D09
Har dragit datakablar till alla rum...

Tanken var att ha internet och ett internt nätverk i hela huset dvs kunna komma åt en större disk med musik, filmer, skrivare m.m oavsett vilket rum man är i.

Sen skaffade jag trådlöst nätverk ( time capsule ) och itv som löste både disk och internet och anslutning till tvn

Nu har jag massa kablar som jag inte riktigt vet hur jag tar tillvara på bästa sätt.

Några tips?

Jag fortsätter gärna på äppelspåret

Ska jag bara koppla kablarna in i routern eller finns det några roligare varianter man kan hitta på? :)
 
Vad vill du göra?
Du måste ju koppla in dem för att i huvudtaget få det att fungera.
Jag hade inte tvekat att köra kable fram till routern till datorn eller tv:n
Du får helt enkelt inte samma kvalite trådlöst som med kabel även om du inte alltid märker det.
 
Andy78 skrev:
Vad vill du göra?
Du måste ju koppla in dem för att i huvudtaget få det att fungera.
Jag hade inte tvekat att köra kable fram till routern till datorn eller tv:n
Du får helt enkelt inte samma kvalite trådlöst som med kabel även om du inte alltid märker det.
Jag håller med till fullo - Jag hade kikat på att koppla de mesta kritiska saker på kabel precis som Andy78 skriver.
Klart att jag har ett trådlöst i huset för alla iPads och iPhones samt för MacBook. Men till kritiska saker går det en kabel - Som den stationära datorn som jag använder mest, går med Gigabit nät till en switch ock vidare där till en NAS som kör TimeMachine och generellt all lagring.
Även DigitalBox och Medispelare går med CAT6 till samma Gigabit Switch för att kunna garantera drift på digital TV'n men även för att kunna streama HD filer direkt till MediaSpelaren från NAS'en.

Från min 8 Portars NetGear Switch går det sedan direkt till min router som är från internet leverantören.

Så kortfattat - Enklast är ju att du bara kopplar in dem i din Router, eller lägger till en Switch efter routern om du inte har portar så det räcker. Så mycket ballare än så blir det tyvärr inte, ett nät verk är ju inget annat än ett nätverk. ;)
 
Du gör helt rätt i att ha trådat till fasta prylar och använd trådlöst till saker som inte har någon annan koppling. Trådlöst till saker som ändå behöver någon annan kabel är slöseri, fast det är ju min uppfattning.

I övrigt är nog bästa tipset Mats eminenta nätverksskola längst upp bland ämnena här i teknik delen.
 
Håller också med om att flytta över allt stationärt till kabel, även AppleTV:n (antar att du menar det när du skriver "itv"). Låt TimeCapsule:n vara kvar som gateway mot Internet, men använd de tre Gigabituttagen (switch) för att mata det stationära nätet och de staionära enheter. Precis som de skrivs bör man spara den trådlösa kapaciteten till det som bara har trådlöst, t.ex. IPad och iPhone.
Koppla in en switch i ett av uttagen när det blir fullt. TimeMachine-backupen fortsätter du att göra mot TimeCapsule:n som vanligt, den blir betydligt kvickare över kabel.Tänk dock på att den inte är en mediaserver, bara en hårddisk med TM-funktionalitet.
Behöver du mer utrymme till annat är det typ en NAS eller liten server som gäller. Det beror på hur mycket du vill pilla själv. Vill du kunna strömma Airplay-video från den är det bara Synology som funkar eller en OS X Server typ en mac mini.
 
Johan Gunverth skrev:
Behöver du mer utrymme till annat är det typ en NAS eller liten server som gäller. Det beror på hur mycket du vill pilla själv. Vill du kunna strömma Airplay-video från den är det bara Synology som funkar eller en OS X Server typ en mac mini.
Ett alternativ till den låsningen kan ju vara det du tipsade om för länge sedan Johan, Air Video Server. Har jag kört länge nu och det funkar riktigt bra för att strömma film till ipads etc.
 
MathiasS skrev:
Ett alternativ till den låsningen kan ju vara det du tipsade om för länge sedan Johan, Air Video Server. Har jag kört länge nu och det funkar riktigt bra för att strömma film till ipads etc.
Du ser själv! Vi Mac-nördar uppfattar inte ens något som andra kallar låsning. :D

Hur som helst: Mattias förslag till mediaserver är att ha en mellanhand till dina mediafiler som förser dina Apple-enheter med Airplay-flöden. Om de är i rätt format d.v.s. MPEG4 (m4v, mov) slussas de rakt igenom mellanhanden (ej köpta videor från iTunes). Är de i andra format sker en omkodning on-the-fly. I princip samtliga aktörer som SÄLJER videofiler använder MPEG4 (h.264).
Det kräver då också en hyfsat fräsch liten server av något slag. En mac eller en PC med någon Windowsversion.
Appen kostar pengar https://itunes.apple.com/se/app/air-video-hd/id668354926?mt=8
Servern är gratis http://airvideoapp.com
 
Redigerat:
D09
Jag har aldrig varit speciellt vass på det där med nätverk, därför var det smidigt med det trådlösa som bara fungerade :)

Det jag vill ha ut av systemet är att ha en större lagringskapacitet, ( time capsulen har 1 tb om jag inte minns fel. ) så den biten är ok så länge.

Internet in i huset är mobilt bredband som går in i time capsulen.

Min tanke är att flytta time capsulen och modemet till schaktet med alla nätverkskablar.

Behöver jag en Mac mini och en router som server sen för att hålla ihop det?

Typ

Internet in ( modem ) ---> time capsule ---> router

Datakablar ---> router

Router ---> mac mini ( server )

Skrivare ---> router

Itv ( appeltv ) ---> resp tv samt stereo.



En annan tanke är att kunna nå övervakningskamerorna via nätverket samt internet, men måste skaffa en sån där rolig box först :)

Likaså ska vedpannan anslutas så småningom.

Samt koppla ihop nätverket med garaget via en trådlös nätverksförlängare, kommer inte ihåg vad det heter när man bygger ut från time capsulen.

Jag vill kunna styra nätverket från ipads, iphones, bärbar dator etc dvs kunna söka i hårddiskar, arbeta med dokument och sätta på musik eller filmer till resp tv.

Förmodar att man får skaffa en itv till resp tv också?
 
För några år sen hade jag aldrig drömt om att ha trådlöst till allt och hade förmodligen dragit nätverk i hela kåken. Sen tre år sen har jag haft mac och då behövs inga trådade nätverk, dom trådlösa airportarna funkar så klockrent att trådat nätverk inte behövs. Så till min iMac finns endast en endaste kabel och det är strömmen. :) Här finns idag ingen anledning att köra trådat då jag upplever det jäkligt stabilt.

Då har jag först en ny Time Capsule för backup och som router. Sen har jag en Airport Extreme(gamla mod) som ökar räckvidden på övervåningen. :)

D09: Om du har trådat fram till alla rum så skulle jag använda så mycket tråd som möjligt bara för att avlasta det trådlösa nätverket, eftersom du ändå har dragit det så är det ju dumt att inte använda. ;)
 
Redigerat:
D09
Äger ingen mac än, endast pc. Förmodar att det ställer till det?

Idag styr jag via ipad/ iphone men måste printa via pcn då min samsungskrivare och äpplena inte gillar varann.

Tanken är dock att skaffa mac, men vet inte om man ska ha stationär, bärbar eller mac mini ( har inte fattat vad mac mini är )
 
D09
xdigger skrev:
För några år sen hade jag aldrig drömt om att ha trådlöst till allt och hade förmodligen dragit nätverk i hela kåken. Sen tre år sen har jag haft mac och då behövs inga trådade nätverk, dom trådlösa airportarna funkar så klockrent att trådat nätverk inte behövs. Så till min iMac finns endast en endaste kabel och det är strömmen. :) Här finns idag ingen anledning att köra trådat då jag upplever det jäkligt stabilt.

Då har jag först en ny Time Capsule för backup och som router. Sen har jag en Airport Extreme(gamla mod) som ökar räckvidden på övervåningen. :)

D09: Om du har trådat fram till alla rum så skulle jag använda så mycket tråd som möjligt bara för att avlasta det trådlösa nätverket, eftersom du ändå har dragit det så är det ju dumt att inte använda. ;)
Airport extreme heter förlängaren till nätverket :) tack ha ha

Ja, tycker också det funkar bra :) stör mig dock på alla inbyggda kablar som inte används ha ha och vill baka in dessa i äppelfamiljen ;)
 
Mac Mini är en stationär dator i litet format.
 
Nää, det ställer inte alls till det, pc funkar gott mot airportarna med! :)

Mac mini är en jätteliten burk som är lämplig om man vill ha den till teven tex eller som liten smidig arbetsstation.
Jag sålde faktiskt min Macbook Pro 15" häromdagen då jag skaffat en iMac, med den bärbara blir man lätt sittandes i allt för många timmar framför teven med fokus på datorn, sen ville jag ha mer fart och större skärm, 27" iMac har hög upplösning. :)
 
D09
Dum fråga, om man har ett nätverk.

Kan man slopa att ha en dator i varje rum och endast en skärm och typ ipad som styr innehållet eller blir det omständigt?

T ex man kan välja vilken skärm man vill spegla innehållet till, borde väl funka med en itv som mellanhand.

Iofs så har jag dragit högtalarkabel i varje rum med så behöver ändå ansluta dom till någon stereovariant.
 
D09
Jag hade ett fint planerat kontor... Sen blev det sambo och ungar och mitt kontor gick upp i rök.. ;)

Så jag har inte riktigt plats för en stationär, såvida man inte kan bygga in den och köra med trådlöst tangentbord och till t ex tv:n.

Idag sköter jag allt pappersarbete vid köksbordet, inte det optimala men alternativet är att slänga ut en unge ;)

Så mac mini kanske är mitt alternativ, tolkar det som den är lite billigare, mindre och mer lämplig att gömma undan.

Har planer på att allt ska vara inbyggt / dolt då det vore en mardröm att bli av med alla kort på barnen etc om man fick inbrott och hårddiskarna försvann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.