stefancrs stefancrs skrev:
Fast det är väl inte problemet? Då är lösningen uppnådd.
Så när ska man då köra sin värmepump
 
S sunqan skrev:
Så när ska man då köra sin värmepump
När elen är billigast. Systemet blir självutjämnande om nått utopin.
 
Mikael_L
useless useless skrev:
Det beror till största delen på vad man har för värmekälla. Med värmepump blir det effektivare med golvvärme eftersom värmepumpens verkningsgrad ökar med låg framledningstemperatur. Med andra värmekällor är det oftast sämre med golvvärme eftersom den har större förluster.
Sen är det personligt också.
Jag som fryser notoriskt lätt om fötterna skulle behöva ha 25°C inomhus på vintern utan golvvärmen, men klarar 19-20°C med golvvärme pga de varma golven.
Det är alltså så att det i typ lagom temp endast är fötterna jag fryser om, så med GV så är golvet varmt och fötterna nöjda och då kan jag ha betydligt svalare i rummet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Har precis installerat insatskamin, hade förut öppen spis men den gick ju inte använda till något annat än "trevligt att titta på en brasa".

Så till hösten blir det att sänka temperaturen inne och elda för att få det komfortabelt. Bor väderutsatt i Göteborg i gammalt hus med bergvärme, gör av med mycket el på uppvärmning.
Eldar man i en kamin kommer värmen på "fel" ställe i huset. Värmen, speciellt i ett gammalt hus bör komma från under fönstren, radiatorer. Detta för att få bort kalldrag.

Nu kommer radiatorerna att stängas av när du eldar, eller framledningstemp reduceras om det är ett öppet system, varvid ditt hus kommer att bli dragit.

Ingen större fara egentligen, man överlever, men ändå en märkbar komfortförsämring.

Bästa vore om du fick in en slinga radiatorvatten i kaminen.
 
J Jan Young skrev:
Eldar man i en kamin kommer värmen på "fel" ställe i huset. Värmen, speciellt i ett gammalt hus bör komma från under fönstren, radiatorer. Detta för att få bort kalldrag.

Nu kommer radiatorerna att stängas av när du eldar, eller framledningstemp reduceras om det är ett öppet system, varvid ditt hus kommer att bli dragit.

Ingen större fara egentligen, man överlever, men ändå en märkbar komfortförsämring.

Bästa vore om du fick in en slinga radiatorvatten i kaminen.
Jag tror inte det är någon fara. Nästan alla fönster är utbytta och har inte kallas vid dem.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ska man spara får man oftast ge avkall på lite komfort ändå. Från september till maj går jag i stickade sockor utanpå de vanliga strumporna eftersom jag har kalla fötter också.
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ska man spara får man oftast ge avkall på lite komfort ändå. Från september till maj går jag i stickade sockor utanpå de vanliga strumporna eftersom jag har kalla fötter också.
Asmysigt att rumpa runt i tjocksockar ju.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Man måste nog köra rätt långa sträckor för att det ska löna sig med elbil i dagsläget. Finns helt enkelt inte tillräckligt många gamla och billiga elbilar ännu.

Vi har kört en gammal Ford sen 2007, och när vi räknade på totalkostnaden för ett tag sen kom vi fram till att den har kostat oss runt en tusenlapp i månaden. Och då har vi tagit med allt – service/reparationer, skatt, försäkring, däck, däckbyten, bensin, besiktning, o.s.v.

Skulle behöva köra abnorma sträckor för att komma upp i samma totalkostnad som man har för en elbil. Särskilt när man tar värdeminskningen i beaktande. Vår gamla häck är värd ungefär vad vi betalade för 15 år sen...

Och nu när den har uppnått veteranstatus blir kalkylen ännu bättre, plus att man inte behöver bry sig om sånt som miljözoner.
Bara en tusenlapp var jäkligt bra! Våran bil kostar i snitt ca 2600 om man bortser från värdeminskning och kapitalkostnad. Vi byter till en ny elbil då det lönar sig ekonomiskt, men det är bara ekonomiskt då vi endå skulle byta bil och håller oss med en nyare bil hela tiden.


Men för att återkoppla till huvudämnet så har vi faktiskt inte gjort så mycket då vi inte är så drabbade än av elpriserna.

Däremot vill man ju alltid spara pengar så vi gör små förbättringar istället för att göra komfortförsämringar för att spara lite pengar.

Har optimerat våran mekaniska ventilation, sen har jag gjort om i krypgrunden för att den inte ska gå och tugga hela sommaren.

Satt termostat till golvvärmen istället för att styra med shunten

Sen ska vi isolera taket i ena delen av huset då det bara är en 45a idag
 
J Jan Young skrev:
Eldar man i en kamin kommer värmen på "fel" ställe i huset. Värmen, speciellt i ett gammalt hus bör komma från under fönstren, radiatorer. Detta för att få bort kalldrag.

Nu kommer radiatorerna att stängas av när du eldar, eller framledningstemp reduceras om det är ett öppet system, varvid ditt hus kommer att bli dragit.

Ingen större fara egentligen, man överlever, men ändå en märkbar komfortförsämring.
ö
Bästa vore om du fick in en slinga radiatorvatten i kaminen.
Det beror väl lite på förutsättningarna. Sitter man framför kaminen kommer ju värmen helrätt ;)

Har man t.ex. FTX så fördelas ju kaminvärmen indirekt genom återvinning av värme i frånluften till tilluften och tillsatsvärmen i FTX-aggregatet behöver inte gå för att motverka kall tilluft.

Men visst vore det snyggt om man kunde köra radiatorvatten genom kamin ;)
 
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Man måste nog köra rätt långa sträckor för att det ska löna sig med elbil i dagsläget. Finns helt enkelt inte tillräckligt många gamla och billiga elbilar ännu.

Vi har kört en gammal Ford sen 2007, och när vi räknade på totalkostnaden för ett tag sen kom vi fram till att den har kostat oss runt en tusenlapp i månaden. Och då har vi tagit med allt – service/reparationer, skatt, försäkring, däck, däckbyten, bensin, besiktning, o.s.v.

Skulle behöva köra abnorma sträckor för att komma upp i samma totalkostnad som man har för en elbil. Särskilt när man tar värdeminskningen i beaktande. Vår gamla häck är värd ungefär vad vi betalade för 15 år sen...

Och nu när den har uppnått veteranstatus blir kalkylen ännu bättre, plus att man inte behöver bry sig om sånt som miljözoner.
Det var inte dåligt att komma ner till en tusenlapp i månaden. Gissar att ni inte kör så mycket? Bara typ 60-70 mil körning med ICE bil blir en tusenlapp med dagens bränslepriser.
 
Nissens
Kilrain Kilrain skrev:
Vi har kört en gammal Ford sen 2007, och när vi räknade på totalkostnaden för ett tag sen kom vi fram till att den har kostat oss runt en tusenlapp i månaden. Och då har vi tagit med allt – service/reparationer, skatt, försäkring, däck, däckbyten, bensin, besiktning, o.s.v.

Skulle behöva köra abnorma sträckor för att komma upp i samma totalkostnad som man har för en elbil. Särskilt när man tar värdeminskningen i beaktande. Vår gamla häck är värd ungefär vad vi betalade för 15 år sen...

Och nu när den har uppnått veteranstatus blir kalkylen ännu bättre, plus att man inte behöver bry sig om sånt som miljözoner.
Det låter helt osannolikt. Bara service kostar nästan det. Värdeminskningen verkar du dessutom inte ha med, den är ju ofta den största kostnaden.
 
Nissens Nissens skrev:
Det låter helt osannolikt. Bara service kostar nästan det. Värdeminskningen verkar du dessutom inte ha med, den är ju ofta den största kostnaden.
Inte på en 15 år gammal bil. Den är rätt färdigvärdeminskad.
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Man blir förvånad ibland, jag ser Yarisar av min årsmodell som det begärs rätt mycket för.

Men det är en annan sak jag gillar med gammal bil, man behöver inte va så orolig över skiten längre.
 
  • Gilla
McHolm och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det låter helt osannolikt. Bara service kostar nästan det. Värdeminskningen verkar du dessutom inte ha med, den är ju ofta den största kostnaden.
Det går nog. Om man har tur eller är nitisk med förebyggande underhåll.

Problemet med äldre bilar är dock att en enda reparation lätt kan dubbla månadskostnaden.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Man blir förvånad ibland, jag ser Yarisar av min årsmodell som det begärs rätt mycket för.

Men det är en annan sak jag gillar med gammal bil, man behöver inte va så orolig över skiten längre.
Plus att det finns riktiga reglage. Jag skulle gärna vilja köpa elbil men alla touchkontroller gör mig vansinnig.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.