt inte om det finns en begagnatmarknad för luckor heller....?

Vi kan ju inte vara de enda med samma problem?

/H

Akvist har redan gett lösningen, leta på ett snickeri så bygger dom luckor åt dej. Det kan inte kosta så mycket rör sej ju bara om 1 lucka och 1 lådfront, klart billigare än att köpa ett helt nytt från IKEA och kvalitetsskillnaden är enorm.

Hej!

Ja det låter inte så farligt. Ska kolla upp det. Hoppas annars att kunna återanvända en del grejor från de luckor som vi måste ta bort.

Jag har räknat lite och det blir ganska dyrt ändå... kan någon kolla om dessa summor är rimliga:

Diskbänk infälld Ifö Concert C24P 4000 kr
Bänkskiva antracit 3000 kr
Induktionshäll + ugn Electrolux 12000 kr
Mikrovågsugn 3000 kr
Fläkt 1690 kr
Underskåp under spis div tillb. 1000 kr
Högskåp 5000 kr

Ungefärliga priser exkl hantverkare... men visst springer det iväg snabbt när man pysslar med kök och badrum.

Sen ska vi ha en köksö, hade hoppats bygga den av överblivna skåp och luckor.

Hej! En fråga till, hur funkar detta med högskåp för inbyggnad av ugn och mikrovågsugn. Finns det standardmått eller måste de byggas på plats utefter de vitvaror man har valt?

I så fall kunde man ju köpa en stomme av myresjökök och låta snickare kapa till de befintliga luckor som finns så att de passar. LIte svårt kanske när de endast är fanerade....

/H

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.