Vi ska gräva inför att lägga ner slang från borrat hål till yttervägg pannrum. Maxdjup ca 80 cm och bredd ca 60 cm ungefär 15 m långt. Jag har kollat upp grävjobb och fått offert på runt 5000 kr. Jag kan hyra en minigrävmaskin för ca 2500 kr för en hel helg. Min fråga är, hur svårt är det att gräva själv? Jag har aldrig använt sådana maskiner, jag kör bil, det är det enda fordon jag behärskar. Hur svårt kan det vara, vad kan gå fel? / Ylva

ylvham ylvham skrev:
Vi ska gräva inför att lägga ner slang från borrat hål till yttervägg pannrum. Maxdjup ca 80 cm och bredd ca 60 cm ungefär 15 m långt. Jag har kollat upp grävjobb och fått offert på runt 5000 kr. Jag kan hyra en minigrävmaskin för ca 2500 kr för en hel helg. Min fråga är, hur svårt är det att gräva själv? Jag har aldrig använt sådana maskiner, jag kör bil, det är det enda fordon jag behärskar. Hur svårt kan det vara, vad kan gå fel? / Ylva
Tycker 5k låter billigt så skulle inte tycka det var värt dessa 2.5k för att göra det själv även om det säkert är kul att köra grävare, hade nog inte vågat gå allt för nära huset med den om jag körde själv första gången.

Ganska lätt skulle jag säga, aldrig kört och hyrde själv en för att gräva till en häck på 30m. Bara testa lite först så är du igång efter max 10min, ganska roligt är det också :) Du får bara tänka på att köra ner ploggen för att få lite mothåll så att inte hela maskinen gungar eller välter men det märker du ganska fort :)

B
Det är ganska lätt!

Men tänk på att du antingen får hyra maskinen vid två tillfällen, eller skotta tillbaka jorden, om du hyr maskinen en helg och gubbarna som lägger slangen kommer veckan efter.

Kolla försäkring på maskinen. Risken är väl även att det är stenigt, att grävaren inte kan gräva bort stenen. Är det kollekorslang med brine kan man nog runda en stor sten eller lägga den lite grundare, om det inte går att gräva överallt.

Ingår transport av grävaren i hyrpriset? Eller hämtar och lämnar ni själva?

Gräva med maskin är lätt och roligt. Men som sagts ovan. För 5000kr hade jag lätt köpt det av en entreprenör. Kolla bara om det är ett komplett pris med inställelse, transport eller andra eventuella kostnader? Ingår bränsle?

Gräv själv, det är jättekul, planera in lite mer grävjobb på tomten, för det går fortare än man tror. Du måste inte hyra den igen för att skotta igen, det är mycket lättare att ösa ner lös jord än att gräva upp fast jord med stenar.
Det enda att tänka på är att det är lättast att gräva "baklänges". (så du kan köra på det som inte är uppgrävt) så se till att det blir tillräckligt djupt och brett från början

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.