Jag har ett bord i stål (förmodligen aluminium) på balkongen. Jag ställde en disktorksduk där för att få torka. Den har nu lämnat fläckar på stålets yta efter sig. Hur tar jag bort dem?

• Svart aluminiumbord med vita fläckar orsakade av disktrasa som legat på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika matreal gräver olika metoder, så du behöver säkerställa vad det är först.

Eller så kan du ju måla hela i någon trevlig färg.

Kolla på ett "W" med Autosol ...
resten av tuben använder du till rostfria diskhon (som blir som ny).

yonna yonna skrev:
Det är också en bra ide.

yonna yonna skrev:
Vad menas med att kolla på ett W?

Ser inte ut som ren metallyta på bilden, så den är säkert ytbehandlad med något, är det aluminum så är det ofta någon form av infärgad aluminiumoxid (el-oxidering) som är vanlig behandling på just aluminiumprodukter.

Sitter flammigheten i själva ytan på aluminiumoxiden så är det dessvärre närmast omöjligt att göra något åt detta utan också skada/ta bort själva aluminiumoxiden.

Saker som kan skada aluminiumoxid är tex. dåligt ursköljda trasor av starkt sura eller även redan ganska svagt basiska rengöringsmedel och är bara stabil inom pH 5,5 - 8,5 ungefär vid långtidspåverkan.

Till och med så svaga basisk lösning med upplöst natriumbikarbonat i vatten kan påverka aluminiumoxiden på olika aluminiumytor synligt om det är under längre tider.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Ser inte ut som ren metallyta på bilden, så den är säkert ytbehandlad med något, är det aluminum så är det någon form av infärgad aluminiumoxid (el-oxidering) som är vanlig behandling på just aluminiumprodukter.

sitter flammigheten i själva ytan på aluminiumoxiden så är det dessvärre närmast omöjligt att göra något åt detta utan också skada/ta bort själva aluminiumoxiden.

Saker som kan skada aluminiumoxid är tex. dåligt ursköljda trasor av starkt sura eller även redan ganska svagt basiska rengöringsmedel och är bara stabil inom pH 5,5 - 8,5 ungefär vid långtidspåverkan.

Till och med så svaga basisk lösning med upplöst natriumbikarbonat i vatten kan påverka aluminiumoxiden på olika aluminiumytor synligt om det är under längre tider.
Det är ju helt slogstokigt att bygga möbler i sånt material? Eller är det jag som är helt obildad i ämnet och borde veta bättre än att lägga en trasa på bordet?

Du måste ta reda på vad det är för ytmaterial på bordet och sedan testa med lösningsmedel på ett dolt ställe, typ undersidan. Det ser inte ut som eloxerad aluminium utan snarare pulverlackad. Har du då vanlig polyesterbaserad pulverlack, kan du göra rent med aceton.
Nästa grej är vad det är för sorts disktorkduk du har lagt på ytan, d.v.s. vad är det som har fått den svarta färgen att reagera. i västa fall är det en mjukgörare i torkduken som har löst upp och satt sig i det svarta. Då kan du glömma att får bort fläckarna.
Använd INTE polerande medel som Autosol på en matt yta. Fläckarna kanske försvinner, men du får en skitful blank yta i det matta.
Till slut kanske fläckarna är kalkrester. Har ni hårt vatten? Kalkfläckar på pulverlack kan lösa upp med utspädd citron-, oxal- eller ättiksyra. Om det är pulverlackad aluminium vill säga. Jag har själv löst upp rostfläckar med oxalsyra på vit pulverlackad aluminium utan problem. Om det är eloxerad är det precis som @xxargs skriver olämpligt med sura lösningar.

Z Ziggi skrev:
Det är ju helt slogstokigt att bygga möbler i sånt material? Eller är det jag som är helt obildad i ämnet och borde veta bättre än att lägga en trasa på bordet?
man får vad man betalar för..

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du måste ta reda på vad det är för ytmaterial på bordet och sedan testa med lösningsmedel på ett dolt ställe, typ undersidan. Det ser inte ut som eloxerad aluminium utan snarare pulverlackad. Har du då vanlig polyesterbaserad pulverlack, kan du göra rent med aceton.
Nästa grej är vad det är för sorts disktorkduk du har lagt på ytan, d.v.s. vad är det som har fått den svarta färgen att reagera. i västa fall är det en mjukgörare i torkduken som har löst upp och satt sig i det svarta. Då kan du glömma att får bort fläckarna.
Använd INTE polerande medel som Autosol på en matt yta. Fläckarna kanske försvinner, men du får en skitful blank yta i det matta.
Till slut kanske fläckarna är kalkrester. Har ni hårt vatten? Kalkfläckar på pulverlack kan lösa upp med utspädd citron-, oxal- eller ättiksyra. Om det är pulverlackad aluminium vill säga. Jag har själv löst upp rostfläckar med oxalsyra på vit pulverlackad aluminium utan problem. Om det är eloxerad är det precis som @xxargs skriver olämpligt med sura lösningar.
Tack så hjärtligt för det utförliga svaret. Jag ska undersöka saken och ta reda på vilket slags ytskikt det är.

En en viss grundkunskap i kemi spar påverkan av ytor och just städning används en rad olika kemier för att för att lösa olika rengöringsbehov.

Tex. sura rengöringsmedel för att lösa kalkavlagringar (men som städare också undvika att ha det på fogarna för kakel/klinker eftersom det också är kalkhaltigt)

Mer eller mindre starka alkaliska rengöringsmedel är storrengörare för få bort fett och oljor, ofta tillsamman med neutrala tensider, ofta nonjoniska tensider, eller anjoniska tensider som som tex finns i tvål/såpa och fungerar i basisk miljö - men nackdelen med basiska tvättmedelslösningar är förutom att det ger sig på aluminium och dess ytbehandling med aluminiumoxider, också ger sig på ytbehandlingar som innehåller linolja, tungolja och andra torkande vegetabiliska oljor och ofta fins i oljefärger tex. i oljor för inoljning av bänkar.

Använder man basiska tvättlösningar på sådana ytor så skall det vara rimligt utspädda, under kort tid och helst sköljas av efter om dessa inte är mycket utspätt.

- faktum är att vanlig diskmedel fungerar i de flesta rengöringsfallen och är pH-mässigt neutralt och påverkar inte många av olika torkande oljor eller färger baserat på linolja, tungoljor och olika oljefärger för inomhus.

---

I ditt fall - hade trasan tvättats eller används tillsamman med klorin/klorrent-produkter - i så fall är det en stor förklaring till skadorna då det är kraftigt alkaliskt och att underklorsyrligheten som fins i mer eller mindre mängder i klorin har väldigt kraftigt blekande verkan, men samma gäller om man använt tex. Vanish oxi-action eller motsvarande produkter med natriumperkarbonatoxihydrat som också är väldigt basiskt (av att 50% är natriumsoda när det löses i vatten) och löst i vatten också bildar väteperoxid vilket också är väldigt blekande.

Och just torkning är besvärligt då när vattnet försvinner så blir de kvarvarande kemikalierna allt starkare när det fördelas på allt mindre vatten och kan nå koncentrationer att det börja skada även om orginalblandningen inte ger skada vid normal användning och behandlingstid.

Vill man tex. göra såll av sin rostfria diskbänk och det börja läcka igenom vatten genom bänken några år senare så kan man torkan av diskbänken med en wettextrasa som har lite kvarvarande löst järnsulfat eller järnklorid i sig och att sedan de små dropparna som blir på ytan får torka in - tex. slarvig rengöring efter man hanterat flockningsmedel för sitt minireningsverk...

jag har provat, men då med etsvätskor för att etsa kretskort...

Och en sak till - var försiktig med aceton - det kan få plaster som man annars upplever att vara tåliga, att ytan efter spill på dessa blir vita och ogenomskinliga om det är tex. olika plastglaser. har för mig att aceton påverkar både ABS-plaster och framförallt PC-plaster (PC=polycarbonat som tex. CD-skivor, askar, plastglas framför strålkastare på dagens bilar och många ställen till)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Ziggi och 1 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
…har för mig att aceton påverkar både ABS-plaster och framförallt PC-plaster (PC=polycarbonat som tex. CD-skivor, askar, plastglas framför strålkastare på dagens bilar och många ställen till)
Det stämmer. Om det då är pulverlackad aluminium är nästan uteslutande polyester som är okänsligt för aceton. Det är bara att besöka en båthamn om våren då acetondimman ligger tät. 😄

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.