Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Sökarn
D
Det är antagligen inte termostaten som behöver servas utan ventilen under termostaten. Skruva loss hela termostaten från radiatorn och försök att motionera pinnen där (tryck och dra försiktigt, men dra inte hårt i pinnen för då kan du få hela pinnen i handen).

Termostaterna har sällan något som kan servas.

Sökarn
Skruva den räfflade kanten vid röret?

Sökarn skrev:
Skruva den räfflade kanten vid röret?
Känner inte till din termostat, men på bifogad URL finns på andra bilden en bild av en termostat. termostaten är det vita plus den svarta plastiga räfflade biten närmast röret. För just denna termostat, vrider man på den svarta plastiga räfflade ringen vid röret, kan man sedan ta bort termostaten. Bakom den sitter den ventil ridax nämner, som du snarare skall knacka på än dra i, eftersom du inte gärna vill dra för mycket (då trillar den ut och det sprutar vatten).

--- Mats ----

Sökarn
Mats Bengtsson skrev:
Känner inte till din termostat, men på bifogad URL finns på andra bilden en bild av en termostat. termostaten är det vita plus den svarta plastiga räfflade biten närmast röret. För just denna termostat, vrider man på den svarta plastiga räfflade ringen vid röret, kan man sedan ta bort termostaten. Bakom den sitter den ventil ridax nämner, som du snarare skall knacka på än dra i, eftersom du inte gärna vill dra för mycket (då trillar den ut och det sprutar vatten).

--- Mats ----
Då bör man ha något att täta med men vad?

För att inte förolyckas tänkte jag sänka trycket först, ett sommarjobb egentligen.

Sökarn skrev:
Då bör man ha något att täta med men vad?

För att inte förolyckas tänkte jag sänka trycket först, ett sommarjobb egentligen.
Att sänka trycket är alltid en tryggare lösning, men att ta av termostaten bör inte leda till något problem, det är först om du drar i ventilpinnen du tar en större risk. Så ett enkelt förslag är att ta av termostaten och "lagom" försiktigt och många många gånger knacka på ventilen, utan att dra i den. Den bör lossna då (äldre ventiler hänger sig gärna efter sommaren). Dock, om den redan är bottnad (varit hårt temperaturbegränsad tidigare) kommer det inte att vara en bra lösning.

Jag har dragit bort ventilpinnen av misstag, den gången pressade jag tillbaka den igen, så det behövdes inget annat att täta med. Jag var beredd på at det skulle hända, så jag hade trasor och en liten balja med mig, men det enda trasorna gör är att hindra att vattnet sprutar, de stoppar det inte, då är det bättre att ha sänkt trycket först.

--- Mats ---

Sökarn
Tack hur min ser ut finns på min länk, den med räfflad skruvkant vid röret.
Så lyckas man peta in pinnen eller annat slutar det läcka till det repareras?

Fel årstid att få stopp på värmen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.