7 117 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Hur stoppar man möss från att klättra upp på betongplintar?
Lägg ut råttgift eller kontakta Anticimex.E Elina93 skrev:Hej!
Jag har en stuga som står på betongplintar och har problem med att möss tar sig upp till stugan genom att klättra på plintarna.
Plintarna varierar i storlek – vissa är ca 300 mm i diameter och andra ca 160 mm. Även höjden varierar, från ungefär 200 mm upp till 1 000 mm.
Finns det någon som har erfarenhet av att mus-säkra betongplintar? Jag funderar på om det finns någon smart lösning som gör att mössen inte kan klättra upp, exempelvis någon form av krage, plåt eller liknande runt plinten.
Tar gärna emot konkreta tips på lösningar som fungerar i praktiken, gärna bilder om någon har gjort något liknande.
Tack på förhand!
Vira stålull runt plintarna.E Elina93 skrev:Hej!
Jag har en stuga som står på betongplintar och har problem med att möss tar sig upp till stugan genom att klättra på plintarna.
Plintarna varierar i storlek – vissa är ca 300 mm i diameter och andra ca 160 mm. Även höjden varierar, från ungefär 200 mm upp till 1 000 mm.
Finns det någon som har erfarenhet av att mus-säkra betongplintar? Jag funderar på om det finns någon smart lösning som gör att mössen inte kan klättra upp, exempelvis någon form av krage, plåt eller liknande runt plinten.
Tar gärna emot konkreta tips på lösningar som fungerar i praktiken, gärna bilder om någon har gjort något liknande.
Tack på förhand!
De gillar inte det 👍🏻
Lyckades hejda både råttor och möss från att vilja komma in via springor nertill vid rullportarna på jobbet, genom att ta smörjfett (mineraliskt) och gegga ihop med torkpapper och placera detta i springor mellan port / gummilist och vägg. Då jag observerade att råttor börjat gnaga på gummilisten nertill, strök jag även på smörjfett på listerna... Tror inte de gillar smörjfett i munnen eller pälsen....
Har haft detta problem i ett tidigare hus. Min lösning var att antingen linda plintarna med plåt så att de inte kan få fäste att klättra eller alternativt att lägga plåt plant ovanpå plinten, mellan plinten och trossbotten. Mössen kan som sagt hoppa, så på de plintar som är närmare marken än 20-30 cm får man nog hitta på något annat.
Inte det du frågar men jag har god erfarenhet av att ha många musfällor runt huset. Placerar dem i små "hus" av tre brädbitar, ibland med ändbitar för att förhindra fåglar etc att komma in. Skruvar två musfällor på en planka som placeras under huset, viktigt för att de inte ska dra iväg med fällorna. Victor träfälla med gul "bricka" för betet är bästa musfällan, hittar man inte den duger Easyset. Jag använder ca 6x2 fällor och tömmer/betar en gång per vecka. Utomhus slipper man lukt och man kan resa bort utan att oroa sig. Brukar fånga många på hösten och nästan inga framåt december, då har man skapat ett nästan musfritt område vid huset.
Jag har krypgrund och kommer inte åt att täta där det skulle behövas. På plintar gissar jag att en plåtkrage behövs men känner inte till något som inte kräver plåtslagare. Jag skulle börja med många fällor. Brukar använda Guldnougat som bete.
Jag har krypgrund och kommer inte åt att täta där det skulle behövas. På plintar gissar jag att en plåtkrage behövs men känner inte till något som inte kräver plåtslagare. Jag skulle börja med många fällor. Brukar använda Guldnougat som bete.
Produkter som diskuteras: "musfällor"
Musfälla elektrisk Silverline
Lätt att beta, tömma och rengöra
359 kr inkl moms
359 kr
Läs mer
Du lockar alltså till dig mössen med go-fika? 😄 Vi har haft musfällor inomhus och har lockat mössen till oss genom att agna med mjuka, gula, oanvända öronproppar – det har fungerat bra. Vi upptäckte att de hade gnagt sönder en öronpropp i hundra bitar, och efter det har vi agnat musfällorna med såna.H henrik65 skrev:Inte det du frågar men jag har god erfarenhet av att ha många musfällor runt huset. Placerar dem i små "hus" av tre brädbitar, ibland med ändbitar för att förhindra fåglar etc att komma in. Skruvar två musfällor på en planka som placeras under huset, viktigt för att de inte ska dra iväg med fällorna. Victor träfälla med gul "bricka" för betet är bästa musfällan, hittar man inte den duger Easyset. Jag använder ca 6x2 fällor och tömmer/betar en gång per vecka. Utomhus slipper man lukt och man kan resa bort utan att oroa sig. Brukar fånga många på hösten och nästan inga framåt december, då har man skapat ett nästan musfritt område vid huset.
En centimeters hål är för stort, möss behöver bara 5-6-7 mm för att ta sig igenom om det vill sig illa.H Håbbe01 skrev:
Hej, på både stora och små stugan som vi har på landet igenom hela trossbotten en stängselnät, men problemet är att i svenska varuhuset de har för stora mask storlek dvs. minsta som jag hittade var 13mm fast vaxkaka mönster, och de är för stor så möss kan ta sig igenom. Beställde en varmförzinkad nät på Amazon med fyrkantig maskstorlek 13mm och peppar-peppar man har inte den problemet just nu.
Man göra bild när jag är på landet i helgen.
Jag hade provat att lägga enris runt plintarna och fästa det med ståltråd runt.
Fick tipset för länge sedan om att lägga det runt däcken på bilar som vinterförvaras i kallförråd. Sen om det är vetenskapligt bevisat att det funkar eller inte vet jag inte men för mig har det fungerat bra. Det verkar som att dom små jäklarna inte tycker om det 😊
Fick tipset för länge sedan om att lägga det runt däcken på bilar som vinterförvaras i kallförråd. Sen om det är vetenskapligt bevisat att det funkar eller inte vet jag inte men för mig har det fungerat bra. Det verkar som att dom små jäklarna inte tycker om det 😊
Bauhaus har myggnät i metall, tror hålen i det är 2*2mm eller sårutek86 skrev:
Hej, på både stora och små stugan som vi har på landet igenom hela trossbotten en stängselnät, men problemet är att i svenska varuhuset de har för stora mask storlek dvs. minsta som jag hittade var 13mm fast vaxkaka mönster, och de är för stor så möss kan ta sig igenom. Beställde en varmförzinkad nät på Amazon med fyrkantig maskstorlek 13mm och peppar-peppar man har inte den problemet just nu.