E Elina93 skrev:
Hej!

Jag har en stuga som står på betongplintar och har problem med att möss tar sig upp till stugan genom att klättra på plintarna.

Plintarna varierar i storlek – vissa är ca 300 mm i diameter och andra ca 160 mm. Även höjden varierar, från ungefär 200 mm upp till 1 000 mm.

Finns det någon som har erfarenhet av att mus-säkra betongplintar? Jag funderar på om det finns någon smart lösning som gör att mössen inte kan klättra upp, exempelvis någon form av krage, plåt eller liknande runt plinten.

Tar gärna emot konkreta tips på lösningar som fungerar i praktiken, gärna bilder om någon har gjort något liknande.

Tack på förhand!
Prova Repello, sätt en sådan i eluttag i varje rum i huset.

• Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag har sommarstuga på plintar, men inga möss inne för det står 20 fällor under stugorna. Jag tror att möss är som människor, av naturen lata. Varför hålla på att klättra när det är serverat i markhöjd.

Protte

• Gilla
henrik65
  • Laddar…
C Caddyn skrev:
Prova Repello, sätt en sådan i eluttag i varje rum i huset.
Det är ju ungefär lika effektivt som att tända ett ljus i kyrkan mot mössen

Och dyrare

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
En centimeters hål är för stort, möss behöver bara 5-6-7 mm för att ta sig igenom om det vill sig illa.
Långsmala springor ja men inte fyrkantiga hål

F fribygg skrev:
Bauhaus har myggnät i metall, tror hålen i det är 2*2mm eller så
K-bygg har ochså samma storlek i aluminium men om det stoppar möss det är en annan sak.

H Håbbe01 skrev:
Möss hoppar om så behövs 30 40 cm. Så enklast att stoppa dom att ta sig in i fasadöppningar ex med att häfta fast remsa med svetsat stålnät, maskstorlek på 1cm, finns på jem o fix bla.
Maskstorlek på 1 cm lär inte stoppa möss. Behövs mindre maskor än så

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Bauhaus har myggnät i metall, tror hålen i det är 2*2mm eller så
Ja men den de kan käka upp lätt, som sagt, myggnät, inte mössnät 😅

hsd
M mats.3 skrev:
K-bygg har ochså samma storlek i aluminium men om det stoppar möss det är en annan sak.
Känner mössen doften av något gott så biter de sig igenom alunät

hsd
rutek86 rutek86 skrev:
Jag har monterat galvat myggnät över kattgluggarna och det har klarat sig i 20 år...

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
rutek86 rutek86 skrev:
Myggnät i galvad ståltråd likt det Bauhaus säljer tror jag inte mössen äter, men du @rutek86 tror kanske inte att man kan använda saker på annat sätt än försäljaren märkt varan?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
H Håbbe01 skrev:
Sitter de redan på plint en så har de inte många fler ben o riva med. Tugga på folien gillar de inte heller. Finns tjockare folie med att köpa på nätet.
Varför skulle de inte tugga på aluminiumfolie ?
Det är nog bara människor med amalganlagningar som känner obehag av aluminiumfolie mot tänderna.

hsd hsd skrev:
Jag har monterat galvat myggnät över kattgluggarna och det har klarat sig i 20 år...
Men du har kanske inte så extrema möss som @rutek86 har?

hsd
F fribygg skrev:
Men du har kanske inte så extrema möss som @rutek86 har?
De vete sjutton, de är sluga, för många år sedan tog de sig in och till en början hittade vi inte hur tills av en händelse hittades ett hål nysnön med tillhörande spår så jag kollade med en käpp å den gick en hyfsad bit ner
Pluggade hålet med grus å sten så var det lungt i flera månader tills en fälla slog, kollade givetvis där de tog sig in förut och visst sjutton fanns en ny gång där så numera finns stt betongfyllt hål i gräsmattan.

hsd hsd skrev:
De vete sjutton, de är sluga, för många år sedan tog de sig in och till en början hittade vi inte hur tills av en händelse hittades ett hål nysnön med tillhörande spår så jag kollade med en käpp å den gick en hyfsad bit ner
Pluggade hålet med grus å sten så var det lungt i flera månader tills en fälla slog, kollade givetvis där de tog sig in förut och visst sjutton fanns en ny gång där så numera finns stt betongfyllt hål i gräsmattan.
Såna möss fanns vid min mors uthus, de slutade göra hål i marken och försöka ta sig in under grunden för några år sedan då jag hällde 4mm sten flis där de grävt.
(Nu har min mor en duktig katt så jag vet inte om mössen har nån sportslig chans längre, enstaka ggr kan man se inkråmet efter nån mus ute på tomten men inte en mus i hus eller uthus)

Hawk Hawks Hawk Hawks skrev:
Måste plintarna säkras? möss kan ju klättra och ha sig och kommer säkert förbi 2dm ändå.

Går de säkra ventiler och andra ingångsställen? eller hur ser de ut?
Så här gjorde man förr i tiden i Italienska alperna

• 20260713_124235.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.