Att inte använda det vattenburna värmesystemet är rena snurren. Massor av folk som av okunskap "råkat" köpa hus utan värmesystem lägger ut minst hundra tusen för att rätta till sitt dyra misstag.
Att det blir cancerframkallande gaser inomhus vid eldning i kamin visar alla mätningar. Det räcker inte med vad du tror.
Ett vettigt vedsystem får du betala omkring 90000 för. En pelletsbrännare för 7000 i kombipannan är som jag ser den självklara lösningen till att börja med.
Kan du få tag i billig ved så den stora investeringen i panna, tank och tillbehör lönar sig inom rimlig tid? Har du plats för vedprocessor, vedkap, vedtravar, vedbod och allt som behövs för att torka veden minst ett år innan eldning. Har du tid att hålla på med det dryga vedarbetet.
Köpa färdighuggen, färdigtorkad ved brukar bli lika dyrt som pellets per kilowatttimme.

• Gilla
blackadder
  • Laddar…
Det finns kombipannor som det går fint att elda ved i oberoende av vad värmeppumpstalibanerna och pelletsförespråkarna säger. Gå och kolla vad det är för panna, eller ta en bild.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Skaffa en laddomat 21 och en tank på 500 eller hellre 750 liter med slingor eller beredare i så kan du värma tanken med vedpannan och när du eldat klart kopplas pannan bort så du slipper förlusterna genom skorsten. När du ändå håller på skulle jag absolut koppla in tanken till rad systemet med en shunt så du kan värma huset med pannan för gissar att pannan är bra mycket effektivare att värma huset med jämfört med kamin. Om du kollar på blocket finns det mycket beg tankar samt laddomater till salu men kom ihåg mera vatten kräver ett större exp kärl det ska vara minst 5% av vatten volymen och vara öppet.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Om du ändå sätter dit en accumulatortank kan du koppla till en förugn till din gamla panna eftersom du gillar att elda med ved. Med acc.tank fungerar en förugn riktigt bra. Kolla efter beg. på blocket.

Staffan

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Att det blir cancerframkallande gaser inomhus vid eldning i kamin visar alla mätningar. Det räcker inte med vad du tror.
pelletsbrännare för 7000 i kombipannan är som jag ser den självklara lösningen till att börja med.

Köpa färdighuggen, färdigtorkad ved brukar bli lika dyrt som pellets per kilowatttimme.
sluta tjat om pellets.. Nu är du ute och seglar på månen det blir inte alls lika dyrt med köpt ved som med pellets...Ja det beror vad du köper veden för men om du betalar ett vettigt pris för veden, så är det typ hälften så dyrt att elda med ved som med pellets. Och jag tror att det är en hysteri att påstå att man får cancer av att ha en mysig kamin i vardagsrummet.

• Gilla
pyerdarn
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Sn shunt så du kan värma huset med pannan för gissar att pannan är bra mycket effektivare att värma huset med jämfört med kamin.
Förre ägaren värmde huset med kamin det fungerade utmärkt för honom. Han var ensam i hushållet därför kunde han värma sitt tappvatten med el utan att det blev dyrt vi vill inte värma vårt tapp vatten med el, och därför startade jag den här tråden.

Andreas_H skrev:
Det finns kombipannor som det går fint att elda ved i oberoende av vad värmeppumpstalibanerna och pelletsförespråkarna säger. Gå och kolla vad det är för panna, eller ta en bild.
Jag har kollat i pannan och det går inte in mycket ved i den. För lite ved för att värma hela huset. Men nu har jag kommit fram till att det blir en ny vedpanna med en rejäl tank...tack så mycket för alla svar.

• Gilla
Andreas_H och 2 till
  • Laddar…
D09
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag har kollat i pannan och det går inte in mycket ved i den. För lite ved för att värma hela huset. Men nu har jag kommit fram till att det blir en ny vedpanna med en rejäl tank...tack så mycket för alla svar.
Man kan aldrig få för stor tank ;)

Lycka till i jakten på din kommande panna.

Glöm inte att planera in vedlogistiken rätt från början

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag bytte ut en gammal kombipanna mot en modern vedpanna med 2.000 liter acc. Jag saknar faktiskt den gamla komipannan ibland, för den var rolig att elda i. Men bekvämligheten och allt annat är ljusår bättre med det nya systemet. Eldar kanske varannan dag på vintern. Skorstenen är helt ren från sot trots att det inte sotats på fyra månader. Så du gör helt rätt som satsar på modernt vedsystem. Några tips från mig som nyss gjort uppgraderingen: Största möjliga ackumulatorvolym som kan få plats. Då kan du elda när du har tid och inte när du måste. Jämför med biltanken, vad är mest fördelaktigt, en tank på 10 liter eller 500 liter? Man måste inte tanka fullt om man inte vill. Isolera noga, snåla inte. Förutom bättre effektivitet så räcker VV längre på sommaren, skiktningen förbättras och du kan bättre styra värmen dit du vill ha den. Vad blir det för panna?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Detta gör din kamin rätt värdelös så du kanske inte gillar detta. Ett alternativ är att stoppa in en pelletsbrännare i kombipannan men du lider fortfarande av dålig verkningsgrad.
johanpelle skrev:
Att inte använda det vattenburna värmesystemet är rena snurren.
Det fungerade utmärkt att värm huset med kamin en vinter till, och eftersom att hantverkare krånglade så var kaminen kanske inte värd sin vikt i guld ;) men i alla fall en räddande ängel, och om vi får strömavbrott så är den en räddande ängel en gång till :)

Andreas_H skrev:
Vad blir det för panna?
Nu är allt klart det blev en 50 kw Viadrus Hercules U 22

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Viadrus! En riktig skitpanna med överbränning du skaffat!

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag har sett fram emot dessa diskussioner :) Nu vet jag vad jag pratar om som lycklig VIADRUS ägare.

Jag ska skriv ett utförlig svar i morgon. Men kort kan jag ju säg att det är den mest ekonomisk formen av uppvärmning som vi kunde hitta.

• Gilla
Jörgen H
  • Laddar…
Ekonomisk uppvärmning och låg investering är två skilda saker... Det finns tyvärr en överhängande risk att du kommer att slänga ut den pannan innan du ens räknat hem den.

• Gilla
Jannez69 och 1 till
  • Laddar…
Jannez69 skrev:
Viadrus! En riktig skitpanna med överbränning du skaffat!
Vad har du själv för panna?

analog skrev:
Ekonomisk uppvärmning och låg investering är två skilda saker...
I mitt fall så är låg investering och ekonomisk uppvärmning samma sak, därför att ved är så billigt, att jag inte skulle tjänar på att köpa en modernare panna.

analog skrev:
Det finns tyvärr en överhängande risk att du kommer att slänga ut den pannan innan du ens räknat hem den.
Vi får se om 50 år vem som har rätt.

Sedan så finns det en bunt andra argument som talar för mitt val av värmesystem.

Vill inte på nåt sätt klanka ner på ditt val, personligen så köpte jag själv en billig panna för några år sedan och det finns inget jag ångrar så mycket som det köpet.

Och jag har sett allt för många som slängt ut sina vedpannor efter bara några år med förlust i förmån för bergvärme eller dyl. av den enkla anledningen att dom hade en dålig anläggning och inte visste bättre.

Vilka var argumenten förutom priset? Eller tänker du argument vedeldning kontra annan uppvärmning då?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.