P
Orsaken att fiberbolag och andra som gräver ner ledningsnät i skogen vill ju inte korsa eller köra på där det redan ligger ledningar . även vid utsättning så finns ju risken att skada ledningar som redan ligger där..

Det är ju hela syftet plus att det ska gå så lätt och enkelt och snabbt som möjligt att gräva ner fibern allt som måste vara försiktigt med gör det ju jobbigare och det tar en stund extra att gräva ner där det redan finns andra ledningar som kanske rundar några stenar eller en klipphäll eller nåt annat i marken..

Därför kommer man mest troligt att undvika så långt det på nåt vis går att flytta alla ledningar till samma plats.. Det är såklart en markägares dröm med allt på ett ställe men ingen som gräver eller äger ledningsnät vill göra det ute i ödemarken.. inte ens i gatan i stan vill man lägga allt i samma dike av praktiska skäl, den dag det ska lagas vill man inte ha alla ledningar i samma hål utan man vill slippa risker skada andra ledningsägares grejer av misstag i onödan.

Eftersom normal ersättning som kan tvingas fram genom ledningsrätt är det firman kan vänta på och det brukar bara bli några kronor per meter så kommer ingen flytta på den redan nedlagda fibern utan strider du för det så kommer man bara hänvisa till att man söker då ledningsrätt på den dragning som det nu blev och ingen kronofogde kommer ta i ärendet innan ledningsrätt är sökt och färdigutredd

Att man kanske vid maximal otur kan pricka fibern när man slår ner stolp till hästhage är liksom inte en skada

och vid dikning och liknande så tar man ut kabelvisning som märker ut vart fibern ligger och då är man rätt dum om man trycker skopan i fibern i onödan

Att vissa saker är aningen svårare pga ledningar i marken är liksom inte en bevisbar skada , inte som nån rättsinstans kommer att hålla med om och det vet fiberbolagen mycket väl..

Utan en mer tydlig bevisbar skada för dig som kan bevisas och håller i rätten så finns det få argument att flytta fibern utan det är liksom det blev fel men utan en skada kommer det aldrig nån rättning och rättningens kostnad blir liksom inte nörvändig att ta för du kan inte bevisa nån skada och där stannar det hela..
tyvärr...

Jag tycker inte heller det är rätt med det är satt i system att göra såhär och det händer ingenting för att man ringer och klagar på dom..

krånglar du tillräckligt länge och envist så söker man ledningsrätt för den dragningen som fibern redan fått och utan bra argument blir du överkörd och får dina 2-3-4kr per meter och inget mer händer..

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Ibland jävlas fiberbolagen med fel man som i fallet med kycklingfarmaren i Eskilstuna som efter att inte fått rättelse gav sig ut på hämdturne och ryckte upp fiberskåp genom att sätta kätting runt dem. Han for även neråt landet för att klippa fiberkabel, som längst ända ner i mörkaste Småland. Innan han blev inplockad spekulerades det vilt om allt ifrån uttråkade Epa-ungdomar till att det skulle vara ett verk av ryssen.

• Haha
  • Älska
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ibland jävlas fiberbolagen med fel man som i fallet med kycklingfarmaren i Eskilstuna som efter att inte fått rättelse gav sig ut på hämdturne och ryckte upp fiberskåp genom att sätta kätting runt dem. Han for även neråt landet för att klippa fiberkabel, som längst ända ner i mörkaste Småland. Innan han blev inplockad spekulerades det vilt om allt ifrån uttråkade Epa-ungdomar till att det skulle vara ett verk av ryssen.
Han tog det som fanns på vägen vid sina besök på Öland. Men PWs beteende tyder väl även på någon form av "ohälsa" och inget normalt agerande.

A AndersS skrev:
Han tog det som fanns på vägen vid sina besök på Öland. Men PWs beteende tyder väl även på någon form av "ohälsa" och inget normalt agerande.
Nej det får väl ses som en överreaktion. Sedan är han ju inte dömd än så sista ordet är inte sagt .

F
Grejen är att när väl kabeln ligger där den ligger så är det du som får göra allt jobb. Är du för problemorienterad så är det inte något besvär för dem att ignorera dina mail och telefonsamtal. Det är ju först när det börjar lukta rök på riktigt de kommer vakna till, men då har ju du redan lagt en massa energi och troligtvis pengar på projektet.

B Bitterhetsakademin skrev:
Nej det får väl ses som en överreaktion. Sedan är han ju inte dömd än så sista ordet är inte sagt .
Och även egoistiskt då det drabbar många oskyldiga, så jag ser inga förmildrande omständigheter om han döms.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
P
Tyvärr är det liförbannat skadegörelse att skada fibern så med stor sannolikhet kommer man få påföljder för sitt agerande..

Att fiberbolaget gjort fel ger en inte rätten att skada fibern, inte ens om dom grävt på fel ställe..

Den enda som får röra fibern blir ju att kronofogde får flytta den eller i sin tur tvinga fiberbolaget till rättning.. markägaren har ingen rätt alls att ta bort fiber och fiberskåp på egen hand, och det kommer mest troligt att bli rätt dryga böter och återställning av det som skadats

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Orsaken att fiberbolag och andra som gräver ner ledningsnät i skogen vill ju inte korsa eller köra på där det redan ligger ledningar . även vid utsättning så finns ju risken att skada ledningar som redan ligger där..

Det är ju hela syftet plus att det ska gå så lätt och enkelt och snabbt som möjligt att gräva ner fibern allt som måste vara försiktigt med gör det ju jobbigare och det tar en stund extra att gräva ner där det redan finns andra ledningar som kanske rundar några stenar eller en klipphäll eller nåt annat i marken..

Därför kommer man mest troligt att undvika så långt det på nåt vis går att flytta alla ledningar till samma plats.. Det är såklart en markägares dröm med allt på ett ställe men ingen som gräver eller äger ledningsnät vill göra det ute i ödemarken.. inte ens i gatan i stan vill man lägga allt i samma dike av praktiska skäl, den dag det ska lagas vill man inte ha alla ledningar i samma hål utan man vill slippa risker skada andra ledningsägares grejer av misstag i onödan.

Eftersom normal ersättning som kan tvingas fram genom ledningsrätt är det firman kan vänta på och det brukar bara bli några kronor per meter så kommer ingen flytta på den redan nedlagda fibern utan strider du för det så kommer man bara hänvisa till att man söker då ledningsrätt på den dragning som det nu blev och ingen kronofogde kommer ta i ärendet innan ledningsrätt är sökt och färdigutredd

Att man kanske vid maximal otur kan pricka fibern när man slår ner stolp till hästhage är liksom inte en skada

och vid dikning och liknande så tar man ut kabelvisning som märker ut vart fibern ligger och då är man rätt dum om man trycker skopan i fibern i onödan

Att vissa saker är aningen svårare pga ledningar i marken är liksom inte en bevisbar skada , inte som nån rättsinstans kommer att hålla med om och det vet fiberbolagen mycket väl..

Utan en mer tydlig bevisbar skada för dig som kan bevisas och håller i rätten så finns det få argument att flytta fibern utan det är liksom det blev fel men utan en skada kommer det aldrig nån rättning och rättningens kostnad blir liksom inte nörvändig att ta för du kan inte bevisa nån skada och där stannar det hela..
tyvärr...

Jag tycker inte heller det är rätt med det är satt i system att göra såhär och det händer ingenting för att man ringer och klagar på dom..

krånglar du tillräckligt länge och envist så söker man ledningsrätt för den dragningen som fibern redan fått och utan bra argument blir du överkörd och får dina 2-3-4kr per meter och inget mer händer..
El och vatten ligger ju djupare än fiber. Och befintlig fiber ligger väl ofta i duct. Och alltsammans gärna med markeringsband över.

Men ja, i praktiken slingrar sig fiber ibland i marknivå. Så då blir det lurigt att gräva där på nytt. Men man kanske borde kunna göra en fåra bredvid det befintliga.

Dåligt också att trots att TS anvisat en plats så la fiberbolaget sedan fibern på ett helt annat ställe. Kommunikation, någon?

P
S Sir Duke skrev:
El och vatten ligger ju djupare än fiber. Och befintlig fiber ligger väl ofta i duct. Och alltsammans gärna med markeringsband över.

Men ja, i praktiken slingrar sig fiber ibland i marknivå. Så då blir det lurigt att gräva där på nytt. Men man kanske borde kunna göra en fåra bredvid det befintliga.

Dåligt också att trots att TS anvisat en plats så la fiberbolaget sedan fibern på ett helt annat ställe. Kommunikation, någon?
Vad som går och vad man vill som fiberbolag är två skillda saker... inte minst som mängden fibergrävare oftast inte är dom mest kompetenta som får gräva fiber i glesbygden..

Man ofta har man ju så bråttom så det ska gå fortast möjligt och risken att skada nån annans kablar kan bli dyrt så man drar helst inte nära andra kablar om man inte verkligen måste..
Sen är ju sanningen att kedjegrävare och vibroplogar osv ofta används så mycket det går och då ser man inte nå vad som finns i marken

absolut borde fiberbolag följa överenskommelser men det är tyvärr enklare för dom att göra som dom själva vill och det finns få risker att markägaren kommer nånvart alls emot dom, vilket dom såklart vet...

Det finns ju ställen där dom kabelplöjde med stor 30 tons gravmaskin och kapade elnätets ledningar på 23 ställen på 3-4 km , var lynch stämning på plats.. tror inte elbolaget fick en krona av dom i slutänden trots många dagar med jobb att laga allt

• Ledsen
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Vad som går och vad man vill som fiberbolag är två skillda saker... inte minst som mängden fibergrävare oftast inte är dom mest kompetenta som får gräva fiber i glesbygden..

Man ofta har man ju så bråttom så det ska gå fortast möjligt och risken att skada nån annans kablar kan bli dyrt så man drar helst inte nära andra kablar om man inte verkligen måste..
Sen är ju sanningen att kedjegrävare och vibroplogar osv ofta används så mycket det går och då ser man inte nå vad som finns i marken

absolut borde fiberbolag följa överenskommelser men det är tyvärr enklare för dom att göra som dom själva vill och det finns få risker att markägaren kommer nånvart alls emot dom, vilket dom såklart vet...

Det finns ju ställen där dom kabelplöjde med stor 30 tons gravmaskin och kapade elnätets ledningar på 23 ställen på 3-4 km , var lynch stämning på plats.. tror inte elbolaget fick en krona av dom i slutänden trots många dagar med jobb att laga allt
Kort sagt, det är Vilda västern, och ett pokerspel för TS

Nu kommer jag inte ihåg vad bolaget hette, kan vara Svensk infrastuktur, men tror de gick ihop med ip only sen, men oavsett
De skulle gräva in fiber i vårt hus, var ute en person , vi gick igenom hur de skulle dra det , i rör jag lagt ner,totalt ca 20 meter. När jag kommer hem har de grävt runt huset på 2 sidot om huset, ca 120 meter istället,samt röret stack upp på några ställen blev vansinnigt,
I början var de helt avvisande när man rinkgde den sk projektledaren, kundtjänst, letade helt sonika fram numret till han som var Sverigechef, lyssnade, förstod, slutade med att de kom gjorde rätt för sig, behövde ej betala någon anslutningsavgift samt fri fiber i 2 år. Så visst kan några göra rätt för sig, , även om man får strida lite för det

• Gilla
Torpfröken och 1 till
  • Laddar…
T Torpfröken skrev:
Intressant och givande att läsa alla olika tankar och perspektiv. Framförallt kopplat till framtida problem med anläggning av annat. Dike, framtida hästhage eller avstyckning av två tomter är nog det som skulle kunna vara aktuellt. Hästhage är kanske mest troligt.

En idé skulle ju kunna vara att driva att de ska rätta och gräva efter överenskommelse, om de inte vill får de komma med ett motbud för att slippa. 🤔 Då blir det enklare att få en bild vad värdet är för bolaget, och då kan jag ju enklare förhandla upp om de kommer med ett attraktivt bud. Det är ju ingen förlust om de istället flyttar fibern, kanske det bästa till och med.
Ge dem två alternativ, att flytta den eller betala dig t ex 20 000 kr. Att ansöka om ledningsrätt kommer kosta dem mycket mer.
Vi har nyligen gått igenom en ledningsrättsförättning. Innan vi ens blev kontaktade av Lantmäteriet och varse om att de ansökt hade förättningen kommit upp i 100 000 kr. Då hade Lantmätaren utrett hur mycket marken var värd osv och så tar de hutlösa1800 kr/timma. Vår sträcka var kanske 300 meter totalt placerad på tre olika ställen.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Torpfröken och 3 till
  • Laddar…
Har TS ett skrivet avtal med avtalad förläggning och dom frångått den så hade jag pratat med advokat.
Först o bäst är väl att dom gräver den rätt.
Den fibern kommer påverka allt möjligt TS kan tänkas vilja bygga el anlägga där i framtiden, det kan även påverka fastighetens värde.

Tack för alla svar!
En advokat eller jurist med förrättnings- och anläggningskunskap hade varit toppen, men kostnaden är tyvärr svår att motivera.
Jag kommer helt enkelt läsa på lagar och rättsfall och skriva på min bästa juridiska, det är ju lite roligt också.

Lovar att stoppa innan jag blir rättshaverist och börjar klippa fiber, det finns roligare saker livet än det.

Jag vill också skicka ett extra tack till er som föreslagit belopp, och påmint om Lantmäteriets höga kostnader, då kan jag lägga mig mer rätt i förhandling.
Min målsättning är att vara kompetent och trevlig men inte eftergiven.

Jag lovar att hålla er uppdaterade

• Gilla
Fuktskadad09 och 2 till
  • Laddar…
Jag har besvär med kommunen som utan förvarning drog fiber över min fastighet och även över avloppsledningen till mitt enskilda avlopp.
Som grädde på moset anlades en fördelningsbrunn på avloppsledningen.
Försökte under 4 år få till en samförståndslösning.
Men kommunen var kallsinniga och iställe förlängde dom dragningen på min fastighet även då utan förvarning.
Då tappade jag tålamodet och fick rådet från en jurist att begära särskild handräckning hos Kronofogdemyndigheten.
Kronofogddmyndighetens jurist ålade kommunen att avlägsna fibern från min fastighet.
Innan verkställighet försökte kronofogden få mig och kommunen att göra upp i godo.
Kommunen kom inte med några förslag så jag skickade in ett avtalsförslag som förkastades.
Men kommunen fortsatte att vara svårkommunicerade och efter ytterligare drygt ett år söke kommunen ledningsrätt.
Medan ledningsförrättningen pågick fortsatte kronofogdens hantering och kommunen fick ett vitesföreläggande på 500.000 då kommunen inte själva avlägsnat ledningen.
T Torpfröken skrev:
Tack för alla svar!
En advokat eller jurist med förrättnings- och anläggningskunskap hade varit toppen, men kostnaden är tyvärr svår att motivera.
Jag kommer helt enkelt läsa på lagar och rättsfall och skriva på min bästa juridiska, det är ju lite roligt också.

Lovar att stoppa innan jag blir rättshaverist och börjar klippa fiber, det finns roligare saker livet än det.

Jag vill också skicka ett extra tack till er som föreslagit belopp, och påmint om Lantmäteriets höga kostnader, då kan jag lägga mig mer rätt i förhandling.
Min målsättning är att vara kompetent och trevlig men inte eftergiven.

Jag lovar att hålla er uppdaterade
Lägg dig på 70% av vad ledningsförrättningen kan tänkas gå på.
Då tjänar fiberbolaget 30% och slipper ägna tid åt en ledningsförrättning som kan komma att överklagas av dig och kosta än mer för fibebolaget speciellt om du tar in ett eget juridiskt ombud vars kostnader kan falla på den som söker ledningsrätt.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.