80 751 läst ·
303 svar
81k läst
303 svar
Hur står sig Ahlsells priser jämfört med internetbutiker?
Meningslöst. Du bör inse att du aldrig kommer att få insyn i din leverantörs verkliga inköpspriser och följdaktligen bör du sluta att begära ett utpris som är satt i relation till den här okända storheten.H Hans9 skrev:Därför att säljaren i vårt fall normalt inte säljer produkterna. Han erbjuder sin rabatt med ett litet påslag till kunden. Han säljer inte bara elkablar, flytspackel eller bräder utan en installation, badrumsrenovering eller ett garage.
Att då ta ut ett pris som han vet han får 25% extrarabatt=provision=kick-back borde man stoppa på laglig väg.
det där säger nog inte så mycket. Rabatter är väldigt olika mellan entreprenör. Jag kan garantera dig att skulle dom debitera bruttopriser så hade det varit vansinnigt dyrt för dig.Renoveralgh skrev:
Tack för svar. Det var väl lite grann vad jag misstänkte.
Om någon har konto och möjlighet att kolla några artiklar så får ni gärna posta dessa:
- 1881314
- 1874194
- 1875894
- 4814424
- 2832065
- 7133828
- 6641105
- 5110080J
- 1767760
Har försökt välja en ganska stor spridning i prisklass online och användningsområde, och valt ut några extra just för att det blir lite lättare att dra en vettig slutsats då än vid endast enskilda artiklar.
Stort tack på förhand!
för info så köpte jag en låda VVS skruv på Ahlsell för någon månader sedan. När fakturan kom 1400:- isch, efter vår rabatt dragen 146:-
helt galet
Produkter som diskuteras: "VVS skruv"
VVS-skruv
En VVS-skruv är en skruv som används inom VVS (värme, ventilation och sanitet) för att fästa rör och andra VVS-komponenter. Dessa skruvar är vanligtvis tillverkade av rostfritt stål eller annat korrosionsbeständigt material för att tåla
Läs mer
Håller med.Alfredo skrev:
När jag lägger en order i ordersystemet på jobbet så jämförs det jag beställt mot andra leverantörer i systemet, ofta ahlsell, solar och elektroskandia, lägger man upp 10 olika saker så kan det mycket väl vara en tredjedel av dessa som rä billigast på varje ställe, och det brukar inte vara några större skillnader.
Det finns dock undantag, exempelvis utomhusapparatskåp har jag nån gång noterat väldigt stora skillnader på, oklart varför.
Priserna är också ofta i par med vad jag kan köpa grejerna på hos en näthandlare (tex VVS och elgrejer), oftast något billigare.
Det finns dock undantag, tex köper jag ibland in borrar och väljer då i princip alltid dormer, dessa kostar väldigt lite hos ahlsell (med jobbets rabattprislista), jag kan inte hitta priser ens i NÄRHETEN av dessa som privatperson på samma borrar.
Ni skulle bara veta hur det funkar a b c kvalitet på linjerna på fabrikerna. Och det är vad tillverkare berättat för mig. Kanske har fel men det räcker med att montera några av varje så ser man skillnaden. sen apropå priserna så är det moms på allt oxå, ser att en del lägger ut priser från Ahlsell, alla deras priser är utan moms. En annan aspekt i priset hos hantverkare är att dom räknar in eventuell reklamation på varan. Vilket kostar att byta ut som dom inte får betalt för. Sen finns det en del hantverkare som tar listpriset men dom är sällan långlivade i branschen ( med samma namn vill säga).MrJay skrev:
Ahlsell är inte en grosist. De är en detaljist.
Snälla sluta sprid dynga, detta stämmer inte alls. Ingen tillverkare jag känner till har två tillverkningslinor med samma produkt och kåpor i olika plast. Tänk nu efter så inser du hur idiotiskt det vore; att sätta upp en till ”lågkvalité” lina är extremt dyrt och dessutom skulle deras rykte bli förstört om det visade sig att deras produkter (med samma artnr) kunde skilja sig väsentligt i kvalitet.
Så du menar att man tillverkar olika kvaliteter som ser IDENTISKA ut, förpackar i likadana förpackningar, med samma artikelnummer men skickar dom man gjorde med sämre plast till byggvaruhus, och dom med bättre plast till ahlsell ?
Hör du inte själv hur det låter ?
Det förekommer ju att fabriker kör "nattskift" eller att saker som inte uppfyller beställarens kvalitetskrav säljs på andra håll, men då är det ju under andra namn.
Det där skitsnacket om reklamationer har avhandlats innan, bygghandlarna eller näthandlarna ger garanti på grejerna dom med, och reklamationer är så ovanliga på saker som vägguttag att det inte ens är relevant.
Det förekommer ju att fabriker kör "nattskift" eller att saker som inte uppfyller beställarens kvalitetskrav säljs på andra håll, men då är det ju under andra namn.
Det där skitsnacket om reklamationer har avhandlats innan, bygghandlarna eller näthandlarna ger garanti på grejerna dom med, och reklamationer är så ovanliga på saker som vägguttag att det inte ens är relevant.
Nja jag har spinner sett lika förpackningar på clasolson som på Ahlsell i vissa fall ja. Men i dom flesta fall nej.GlennB skrev:
Så du menar att man tillverkar olika kvaliteter som ser IDENTISKA ut, förpackar i likadana förpackningar, med samma artikelnummer men skickar dom man gjorde med sämre plast till byggvaruhus, och dom med bättre plast till ahlsell ?
Opponera att du köpt en kran själv som en hantverkare sätter upp. Du ringer efter ett halvår att den läcker så du vill reklamera och få hantverkaren att komma ut. Nu visar det sig att det är själva kranen som läcker och inte arbetet. Har du tur slipper du betala för undersökningen. Annars får du betala hantverkaren för att ta bort kranen så du själv kan reklamera där du köpt. Har du däremot köpt den via hantverkaren så står han för undersökningen, och bytet. Och det är det som dom 10-15% täcker upp för plus hanteringen så klart. Reklamationer sker dagligen på både VVS sidan och el sidan. Men ni verkar veta mer än en som jobbar i branschen så kör på mer era diskussioner
Jag är ganska rak på sak och tar inte hänsyn till känslor, speciellt när man snackar affärer så ta inte illa upp.C Cgråberg skrev:
Hursomhelst, jag anser mig ha ganska bra insyn i hur saker och ting fungerar - handlar från flera grossister och har kontakter inom tillverkningsindustin. Precis som flera här säger så är indentiska produkter med olika kvalité ett avhandlat ämne här sedan tidigare där ingen kunnat bevisa att det faktiskt förekommer skillnader.
Jo, han får ersättning för jobbet.C Cgråberg skrev:
ALEM09 punkt 46:
"Om andra stycket i punkt 38 är tillämpligt gäller att säljaren svarar för skäliga kostnader sammanhängande med reparation eller utbyte av felaktig vara nämligen:
– lokalisering av felet
– åtkomst och borttagande av felaktig vara
– installerande av reparerad eller utbytt vara
– återställande av skada på fastighet eller på annan egendom än den försålda varan, vilken uppstått genom för reparationen eller utbytet nödvändigt ingrepp och som är begränsad till arbetsområdet härför."
Det finns mycket i näringslivet som absolut skulle klassas som muta i det offentliga. Om man tittar på mutskandalen i systembolaget. Det var ”bara” det att bryggerierna körde på med samma metoder som de normalt använder i krogbranchen mot systembolaget.
Mer tydligt och tyst accepterat är flyg och hotell bolag som ger privata bonusar för tjänsteresor. Det är uppenbart en muta för att få folk att välja just de bolagen när de reser i tjänsten.
Så det finns tyvärr en hel del accepterade mutor även i Sverige. Vi är inte så okorupta som vi tror.
Mer tydligt och tyst accepterat är flyg och hotell bolag som ger privata bonusar för tjänsteresor. Det är uppenbart en muta för att få folk att välja just de bolagen när de reser i tjänsten.
Så det finns tyvärr en hel del accepterade mutor även i Sverige. Vi är inte så okorupta som vi tror.
I en perfekt värld så skulle jag hålla med dig till 100%, tyvärr så fakturerar många bil + felsökning trots att det är ett garantiärende.C Cgråberg skrev:
Har nog bara varit med enstaka fall där dom krävt ersättning för byte kan jag säga.C cpalm skrev:Jo, han får ersättning för jobbet.
ALEM09 punkt 46:
"Om andra stycket i punkt 38 är tillämpligt gäller att säljaren svarar för skäliga kostnader sammanhängande med reparation eller utbyte av felaktig vara nämligen:
– lokalisering av felet
– åtkomst och borttagande av felaktig vara
– installerande av reparerad eller utbytt vara
– återställande av skada på fastighet eller på annan egendom än den försålda varan, vilken uppstått genom för reparationen eller utbytet nödvändigt ingrepp och som är begränsad till arbetsområdet härför."