Skrev på kontrakt för 5590 m2 men nu efter lantmäteriet varit där så är den ca 800 m2 mindre...vi får väl se hur det slutar, kanske blir det ingen tomt alls!

2800kvm i Stockholm

våran tomt är på 794 kvm. vi hade kanske velat ha lite större men det blir ju lättare att sköta gräsmattan då;D

12000 kvm i särö utanför gbg. mycket att klippa och så,, men det e så vi vill bo så vi slipper grannar tätt intill

900..helt ok när man har full sjå att bara hinna köra ungarna på alla deras olika matcher..
Om 4-5 år har jag kanske tid för en större..
Men det är väl då jag och min man bara skall njuta :)

1063 mitt i stan En del tallskog i naturtillstånd. Gräsmattan mestadels mossa. Lättskött!

1380 kvm i en liten stad. lagom :)

Betina
3009 kvm, varav 200 är gräs kantad med en ek, 900 är berg med enar och 265 är hus och carport. Resterande 1644 kvm blir höga rabatter omgivna av olika stensorter.
Tomten ligger på en ö i Åhlands hav och har 4 "synliga" grannar, varav den närmaste är min far.

Längtar till inflyttning!

det byggs hus på ner till 450 kvm "stora" tomter i storstadsområdena. Markpriserna är för höga, bygger två fulla våningar el 1 o 3/4 våning istället. Jag tycker att 600 kvm är minimum för att man inte ska behöva vara orolig över att grannarna ska sno frukostbullarna när man tittar bort. ;)

12000 kvm i särö utanför gbg. mycket att klippa och så
900..helt ok när man har full sjå att bara hinna köra ungarna på alla deras olika matcher..
Om 4-5 år har jag kanske tid för en större..
Hmm, det där med "mycket att klippa" och "stor tomt tar mycket tid" har jag aldrig förstått.

Det fina med naturen är att den faktiskt klarar sig alldeles utmärkt helt utan mänkliga ingrepp. På de flesta håll i landet finns det skog alldeles naturligt och har man en stor tomt kan man gott kosta på sig att ha en liten skog på tomten som barnen kan vandra runt i. Gräsmattan måste ju inte bli större bara för att tomten blir större.

Själv kan jag inte se någon övre gräns för hur stor en optimal tomt vore, hade jag råd så skulle jag gärna ha några tusen hektar ;)

Men inte skulle jag gå runt och klippa gräs på den ytan ;)

Ksund skrev:
Hmm, det där med "mycket att klippa" och "stor tomt tar mycket tid" har jag aldrig förstått.

Det fina med naturen är att den faktiskt klarar sig alldeles utmärkt helt utan mänkliga ingrepp. På de flesta håll i landet finns det skog alldeles naturligt och har man en stor tomt kan man gott kosta på sig att ha en liten skog på tomten som barnen kan vandra runt i. Gräsmattan måste ju inte bli större bara för att tomten blir större.

Själv kan jag inte se någon övre gräns för hur stor en optimal tomt vore, hade jag råd så skulle jag gärna ha några tusen hektar ;)

Men inte skulle jag gå runt och klippa gräs på den ytan ;)
Är man pedant så är man ;) Jag har inget sådant hus så det skulle passa att det får växa fritt. Vet inte om jag tycker att det är så snyggt heller. Jag älskar trädgårdsarbete och allt var det innebär.Sätter kanske 80 nya lökar per år och sen nya spännande plantor m.m.så det är inte bara en gräsmatta som skall klippas hos mej ;) Så jag är för pedant för att kunna ha en på flera tusen kvm meter. Jag är en sådan person som aldrig sitter still och som alltid har tusen nya grejer på g i min hus och min trädgård.Men det är som jag säger..Något år till sen får man inte vara med på ungarnas aktivitet i alla fall och då skulle jag kunna lägga mer tid på min trädgård och kan då skulle jag kunna ha större.Men det är väl då min man o jag skall börja njuta o bara sitta i den också :)

2500 stor kuperad naturtomt = inte mycket gräsamatta :)

353 Kvm, hade gärna haft 500 till (förutom när jag klipper gräset) ;)

1270 kvadrat gränsande mot skog på en sida och mot åker på den andra!

2700kvm, kuperad men med plats för såväl blomstrade trädård, gönsaker, lund med blåsippor och gullvivior och smultron, gräsmatta, och 600 kvm "fotbollsplan". Naturskyddad skog bakom och 5 min till sjön. två minuters promenad till utslagssplats nr 24 på golfbanan, härlig utikt över golfbanan, och 1 granne som vi ser om vi vill...
Från ytterdörren till Segelstorg 50 minuter kommunalt med buss och T-bana.
Ljuvligt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.