Jag har köpt ett gammalt bord på loppis. Tänkte måla det, men lacken på bordsytan är väldigt krackelerad och det finns även ett par små skador i faneret. Lacken är hård och spröd, kan det vara shellack? Hur får jag bäst bort det? Att slipa verkar vanskligt då det är risk att skada faneret. Spackla på det spruckna är väl heller inte så smart?

• Krackelerad bordsyta med hård, spröd lack och några små skador i faneret, möjligen orsakade av shellack på gammalt bord köpt på loppis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träbord med krackelerad lackyta och små skador i faneret, potentiellt täckt av spröd shellack.
    Skapa konto
  • Krackelerad lackyta på gammalt träbord med några små skador i faneret.
    Skapa konto
Hej @Citrona!

Jag hade testat med en sickel.
Här är en länk till hur du använder den.

Lycka till!
Dag

AXS
Ja, skrapa(eller sickel) innan något annat. Kanske värme eller kemisk innan slipning.

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
Alkohol löser shellack; det finns gott om tips på nätet.
Ska du måla bordet med en täckande färg är det inga problem att spackla skador före. Du bör grunda och mellanslipa under alla omständigheter.

Lycka till!
//Ronnie

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Ja, skrapa(eller sickel) innan något annat. Kanske värme eller kemisk innan slipning.
Toppen! Jag har ”sicklat” en hel del med kniv på stolsben mm. Men det funkar ju inte på en stor bordsskiva. Ska omedelbart införskaffa en sickel!

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.