7 117 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Hur stoppar man möss från att klättra upp på betongplintar?
Prova Repello, sätt en sådan i eluttag i varje rum i huset.E Elina93 skrev:Hej!
Jag har en stuga som står på betongplintar och har problem med att möss tar sig upp till stugan genom att klättra på plintarna.
Plintarna varierar i storlek – vissa är ca 300 mm i diameter och andra ca 160 mm. Även höjden varierar, från ungefär 200 mm upp till 1 000 mm.
Finns det någon som har erfarenhet av att mus-säkra betongplintar? Jag funderar på om det finns någon smart lösning som gör att mössen inte kan klättra upp, exempelvis någon form av krage, plåt eller liknande runt plinten.
Tar gärna emot konkreta tips på lösningar som fungerar i praktiken, gärna bilder om någon har gjort något liknande.
Tack på förhand!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 071 inlägg
Jag har sommarstuga på plintar, men inga möss inne för det står 20 fällor under stugorna. Jag tror att möss är som människor, av naturen lata. Varför hålla på att klättra när det är serverat i markhöjd.
Protte
Protte
Varför skulle de inte tugga på aluminiumfolie ?H Håbbe01 skrev:
Det är nog bara människor med amalganlagningar som känner obehag av aluminiumfolie mot tänderna.
De vete sjutton, de är sluga, för många år sedan tog de sig in och till en början hittade vi inte hur tills av en händelse hittades ett hål nysnön med tillhörande spår så jag kollade med en käpp å den gick en hyfsad bit nerF fribygg skrev:
Pluggade hålet med grus å sten så var det lungt i flera månader tills en fälla slog, kollade givetvis där de tog sig in förut och visst sjutton fanns en ny gång där så numera finns stt betongfyllt hål i gräsmattan.
Såna möss fanns vid min mors uthus, de slutade göra hål i marken och försöka ta sig in under grunden för några år sedan då jag hällde 4mm sten flis där de grävt.hsd skrev:
De vete sjutton, de är sluga, för många år sedan tog de sig in och till en början hittade vi inte hur tills av en händelse hittades ett hål nysnön med tillhörande spår så jag kollade med en käpp å den gick en hyfsad bit ner
Pluggade hålet med grus å sten så var det lungt i flera månader tills en fälla slog, kollade givetvis där de tog sig in förut och visst sjutton fanns en ny gång där så numera finns stt betongfyllt hål i gräsmattan.
(Nu har min mor en duktig katt så jag vet inte om mössen har nån sportslig chans längre, enstaka ggr kan man se inkråmet efter nån mus ute på tomten men inte en mus i hus eller uthus)
Så här gjorde man förr i tiden i Italienska alpernaHawk Hawks skrev: