Farstatjej90
lunnabo lunnabo skrev:
TS efterfrågar klart och tydligt en lösning som gör att det inte händer igen.
Kan Farstatjejen motivera hur Din lätta lösning förhindrar att precis samma sak händer igen?...
Nej men det kan säkert du. Du verkar kunna allt!

• Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej men det kan säkert du. Du verkar kunna allt!
Du har fel.
Kan definitivt inte allt.

Farstatjejen kanske kan inredning bättre än att staga upp murar?

Däremot är mina svar alltid rätt.

Redigerat:
  • Arg
aggyb och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Centano: Nej, det är inte dubbla murar. Bara en stump vid hörnet med liknande stenar, se bifogad bild.

Purre: Vet inte modell på stenarna, men måtten är 42 x 20 x 14 cm.

Farstatjej90: Jo, nästan hela muren lutar om man lägger vattenpasset ovanpå på tvären som på bilden. Det är bara de sista tre metrarna närmast hörnet längst bort som inte lutar.

vista: Problemet med att "ta bort allt och förlänga gräsmattan upp mot huset" är att man går uppför en trappa för att komma till husets ingång bakom hörnet, så det kommer fortfarande att finnas en upphöjd platå som behöver stödjas. Se bifogad bild, den visar även vår idé för att bygga en ny mur närmast uppfarten som är förbunden på hörnen.

• IMG_1638.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1633.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
AFredriksson och 1 till
  • Laddar…
Förutom att se till att inte ha marktryck mot muren genom att slänta av på insidan måste man se till att vattnet kan komma bort från muren.
Dränering i sidled, under muren eller både och.
Om det hade gjorts rätt från början hade aldrig problemet med lutande mur uppstått.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Detta kanske kan ge lite ideer på hur ni kan få till en mur som står kvar.

Screenshot_20260627_122023_Chrome.jpg
Skapa konto

Lätt motlutande kanske måste övervägas.

MA-SE-2024---MARK-Murar-MEGASMART-HU.pdf https://share.google/F4QUbZH1nbyqHm52l

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Detta ser ut som en alldeles utmärkt idé.
Glöm inte att vara noga med dräneringen, den är viktigare än vad många tror och många fuskar. Sen förstår dom inte varför det inte håller.

• IMG_4705.jpeg
    Skapa konto
Farstatjej90
lunnabo lunnabo skrev:
Du har fel.
Kan definitivt inte allt.

Farstatjejen kanske kan inredning bättre än att staga upp murar?

Däremot är mina svar alltid rätt.
Du skriver som en riktigt välmående individ! Lycka till!

Purre
Tom_W Tom_W skrev:
Det bör innebära över 0,8m i höjd och då är det ofta bygga snett som gäller när jag tittat runt.

Tom_W Tom_W skrev:
Tack för alla svar!

Centano: Nej, det är inte dubbla murar. Bara en stump vid hörnet med liknande stenar, se bifogad bild.

Farstatjej90: Jo, nästan hela muren lutar om man lägger vattenpasset ovanpå på tvären som på bilden. Det är bara de sista tre metrarna närmast hörnet längst bort som inte lutar.

vista: Problemet med att "ta bort allt och förlänga gräsmattan upp mot huset" är att man går uppför en trappa för att komma till husets ingång bakom hörnet, så det kommer fortfarande att finnas en upphöjd platå som behöver stödjas. Se bifogad bild, den visar även vår idé för att bygga en ny mur närmast uppfarten som är förbunden på hörnen.
Bättre perspektiv på senare bildHur ser det från andra hållet? Bor själv på en tomt där det lutar hit och dit, byggd flera murar men ibland är en mindre slänt faktisk enklare. Ganska trång passage vid trappan och ca 1 m hög mur. Om du absolut vill bygga ny mur skulle jag flytta fram den till första trappsteget, där ifrån mindre mur samt en slänt med natursten eller några växter. Ju enklare ju bättre, slipper problem med rätt dränering etc.

Plocka ned muren. Gjut L-stöd bakom som får ta upp jordtrycket. Bygg upp muren igen och lägg grus mellan muren och L-stöden. När vi ursprungligen byggde muren fanns det inte plats för geonät pga stora stenblock. Muren började luta så efter cirka 15 år var jag tvungen att göra något. Efter att jag gjutit L-stöd och byggt upp muren har det fungerat bra.

• Gilla
Tom_W
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du skriver som en riktigt välmående individ! Lycka till!
Jag är så pass välmående att jag inte har något behov av att konstra till mig med en mängd produkter för att kunna gå ut och arbeta.

lunnabo lunnabo skrev:
Förutom att se till att inte ha marktryck mot muren genom att slänta av på insidan måste man se till att vattnet kan komma bort från muren.
Dränering i sidled, under muren eller både och.
Om det hade gjorts rätt från början hade aldrig problemet med lutande mur uppstått.
Bra poäng! Jag misstänker att det är när vattnet fryser som muren trycks ut. Men om vattnet kan rinna ut så borde det avhjälpa problemet.

"Om det hade gjorts rätt från början" - Det är en tidigare ägare som satt sin prägel på huset genom genvägar som denna...

R Robert-san01 skrev:
Detta kanske kan ge lite ideer på hur ni kan få till en mur som står kvar.

[bild]

Lätt motlutande kanske måste övervägas.

MA-SE-2024---MARK-Murar-MEGASMART-HU.pdf [länk]
Tack, det var intressant! Har inte sett något annat än jord när jag grävt i rabatten, misstänker att det är jord hela vägen ner.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
V vista skrev:
Bättre perspektiv på senare bildHur ser det från andra hållet? Bor själv på en tomt där det lutar hit och dit, byggd flera murar men ibland är en mindre slänt faktisk enklare. Ganska trång passage vid trappan och ca 1 m hög mur. Om du absolut vill bygga ny mur skulle jag flytta fram den till första trappsteget, där ifrån mindre mur samt en slänt med natursten eller några växter. Ju enklare ju bättre, slipper problem med rätt dränering etc.
Så här ser det ut från motsatta hörnet, man ser på perspektivet hur muren buktar ut.

> flytta fram den till första trappsteget

Intressant tanke, då skulle man även kunna ställa dit en stege för att fixa med burspråket, något som är omöjligt idag... 🙂

• IMG_1640.jpeg
    Skapa konto
Personligen hade jag grävt ur insidan, sen gjort någon typ av förankringsbalk inåt, som man sedan fäster dragstag (som sitter i yttermuren).

• Gilla
Tom_W och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.