T
Hej,
Jag har altanmöbler av aluminium (eller någon from av lättmetall) där en ribb har spruckit i infästningen.
Går detta att svetsa eller är det rimligt att laga på annat sätt, exempelvis JB Weld eller annat kemiskt?
Det är en av flera ribb och det är tjock dyna över så belastningen sprids och den är bara sprucken på ena sidan.
Sprucken aluminiumribb i altanmöbel, sprickan synlig vid infästningen. Diskussion om möjlig reparation med svetsning eller kemiskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringa en smed eller testa med något slags kemiskt?
Tacsam för tips!

C
T turbo100 skrev:
Går detta att svetsa eller är det rimligt att laga på annat sätt,
Skall man svetsa är det AC TIG som gäller, så kräver lite "speciell" utrustning.
Däremot finns det aluminiumlod för lödning som tydligen kan ge riktigt bra resultat, om än inte helt lättjobbat.

T
Okey,
Jag får ta kontakt med en svets o smidesverkstad, dom borde väl ha grejer, men det är alltså möjligt att svetsa ihop det så det kanske är rätt väg att gå.

C
T turbo100 skrev:
dom borde väl ha grejer
Inte säkert att de jobbar med TIG, och i synnerhet inte AC TIG bara för att det är en svetsverkstad.
Så du kan behöva jaga runt lite.

Ett annat alternativ är så klart att borra hål och skruva dit ett plåtförband. Men inte lika snyggt så klart.

Jo, svetsning är det enda som gäller om det ska hålla så som tidigare.

Leta rätt på nån Gymnasieskola med I dustustriprogram. De fixar detta med TIG. Behövs fixa en V-fog innan svetsning (med helt ny kap-skiva).
Duger inte att bara slipa bort ytskiktet och lägga en sträng på utsidan.

Detta är inte ren aluminium utan en legering avsedd för gjutning.
Så låt säga att de norpar lite av ett eller flera benändar, så har de rätt tillsatsmaterial.
Ibland kan man också ta material från t ex skrotad morotsågs vevhus e t c.

Kunde lätt ha fixat detta åt dig om du hade vägarna förbi i Torsby, norra Värmland.

Redigerat:
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Om jag får gissa baserat på de utemöbler i aluminium jag sett, så är det ingen gjutaluminium, utan rör i olika varianter ihopsvetsade med extruderad alu-profil.

Spelar ingen större roll egentligen, åker du till en verkstad som kan svetsa alu har de tillsatsmaterial som är lämpligt. Har du tur är det en legering som går att smälta ihop bara.

Hade det varit min möbel, och jag inte haft möjlighet att svetsa det själv, hade jag nog valt en tunn plåt och popnitar...

T
Hej,
Jo plåt och poppnitar kanske är alternativ, men hoppas på svets..
Det ligger en fog på undersidan så den borde gå att svetsa, vad är en bedömning?
Den fogen ser hel ut oxå.

Närbild på en vit metallkonstruktion med en svetsad fog och förborrat hål, ståendes på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringde en firma som sa Aluminium kan vara bökigt pga massa olika legeringar osv men jag hoppas dom vill göra ett försök. Fallback om det skiter sig får bli poppnit.

Om du kan korta två ben eller nån annan del några mm så får du tillräckligt med tillsatsmaterial av rätt legering.

T
H Hybro skrev:
Om du kan korta två ben eller nån annan del några mm så får du tillräckligt med tillsatsmaterial av rätt legering.
Det går inte, det är ett helt set med grejer som typ hänger ihop.
Kan inte "sno" någon hörna alls :(
I värsta (VÄRSTA) fall får jag väl snickra till ett stödben under och nita fast med en vinkel.. syns inte under dynorna men jag kommer att veta....

H Hybro skrev:
Det här gäller inte alla legeringar av aluminium, vissa måste man svetsa med annat tillsatsmaterial, annars spricker det.

Finns inget syfte med att kapa några ben, det är bättre att prova sig fram med tillsatsmaterial, eftersom det är svetsat i närtid i Kina så kan jag nästan garantera att det går utmärkt med den billigaste varianten som går att hitta.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Jo, så kan det vara.
Också oftast lämpligt att slipa bort ytskiktet först med den bredd som fogen beräknas uppta.

T turbo100 skrev:
Det går inte, det är ett helt set med grejer som typ hänger ihop.
Kan inte "sno" någon hörna alls :(
I värsta (VÄRSTA) fall får jag väl snickra till ett stödben under och nita fast med en vinkel.. syns inte under dynorna men jag kommer att veta....
Av texten tolkar jag det som att det är ribba som dynan ligger mot men det är en konstig konstruktion för det. Är det en förstärkning till ett hörn eller?
Jag tänker att beroende på hur konstruktionen är så kanske det kan klara sig utan svetsning.
Kanske en bild på hela stolen kan klargöra?

C
Har förvisso ingen egen erfarenhet, men jag tror inte man skall underskatta alternativet att löda.
Det är något man kan gå iland med själv med hyfsade resurser, och det är ju en form av hårdlödning, så hållfasthetsmässigt är det troligen starkare än vad man spontant tror (dvs. röret deformeras troligen innan fogen ger upp).

RoTe
C cpalm skrev:
Skall man svetsa är det AC TIG som gäller, så kräver lite "speciell" utrustning.
Däremot finns det aluminiumlod för lödning som tydligen kan ge riktigt bra resultat, om än inte helt lättjobbat.
Varför tror alla att det är ett krav med TIG? Finns alu tillsats till mig som dom flesta fältmekaniker använder... Väldigt mycket på lastbilspåbyggnader är alu t.ex och det spricker i tid och otid.

• Gilla
cope och 1 till
  • Laddar…
Alutite... Har jag använt på kopplingshandtag till min tidigare endurohoj. Typ lödning med gas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.