J Johannes Nylander skrev:
Har detta PSU i datorn. I övrigt var det endast två led-fönsterlampor inkopplade samtidigt.
Just en sån har jag haft som fick automatsäkringar att gå så fort den startades (fungerade fint i flera år innan något i den slutade fungera som den skulle; fungerade dock fortfarande med diazeder).

O
Passdelen är grön på alla rum, antar att elektriker måste hit för att byta till röd?
Det beror på hur gammal din lägenhet är och i vilket skick elsystemet är. Från dina huvudsäkringar, troligtvis i ett källarutrymme, går en så kallad stigare vilket är huvudledningen till din lägenhet. Från din elcentralen i din lägenhet går så kallade gruppledningar till alla uttag och apparater. I ett gammalt hus kan stigarledningen behöva bytas för klara en högre belastning, och samma sak med dina gruppledningar.

Det där med 6A över allt har jag framför allt sett i äldre Stockholmslägenheter med gasspis. Har de inte renoverats är elsystemet fortfarande dimensionerat för enbart belysning. Dessutom finns stor risk att ledningar och kablar är av äldre typ som behöver bytas ut.

• Gilla
J-banan och 2 till
  • Laddar…
Passdelen är grön på alla rum, antar att elektriker måste hit för att byta till röd?
Formellt är det ett jobb som elektriker måste göra. Har du tur är det bara att byta. Men det är inte omöjligt att även trådar måste bytas. Och oavsett vem som byter måste det kontrolleras att det är lämpligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Just en sån har jag haft som fick automatsäkringar att gå så fort den startades (fungerade fint i flera år innan något i den slutade fungera som den skulle; fungerade dock fortfarande med diazeder).
Har aldrig varit bekymmer att starta datorn, har i tidigare lägenhet haft den datorn + en till dator och 4 skärmar inkopplad på samma uttag utan problem. Detta hände bara nu när jag skulle koppla in en extra skärm från att ha haft två st.

Har aldrig varit bekymmer att starta datorn, har i tidigare lägenhet haft den datorn + en till dator och 4 skärmar inkopplad på samma uttag utan problem. Detta hände bara nu när jag skulle koppla in en extra skärm från att ha haft två st.
Jag tror att man bör hålla isär de två frågorna här. Först har vi frågan om avsäkring. Normalt är uttag avsäkrade med 10A och det är en bra idé att ordna detta om det inte innebär ett stort besvär.

Den andra frågan är den om varför det löste. Var det när alla apparaterna slogs på samtidigt som det löste? Eller var det när de varit igång en stund? 6A räcker för att kontinuerligt driva 1400 W. Drar prylarna så mycket tillsammans? Om du startar dem en i taget, fungerar det då? Det känns inte som något normalt att en dator ens med 3 skärmar skulle lösa en 6 A säkring.

Kraftiga switchade nätaggregat drar mycket ström just när dom slås på. Så det är inte alls osannolikt att 6 A är på gränsen för det nätaggregatet.

A Avemo skrev:
Jag tror att man bör hålla isär de två frågorna här. Först har vi frågan om avsäkring. Normalt är uttag avsäkrade med 10A och det är en bra idé att ordna detta om det inte innebär ett stort besvär.

Den andra frågan är den om varför det löste. Var det när alla apparaterna slogs på samtidigt som det löste? Eller var det när de varit igång en stund? 6A räcker för att kontinuerligt driva 1400 W. Drar prylarna så mycket tillsammans? Om du startar dem en i taget, fungerar det då? Det känns inte som något normalt att en dator ens med 3 skärmar skulle lösa en 6 A säkring.
Allt var inkopplat på ett grenuttag med brytare som jag slog på, då gick säkringen direkt

• Wow
avh67f
  • Laddar…
Allt var inkopplat på ett grenuttag med brytare som jag slog på, då gick säkringen direkt
# 9

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fairlane
Då kan du försöka att endast starta datorn först och sen de andra sakerna.

Jag gissar att det är en äldre lägenhet som kanske är i behov av en större genomgång av elen. I värsta fall är det gamla tygkablar i väggarna.

Säkringarnas storlek är väldigt beroende av när huset byggdes om det inte gjorts en helrenovering av el-installationen. På t.ex. 60-talet var det standard med 6 A till vanliga rum i bostaden på samma sätt som vi idag har 10 A eller kanske t.o.m. 13 A.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Då är det troligt att du kan använda dem om du slår på dem en i taget. Det är nog en god idé att fixa 10A säkringar ändå. Men du kanske kan använda prylarna fram tills dess.

Be en elektriker kolla kanske inte ens är ett jordat uttag till din dator

6 A säkringar kom under "kristiden" som ägde rum under andra världskriget. Då ledde kopparbristen till att man gick ner i dimension på ledarna från 1,5 mm2 till 1mm2. Eftersom vanans makt är stor så levde 6A kvar lång tid efter att man återgått till 1,5mm2 som skedde i slutet på 40talet början av 50talet.
För att veta vilken säkring som är lämplig måste man titta efter samt ha kunskapen att se skillnad på 1 och 1,5mm2

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
När man diskuterar historisk kapacitet i elinstallationen i bostäder måste man också komma ihåg den stora omläggningen av elen från 220/127 V till 380/220 V som gjordes under 50- och 60-talen runt om i landet. Elmateriel som strömbrytare och uttag etc. med en märkström under 6 A fick då ej installeras längre. Även om 6 A levde kvar så fick man ut nästan dubbelt så hög effekt från samma storlek på säkringen efter höjningen jämfört med tidigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.