579 läst ·
7 svar
579 läst
7 svar
Hur står sig huset energimässigt?
På konsumentens sida
· 3 620 inlägg
Vad har du för driftkostnad och hur värmer du upp ditt hus?
Du kan läsa artikeln här: Hur står sig huset energimässigt?
Du kan läsa artikeln här: Hur står sig huset energimässigt?
Skrivet av: Morgan
Det är kr som räknas. Ska man räkna med kWh och tex har borrhål måste man också räkna på den energin som tas från borrhålet. Annars har man helt struntat i husets klimatksal.
Du kan bygga en fantasktisk avancerad bergvärmelösning med FTX och solvärmepaneler sommartid och på så sätt köpa lite "kWh". Men dessa kWh blir mycket, mycket dyra....
Det är kr som räknas. Ska man räkna med kWh och tex har borrhål måste man också räkna på den energin som tas från borrhålet. Annars har man helt struntat i husets klimatksal.
Du kan bygga en fantasktisk avancerad bergvärmelösning med FTX och solvärmepaneler sommartid och på så sätt köpa lite "kWh". Men dessa kWh blir mycket, mycket dyra....
Skrivet av: Erik
Jag är inte alls brydd att bergvärmepump är den vanligaste lösningen. Finns jättemånga "vet bäst" på byggahus.se.
Dessutom finns det en uppsjö med Lobbyister från värmepumpsbranchen som helt dömmer ut fjärrvärme. Detta trots att fjärrvärme oftast är den billigaste uppvärmningsformen om man ser till både drift, underhåll, investering samt reinvestering.
Till det kommer en uppsjö med mjuka värden som talar för fjärrvärmen som tex obegränsat med varmvatten, trygghet, bekvämt, miljömässigt.
Med det vill jag inte säga att fjärrvärme alltid är billigast, för det är den nog inte.
Jag är inte alls brydd att bergvärmepump är den vanligaste lösningen. Finns jättemånga "vet bäst" på byggahus.se.
Dessutom finns det en uppsjö med Lobbyister från värmepumpsbranchen som helt dömmer ut fjärrvärme. Detta trots att fjärrvärme oftast är den billigaste uppvärmningsformen om man ser till både drift, underhåll, investering samt reinvestering.
Till det kommer en uppsjö med mjuka värden som talar för fjärrvärmen som tex obegränsat med varmvatten, trygghet, bekvämt, miljömässigt.
Med det vill jag inte säga att fjärrvärme alltid är billigast, för det är den nog inte.
Skrivet av: Erik
Jag menar givetivs att jag inte är brydd att bergvärmepump är den vanligaste lösningen PÅ byggahus.se. Inte att det är den vanligaste lösningen. Den vanligaste lösningen är eluppvärmt dit värmepumparna tillhör.
Det man också ska tänka på är att byggahus.se går man till när man behöver hjälp. De som har fjärrvärme diskuterar inte det på byggahus.se tror jag. Man behöver ingen hjälp där eftersom det mer eller mindre är underhållsfritt.
Jag menar givetivs att jag inte är brydd att bergvärmepump är den vanligaste lösningen PÅ byggahus.se. Inte att det är den vanligaste lösningen. Den vanligaste lösningen är eluppvärmt dit värmepumparna tillhör.
Det man också ska tänka på är att byggahus.se går man till när man behöver hjälp. De som har fjärrvärme diskuterar inte det på byggahus.se tror jag. Man behöver ingen hjälp där eftersom det mer eller mindre är underhållsfritt.
Klicka här för att svara