3 928 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Hur svetsar (alt laga på annat sätt) man aluminium?
Jag tror det är svårt att löda utan stora deformationer av värmen. Jag kan ha fel dock. TIG är snabbare och mer punktformad uppvärmning på rätt ställe men även det kan deformera.C cpalm skrev:Har förvisso ingen egen erfarenhet, men jag tror inte man skall underskatta alternativet att löda.
Det är något man kan gå iland med själv med hyfsade resurser, och det är ju en form av hårdlödning, så hållfasthetsmässigt är det troligen starkare än vad man spontant tror (dvs. röret deformeras troligen innan fogen ger upp).
Du kanske menar en mekanisk tillsats på slangpaket/handtag? Som för fram TIG-tråden med jämn hastighet mm.RoTe skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 937 inlägg
Nu har jag inte själv provat, men vad jag sett på Youtube så verkar moderna MIG/MAG klara alu rätt bra, så det är säkert ett alternativ...
Huvudsaken är ju att den som håller i handtaget vet vad den gör...
Hur stolarna är svetsade från början är ju egentligen orelevant, men med tanke på produktionskrav och mina fördomar om kinesiska fabriker så skulle jag gissa att det är MIG med... Det finns inte tid att fippla med TIG där...
Huvudsaken är ju att den som håller i handtaget vet vad den gör...
Hur stolarna är svetsade från början är ju egentligen orelevant, men med tanke på produktionskrav och mina fördomar om kinesiska fabriker så skulle jag gissa att det är MIG med... Det finns inte tid att fippla med TIG där...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 937 inlägg
Googlade lite....AC används tydligen också med möjlighet att justera nollgenomgång. T ex 70 % plus och 30 % minus.
Denna finess finns inte på min typ 50 år gamla Loke Mig.
Men kanske på min nyare TIG. Måste kolla nån dag.
Denna finess finns inte på min typ 50 år gamla Loke Mig.
Men kanske på min nyare TIG. Måste kolla nån dag.
Redigerat:
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Vi har en mig med alutråd i på firman ,
En stor kemmpi med dragande handtag på.. osäker på modell dock
En stor kemmpi med dragande handtag på.. osäker på modell dock
Medlem
· Karlstad
· 135 inlägg
Hej
Jag har Pelas variant av bordssågen och tänkte koppla in mjukstartsmodul men blir inte riktigt klok på hur ja ska koppla in modulen. Men var ska den kopplas in, se fig? Enligt schemat borde nr 13 vara fasen? Är symbolen u< motorn?
Jag har Pelas variant av bordssågen och tänkte koppla in mjukstartsmodul men blir inte riktigt klok på hur ja ska koppla in modulen. Men var ska den kopplas in, se fig? Enligt schemat borde nr 13 vara fasen? Är symbolen u< motorn?
Klicka här för att svara