Hej

Skall renovera köket och vill få bort en innervägg. det enda som finns ovanför väggen är vinden.
Den markerade "regeln" är precis ovanför väggen.

Hur skall jag sätta en ev balk på bästa sätt för att taket inte skall förlora bärighet.
Taket är av den typen som lutar från alla sidor (typ den som är på bilden)

vinden.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

takstuk.jpg

Tack på förhand
Eric

Du behöver visa en plan, där väggens placering och takstolarnas riktning framgår samt detaljer på hur din takstol ser ut (mått och dimensioner) för att kunna få ett bättre svar på dina frågor.

Simpelt förklarat, utan att vara korrekt är principen att den stödregeln som står upp nu, avlastar takstolen mot väggen i ditt kök, vidare mot grunden via takbjälklaget och golvbjälklag.

Den kan ersättas med en regel eller limträbalk längsmed övriga avlastningar, om det finns tillräckligt upplag i ändarna, vilket beror på hur resterande delar av innrväggarna och govbjälklaget är konstruerade och placerade.

Tänk som så att den vikten som avlastas via väggpartiet du vill ta bort, ska avlstas via två punkter direkt ned i golvet, och vidare mot marken via grunden. Det kan handla om något eller flera ton extra last i värsta fall, vilket ställer krav på hela konstruktionen.

Tack för svar. Vet inte om detta hjälper, men det är bilder från originalritningen (1940) Jag kan mäta takstolarna lite senare.
ritning1.jpg
Skapa konto

ritning2.jpg
Skapa konto

ritning3.jpg
Skapa konto

Här finns även en liten film från vinden.
[video]https://youtu.be/ThyeVSmQ5_8[/video]

Den rödmarkerade väggen undrar jag om den verkligen är en bärande vägg... Och skulle den vara det så är det ju endast för EN takstol, de flesta av de övriga takstolarna har ju inga väggar under där "benet" kommer ner.

Den vägg som är bärande är den som går mitt i huset och visas i mitten på den figur där man ser takstolen. Den är klart mycket mer "bärande" än den rödmarkerade väggen i köket som endast finns rakt under en takstol. Har du kontrollerat så att du verkligen har en takstol rakt ovanför köksväggen? Om inte så tycker jag att du kan ta bort den rödmarkerade väggdelen.

• Gilla
pn2015
  • Laddar…
Om du inte använder vinden kan du sätta 22x95 på var sida om takstolen från nocken ner till mötet med din stötta och hanbjälken. Sätt också samma sorts bräder i ca 45 graders vinkel från samma punkt ut mot ytterväggen. För formens skull bör du göra likadant i andra änden av takstolen.
Då har du konverterat din takstol från uppstolpad till fackverkstakstol. Sök på nätet. Det finns standardritningar med spikantal i skärningspunkterna som du bör följa.
Hanbjälken kan ha en skarv ovanför hjärtväggen. Den måste troligen också förstärkas. Det görs enklast med lämpliga spikplåtar.
Gör du det så blir takstolen självbärande och behöver bara upplag på ytterväggen.

mvh / Findus

• Gilla
pn2015
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.