2 770 läst ·
27 svar
3k läst
27 svar
Hur synka alla datakablar?
Om du har en timecappsule så behöver du ingen router då funktionen finns i den.
Att mura in datorn är ingen lösning, huset kan brinna ned eller hårdisken kan helt enkelt gå sönder, hände mig med en full 80 gigs disk den börjar klicka och kom aldrig mer igång igen.
Använd Google drive eller Dropbox som troligtvis alltid kommer finnas kvar och inte gå i kk.
Jag har 50gig dropboxkonto otroligt smidigt.
Att mura in datorn är ingen lösning, huset kan brinna ned eller hårdisken kan helt enkelt gå sönder, hände mig med en full 80 gigs disk den börjar klicka och kom aldrig mer igång igen.
Använd Google drive eller Dropbox som troligtvis alltid kommer finnas kvar och inte gå i kk.
Jag har 50gig dropboxkonto otroligt smidigt.
Ja, molntjänster är smidigtAndy78 skrev:Om du har en timecappsule så behöver du ingen router då funktionen finns i den.
Att mura in datorn är ingen lösning, huset kan brinna ned eller hårdisken kan helt enkelt gå sönder, hände mig med en full 80 gigs disk den börjar klicka och kom aldrig mer igång igen.
Använd Google drive eller Dropbox som troligtvis alltid kommer finnas kvar och inte gå i kk.
Jag har 50gig dropboxkonto otroligt smidigt.
Jag brukar spara dokument via mina gmail. Smidigt och sökbart överallt
Vad betalar du för dropboxkontot och är det lätt att använda?
Använder du google drive då? jag tycker nästan den är smidigare om man använder gmail eftersom man lätt kan spara dokument och filer från mailen.
Dropbox är enkelt, man når det via datorn och telefonen som app och även via en websida och man kan dela ut filer smidigt, gjorde det när jag sålde bilen.
Betalar ingenting det ingick när jag köpte mobil + surfplatta från samsung.
Det kostar inget att pröva, och ju mer man fyller i och provar så får man även mer gratis utrymme.
https://www.dropbox.com/pricing
Google drive
https://drive.google.com
Dropbox är enkelt, man når det via datorn och telefonen som app och även via en websida och man kan dela ut filer smidigt, gjorde det när jag sålde bilen.
Betalar ingenting det ingick när jag köpte mobil + surfplatta från samsung.
Det kostar inget att pröva, och ju mer man fyller i och provar så får man även mer gratis utrymme.
https://www.dropbox.com/pricing
Google drive
https://drive.google.com
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
- Du kan koppla in fler USB-diskar till Time Capsule:n (TM) om du är nöjd med den. Se det som en nödlösning som fungerar. Med lite eftertanke skall man nog satsa på en liten server eller NAS. Behöver inte vara en Mac mini.D09 skrev:Jag har aldrig varit speciellt vass på det där med nätverk, därför var det smidigt med det trådlösa som bara fungerade
Det jag vill ha ut av systemet är att ha en större lagringskapacitet, ( time capsulen har 1 tb om jag inte minns fel. ) så den biten är ok så länge.
Internet in i huset är mobilt bredband som går in i time capsulen.
Min tanke är att flytta time capsulen och modemet till schaktet med alla nätverkskablar.
Behöver jag en Mac mini och en router som server sen för att hålla ihop det?
Typ
Internet in ( modem ) ---> time capsule ---> router
Datakablar ---> router
Router ---> mac mini ( server )
Skrivare ---> router
Itv ( appeltv ) ---> resp tv samt stereo.
En annan tanke är att kunna nå övervakningskamerorna via nätverket samt internet, men måste skaffa en sån där rolig box först
Likaså ska vedpannan anslutas så småningom.
Samt koppla ihop nätverket med garaget via en trådlös nätverksförlängare, kommer inte ihåg vad det heter när man bygger ut från time capsulen.
Jag vill kunna styra nätverket från ipads, iphones, bärbar dator etc dvs kunna söka i hårddiskar, arbeta med dokument och sätta på musik eller filmer till resp tv.
Förmodar att man får skaffa en itv till resp tv också?
- TM ÄR en router och gateway. Du kan öppna portar mot utsidan och dirigera om dem inåt. Den har också NatPMP som automatiskt öppnar och routar portar som enheter på insidan vill ha.
- De tre portarna på TM räcker nog inte för dig, så skaffa en bra switch, typ HP 1410-16G så har du rejäla grejer. Koppla in denna från en av portarna på TM så har du vips! 17 portar totalt.
- Övervakningskamerorna kan du då nå utifrån genom att öppna en eller flera portar i TM, troligtvis för http (80,8080, etc). Ett bättre alternativ om du har många kameror är att sätta upp en VPN-server i serverburk eller NAS och därmed kunna "ringa in" till sitt privata nätverk. Kräver också portöppning i TM (typ TCP 1723 och/eller UDP 500,1701,4500). Du kan då nå dina kameror som om du vore hemma
- Som de andra skriver gör en nätverksförlängare bäst jobb om den matas med fast nätverk och agerar antenn. Trådlös förlängning ger högre signalstyrka, men faktiskt sämre prestanda mot andra delar av nätverket, t.ex. Internet. Du kan använda vilken trådlös accesspunkt som helst även om du tänkt på Airport Express. Det viktiga är att du sätter samma nätverksnamn (SSID) på den som det ordinarie nätverket och att radiokanalen den sänder på är så långt ifrån TMs radiokanal och även dina grannars.
- Funktionaliteten på iOS-enheter beror i mångt och mycket på hur bra apparna är. Arbeta med filer kan du normalt sett göra, men alltid på en lokal kopia. Det finns ingen universell filserveråtkomst. En Word-fil som ligger på en server kan du öppna i t.ex. Pages, men det är alltid på en lokal kopia som du sedan får lägga tillbaka och ersätta den gamla filen med.
Mediafunktioner där du styr andra enheter t.ex. Sonos eller iTunes via appen Remote är mycket smidigare.
- en AppleTV till varje TV är inte fel. Airplay används då för att skicka bild och ljud från olika enheter. De agerar ju även ljudutgång för iTunes i datorn och Airplay-högtalare. Tänk dock på att den är begränsad i filformat (vilket Air Server löser om man inte har rätt format från början. Det har jag
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
- Det ställer inte till det alls. Linux blir lite trixigare men går det också.D09 skrev:Äger ingen mac än, endast pc. Förmodar att det ställer till det?
Idag styr jag via ipad/ iphone men måste printa via pcn då min samsungskrivare och äpplena inte gillar varann.
Tanken är dock att skaffa mac, men vet inte om man ska ha stationär, bärbar eller mac mini ( har inte fattat vad mac mini är )
- Det finns diverse hack så att din PC kan återutdela Samsung-skrivaren som Airplay-skrivare för dina iOS-enheter. Finns också billiga köpeprodukter som Printopia. För en Mac finns det aldrig några hinder vad gäller drivrutiner.
- en iMac är ju en väldigt trevlig hemmamaskin för fokuserat arbete. Soffpotatis-aktiviterna sköter du med din iPad.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Njae, vet inte om det finns såna lösningar, annars är ju en ipad rätt enkel att ta med sig. 
Jag hade en sambo, inte längre så nu blir det kontor i ett av dom gamla sovrummen, har ett litet hobbyföretag som behöver skötas och jag har insett att det funkar inte att sköta det från köksbordet, papper tappas bort osv. Momsen blir sen var och varannan månad.
Ska du ha en dator som är supersmidig så är mac mini fin. Hade jag råd skulle min dotter lätt få en mac mini.
Jag hade en sambo, inte längre så nu blir det kontor i ett av dom gamla sovrummen, har ett litet hobbyföretag som behöver skötas och jag har insett att det funkar inte att sköta det från köksbordet, papper tappas bort osv. Momsen blir sen var och varannan månad.
Ska du ha en dator som är supersmidig så är mac mini fin. Hade jag råd skulle min dotter lätt få en mac mini.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Tro det eller ej, men den går utmärkt att köra som en fet server med ESXi och en massa gäst-OS också. Som hemmaserver är den perfekt. Behöver man fler OS i den kan dessa rulla i VirtualBox som headless. Extra minne krävs naturligtvis.xdigger skrev:
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Klicka här för att svara