Min förbannelse rörande mitt evighetsprojekt badrummet fortsätter,
röris var här idag och kopplade in handdukstorken, det absolut sista jag hade kvar med renoveringen, jag tog senare min första dusch i badrummet, och självklart har jag fått bakfall i duschnischen :mad:

de tre sista mosaikplattorna innan golvet och dörren lutar på fel håll så vatten samlas mot dörren vilket gör att det långsamt sipprar ut för att sedan rinna ut en bra pöl på golvet när man öppnar dörren..
Är obeskrivligt förbannad nu, har verkligen lagt ner min själ i detta badrum för att inte tala om pengar, och jag trodde innerligt att plattsättaren som var mer än lovligt långsam verkligen var så noggrann att han hade koll på allt, tydligen hade jag fel :(

Frågan är nu, vågar jag släppa in klåparen igen så att han kan slå loss de rader mosaik som felar?
Hur stor risk är det att tätskiktet skadas om man tar loss plattor?
Om tätskiktet skadas, är det möjligt att reparera utan att riva upp hela jäkla skiten igen?

Fan vad less man kan bli...

Risken är mycket stor att tätskiktet skadas. Jag skulle inte rekommendera att man försöker byta plattor i de områden som utsätts för vattenbegjutning.

Förresten, vad skulle det hjälpa om han tar loss de plattorna? Antingen får han ta upp hela golvet för att få rätt fall på underlaget under tätskiktet, eller så försöker man åtgärda det hela ovanpå tätskiktet. Då är den vettigaste lösningen att spackla upp ovanpå befintligt golv och sedan lägga ett nytt.

Min tanke är att han tar loss plattorna som sitter fel och justerar till dem med fixet.
Men som du säger är jag inte särskilt road utav tanken att lossa plattor just där, och att lägga nytt golv ovanför det befintliga skulle dra med sig såpass mycket att jag inte vet om det är värt det..

Vad kan vara rimlig kompensation om jag bestämmer mig för att leva med detta?

Känns bara så jävla pissigt, har varit livrädd för att upptäcka en sned platta eller liknande som jag skulle gå runt och störa mig på och så upptäcker man något långt värre, kommer ju bli förbannad på detta avrje gång man duschar..

T
En bild på det hela hade inte skadat att se.

Det är sällan det bara är några plattor som är fel. Ofta behöver man ta upp plattorna över en större yta för att det inte ska bli en märklig kant till resten av golvet. Men oavsett, det är nog inte en bra lösning i det här fallet, även om det är genomförbart om man är oerhört försiktig och noggrann. En kille som uppenbarligen inte kan läsa ett vattenpass efter flytspackling klarar det säkert inte.

Vilken kompensation som är rimlig vet jag inte. Jag hade krävt ett åtgärdande.

Jo jag är medveten om att jag kan kräva att han fixar detta, men hur skulle han bära sig åt?, lossa plattorna i duschutrymmet är inget jag är villig att riskera om det är lätt att skada membranet, ingen av de tillgängliga åtgärder jag har i mitt huvud är något jag idag är villig att genomföra, resten av badrummet är perfekt och jag är rädd för att jag får något nytt att reta mig på om man skulle dra igång nåt större projekt för att åtgärda detta.

135542-IMG_1998.JPG

Att lägga ett nytt golv ovanpå det befintliga är nog det du kan kräva. Annars blir det till att förhandla om kompensation.

T
Enligt bubblan så är det ju inte bakfall inne i duschdelen, sen planar det ut på dom stora plattorna.

Det kan inte vara mycket vatten som ställer sig i ditt "problemområde"? Kommer det ut på 30x60 plattorna?

Använd duschslangen att duscha med istället så kommer det inte så jäkla mycket vatten som ur det övre munstycket. Folk tror att brunnar kan svälja/suga ner hur mycket som helst samt att din glasdörr endast är vattenavvisande.

Har jag en takdusch så ska den kunna användas så är det bara, jag vet att glasdörren inte ska kunna stoppa några vattenmängder men det är ju här felet ligger, dörren står i fogen mellan 30x60 plattorna och mosaiken, men som du ser på vattenpasset bildas då 2-3mm vatten mot dörren, hade fallet istället börjat från 30x60 plattorna och sedan gått linjert neråt mot brunnen är jag säker på att det inte varit några problem..

Kollade på Svedbergs hemsida och de verkar ha något som kallas radielist, kanske får kika närmare på det..

T
Om du lägger passet ute på 30x60 plattorna vid ytterdörren hur är fallet där?

Det är väl fall i resten utav badrummet?

Aldrig optimalt att ha duschen så nära dörrhålet, men men....

Där är fall mot golvbrunnen men väldigt lite, vattnet rinner inte ut mot dörren men det samlas ju en ganska stor pöl när man öppnar glasdörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.