Hej Byggahus!

Håller på och rensar i trädgården och grävt bort en hel del buskar och träd mot grannen. Av någon anledning ligger grannens tomt ca 50+cm lägre än vår och det är inget skarpt avslut, utan gräsmattan/landet sluttar ca 0-40cm på 5meter mot häcken och sen mellan häck och deras gräsmatta är det ca 10cm.
Vill fylla ut detta med ca 10m3 jord och jämna till så det blir plant.

Önskar input för hur jag kan stötta upp detta på bästa sätt.

Idag står det en berberis häck mot grannen, och den ger jag mig inte på. Vill inte investera i L-stöd utan tänker mig något enklare.

Vad tror ni om att skruva ihop 2 trycka plank av tjockare dimensioner och trycka ner lite. Stötta dessa plank med armeringsjärn som går ner 30-40cm i jorden, så en totallängd på ca 60-70 cm?
Att ha just 2st ihopskruvade borde öka livslängden avsevärt och då det bara kommer vara jord mot ena plankan och den bakersta plankan kan lufta fritt då det är ytterligare fall ner mot grannens gräsmatta.
Tacksam för input!

Letar efter någon liknande lösning, din ide var inte dum. Jag hade nog satt markduk eller takpapp mot jordsidan men jag är ingen snickare så jag vet inte hur det påverkar virket.

• Gilla
mackan.j
  • Laddar…
N nxtdj skrev:
Letar efter någon liknande lösning, din ide var inte dum. Jag hade nog satt markduk eller takpapp mot jordsidan men jag är ingen snickare så jag vet inte hur det påverkar virket.
Exakt så! Markduk var en bra ide men har sväng om från att köra tryckta reglar till dessa.
Borra genom, stalpa på varandra och banka ner armeringsjärn i hålet för att de ska hålla sig på plats.

https://www.byggmax.se/120x140-bygg..._CZ07Wy_-ETL8ONay6zG1cEvr9eSEGW4aAs-jEALw_wcB

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
På baksidan om virket ska ni inte sätta duk. Den släpper igenom väta/fukt. Ni ska sätta en platon som går ner ca 1 dm under botten på mothållet. Gärna med något dränerande materiel på ca 20 cm närmast platon. Då kommer det att hålla i många år.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
På baksidan om virket ska ni inte sätta duk. Den släpper igenom väta/fukt. Ni ska sätta en platon som går ner ca 1 dm under botten på mothållet. Gärna med något dränerande materiel på ca 20 cm närmast platon. Då kommer det att hålla i många år.
Lysande, tusen tack för tipset! Får svårt att lösa med dränering i mitt fall, men en fuktisoleringsmatta borde göra susen.

Före - under - nu

Blev byggtimmer (sleepers), två på höjden, borrade 75 in från varje sida och la de omlott. Bankade ner 1m, 10mm, armeringsjärn i hålen för stötte och skruvade dit en fuktisoleringsduk.
10+ m3 jord och nu gräsfrö Slottspark från Granngården. Håller tummarna för att det blir både stabilt nog och bra grund att jobba vidare på.

Trädgårdstomt med grönt gräs och ett beskurit träd, med hus i bakgrunden under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trädgård under arbete med nyplanterad gräsmatta, byggtimmer längs kanten och verktygslådor på gräset.
Skapa konto
Trädgårdsområde med nyplanerad jord för gräs, omgiven av buskar, verktyg och fuktisoleringsduk.
Skapa konto
Skottkärra och jordhög på gräsmatta bredvid häck och stockar. Byggprojekt pågår med markberedning och fuktisolering för trädgården.
Skapa konto
Nyplanerad grusyta med armerade timmerkanter omgiven av gräsmatta, redo för gräsfrösådd med utsikt över villaträdgårdar.
Skapa konto

• Gilla
skylark och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.