Hej! Detta är ett bostadshus, ca mitten av 1800-tal, som har stått övergivet ett antal år. Huset står på svämsediment, och kanske är det en av anledningarna till att det har skett stora sättningar i huset. Inuti kan man se att golvet har vikit nedåt till den grad att väggar har börjat spricka. I huset finns tre (troligen) skorstenar, två rejälare i tegel och en mindre, även den i tegel. Man kan se att bjälklag har sjunkit ner mot dessa, min teori är att bjälklaget är fast i dessa och då har "dragits ned" av att skorstenarna successivt sjunkit ner i svämsedimentet. De platser där sättningarna är mindre är de golv ovanför de två mindre källarrum som är anlagda.
Jag bifogar en snabb skiss, där man ser de två rejäla skorstenarna (den tredje sticker inte upp ur taket), samt de två källarrummen under mark. Min undran är, finns det en möjlighet att "stadga upp" huset och motverka/försena de sättningar som idag finns, genom att öppna upp i mark och utöka källarutrymmet (den gråa ytan i bilden)?
Huset är gammalt och har mycket skador, men jag är ute efter lösningar som hade kunnat göra att det kan bevaras så länge till som möjligt.