Patrik_Hed skrev:
Jag kan säga att jag använde en Hilti slagborr och borrade i kakel med, det gick förvånadsvärt utmärkt.
Du borrade med slag? Det är oerhört riskabelt, och en helt onödig risk att ta. Det är busenkelt att borra i kakel med en biltemaborr för någon tjuga.

jon_h skrev:
Du borrade med slag? Det är oerhört riskabelt, och en helt onödig risk att ta. Det är busenkelt att borra i kakel med en biltemaborr för någon tjuga.
"problemet" med dessa trådar är att begreppet "stenhårt" kakel är ett rätt odefinerat begrepp. Den som lyckas med en vanlig trekantig kakelborr eller en betongborr + slag har tex inte råkat ut för HÅRT kakel/klinker.

Plattorna vi valde till badrummet var hårda. Kakelgubben skrattade rått när jag sa att jag hade +20 hål att borra för fixturer, blandarfästen, hyllor och skåp. Han borrade 7 hål och svor satan trots att han hade borrutrustning för flera tusen....

Det är skillnad på hårt och hårt....:cool:

Kakel är aldrig särskilt hårt, och funkar med billiga kakelborrar. Klinkers kan vara riktigt hårt och granitkeramik är det. Kakelborr funkar inte till vare sig klinkers eller granitkeramik. Till att börja med måste man ju veta vad man borrar i för att kunna välja rätt verktyg.

Vet inte vad detta var för typ av plattor men jag har aldrig varit med om något liknande, provade allehanda diamantborr och tom slag utan att knappt ens repa plattorna.

kakelborr,bra kylning och tålamod gav resultat, jäkla tur att jag bara skulle ta upp två hål i eländet.

Mina vita kakelplattor var som att skära i smör i jämförelse, ett hål i en sån platta tog max 10 sek

Låter som granitkeramik. Det enda vettiga är att använda riktiga borr för ändamålet, som de dyra rackarna från KGC som nämndes tidigare i tråden.

Det finns riktiga diamant borrar typ kärn borr att köpa. Jag brukar köpa från GSAB problemet är att dom bara säljer till företag men en vettig glasmästare kan köpa hem åt den som vill ha. Inte dom billigaste borrarna som finns men dom rår på ren quartz vilket är extremt hårt. de finns från 3mm och upp till 75mm. Finns även försänkare. Dessa borrar används normalt med genomspolning av vatten men går att köra med en adapter som finns att köpa på samma ställe. Om man vill borra på en lodrät yta så får man kladda fast en liten bit modellera som man formar så att den kan hålla vatten över borren. Det är viktig att dom inte körs torra men undviker man det så har man borr i många år.

/h

• Gilla
hampustw
  • Laddar…
Bra hårdmetallborr funkade bra för mig där klinker och kakelborrar gav upp.

Det är rätt intressant: Först lägger man ner väldig arbete med att få till ett bra tätskikt för att sedan borra sönder detta :). Min fråga är om det istället är bättre att försöka använda ett bra lim (två-komponentslim) när det gäller fastsättning av utanpåliggande rör, krokar för handdukar etc. Visserligen går det inte att flytta krokarna sedan, men det gäller nästan även uppborrade hål också, inte vill man flytta något för då får man ett fult hål och titta på.

Utanpåliggande vattenrör kan man väl dra ner från innertaket om detta är möjligt.

Kanske det inte är tillåtet att fästa rören med limmad fastsättning överhuvudtaget?

Någon som vet eller som har åsikt i frågan?

Tigersågen

Tigersågen skrev:
Det är rätt intressant: Först lägger man ner väldig arbete med att få till ett bra tätskikt för att sedan borra sönder detta :). Min fråga är om det istället är bättre att försöka använda ett bra lim (två-komponentslim) när det gäller fastsättning av utanpåliggande rör, krokar för handdukar etc. Visserligen går det inte att flytta krokarna sedan, men det gäller nästan även uppborrade hål också, inte vill man flytta något för då får man ett fult hål och titta på.

Utanpåliggande vattenrör kan man väl dra ner från innertaket om detta är möjligt.

Kanske det inte är tillåtet att fästa rören med limmad fastsättning överhuvudtaget?

Någon som vet eller som har åsikt i frågan?

Tigersågen
Tycker om din idee! Vi får vänta på svar från någon som har provat.
Vet att silikon sitter bra fast på kakel men hur mycket kan man hänga på en silikonlimmad krok?
gaia

Lim funkar säkert utmärkt, men hur mycket kan man limma?

I min badrumsinredning sitter kommod och högskåp på vägg utan stödben, hade aldrig gått att limma, toapappershållaren har en limningsbar yta på c.a 4cm2 hade nog inte heller hållt, blandarfästet till duschblandaren hade troligtvis inte heller hållt i längden med enbart lim.

Däremot har jag fäst handdukshängaren bredvid kommoden med dubbelhäftande tejp, sånt funkar ju.

Det är absolut vettigt att limma upp saker som inte är för tunga. Möbler och duschväggar går inte, men mindre saker. Däremot finns det knappast något fuktmässigt skäl att limma upp grejer som ska sitta utanför den våta zonen, där sker ingen fuktbelastning på genomföringarna. Och i duschen får man inte borra för att sätta fast annat än blandarbrickan och eventuella rörklammer, enligt BBV. Där är det sugproppar eller lim som gäller.

jon_h skrev:
Jo, höll på med en elinstallation och kakelborrarna hade gått sönder. Tänkte först att det aldrig skulle gå, kaklet skulle spricka direkt, men testade senare lite försiktigt först utan slag och sedan med slag... Funkade helt perfekt!

Jo, det kan det säkert göra ibland. Jag har också chansat att borra med slag i klinkers på betongvägg, vilket funkade den gången. Kan också gå åt skogen, särskilt på en regelvägg, inget man kan rekommendera generellt.

Nej, det har du nog rätt i, men det är värt att nämna att det funkar "som en sista utväg". :)

Snailman
Har nu kört med samma klinkerplattor på golv och vägg och då har jag testat diamanthålsågar från drillpro som jag köpt här. 15 hålsågar 6 till 50mm.
[Kr88.34 57% OFF]Drillpro DB-HS1 15st 6-50mm diamant hålsåg borrsats kakel keramiska glas marmor borr Verktygstillbehör from Verktyg on banggood
https://banggood.app.link/v9GM2tKWokb

Jag köpte två satser då det är lite tunn plåt de är gjorda av (problem när jag tar större hål än hålsågen är och flera hål då går in i varandra, det kan då köra fast)

Drillpro diamant hålsågar med utsågade plattor från klinkergolv, visar olika storlekar från 6 till 50mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.