RoTe RoTe skrev:
Varför tror alla att det är ett krav med TIG? Finns alu tillsats till mig som dom flesta fältmekaniker använder... Väldigt mycket på lastbilspåbyggnader är alu t.ex och det spricker i tid och otid.
Jag har en känsla av att det inte är tunnväggiga rör med krav på estetik dock?

C cpalm skrev:
Har förvisso ingen egen erfarenhet, men jag tror inte man skall underskatta alternativet att löda.
Det är något man kan gå iland med själv med hyfsade resurser, och det är ju en form av hårdlödning, så hållfasthetsmässigt är det troligen starkare än vad man spontant tror (dvs. röret deformeras troligen innan fogen ger upp).
Jag tror det är svårt att löda utan stora deformationer av värmen. Jag kan ha fel dock. TIG är snabbare och mer punktformad uppvärmning på rätt ställe men även det kan deformera.

RoTe RoTe skrev:
Varför tror alla att det är ett krav med TIG? Finns alu tillsats till mig som dom flesta fältmekaniker använder... Väldigt mycket på lastbilspåbyggnader är alu t.ex och det spricker i tid och otid.
Du kanske menar en mekanisk tillsats på slangpaket/handtag? Som för fram TIG-tråden med jämn hastighet mm.

Nu har jag inte själv provat, men vad jag sett på Youtube så verkar moderna MIG/MAG klara alu rätt bra, så det är säkert ett alternativ...

Huvudsaken är ju att den som håller i handtaget vet vad den gör...

Hur stolarna är svetsade från början är ju egentligen orelevant, men med tanke på produktionskrav och mina fördomar om kinesiska fabriker så skulle jag gissa att det är MIG med... Det finns inte tid att fippla med TIG där...

H Hybro skrev:
Du kanske menar en mekanisk tillsats på slangpaket/handtag? Som för fram TIG-tråden med jämn hastighet mm.
Nä, det är DC-MIG som syftas på, som i videon här;

Googlade lite....AC används tydligen också med möjlighet att justera nollgenomgång. T ex 70 % plus och 30 % minus.

Denna finess finns inte på min typ 50 år gamla Loke Mig.

Men kanske på min nyare TIG. Måste kolla nån dag.

Redigerat:
Vi har en mig med alutråd i på firman ,
En stor kemmpi med dragande handtag på.. osäker på modell dock

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
Hej
Jag har Pelas variant av bordssågen och tänkte koppla in mjukstartsmodul men blir inte riktigt klok på hur ja ska koppla in modulen. Men var ska den kopplas in, se fig? Enligt schemat borde nr 13 vara fasen? Är symbolen u< motorn?

• Närbild av ett elektriskt komponent med kopplingsschema och anslutningar, användas i en bordssåg för installation av mjukstartsmodul.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.