110 463 läst ·
1 261 svar
110k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Jag tycker faktiskt Zoen är roligare att köra än gamla Passat GTEn, plus att den (VW) drev mig till vansinne med sitt infotainmentsystem som hela tiden kraschade. Men visst, det är ju en bekvämare bil, och en A6 är ju, trots att den delar det mesta med Seat/Skoda/VW (utom att motorn är på fel ledd då) något mer bekväm och tyst än en passat... Men det jag saknar är "Travel assist" (dvs att bilen kan styra själv och köra delvis autonomt på motorväg så länge man håller händerna på ratten). Mina två tidigare VW hade sån "laneassist" men den funkade så dåligt att det inte var mkt att ha. Att Zoen jag har inte ens har radar (autobroms) är den klart sämsta saken på hela bilen. Det har ju trots allt i princip standard på alla normala bilar senaste 10 åren, till och med min första snikgolf från 2012 hade det.T tanaris skrev:
Dock så det går inte för oss som inte har sådana pengar att vi kan byta till liknande bilar även om det vore billigare i längden, samma med att i samma slänga investera i solpaneler. Man kan konstatera att desto mera pengar man har, desto lättare är det att spara pengar också. Desto mindre man har, desto svårare är det att spara ihop.J JohanLun skrev:Jag håller med om att det är bättre att någon brukar en 3 år gammal A6 diselruska till den är 12-15 år, nån som kör ganska få mil. Den kan nog få snurra längre än så om nån som kör riktigt lite har den. Att skrota en fungerande bil som kört få mil per år är negativt för miljön. De som kör många mil per år däremot bör köra el.
Så för mig blir det förbränningsmotor tillsvidare. Alternativ jag har funderat på är att köpa biogasbil. Där jag bor finns det lokalproducerad biogas av avfall och ett fåtal tankstationer för det i österbotten. Biogasen är mycket miljövänligare och det ska motsvara att kunna tanka för 10kr litern. Jag frågade en verkstad om konvertering av bilen men det skulle kosta dubbelt mera bilen är värd för ett kitt som ger 250km räckvidd.
Biogaskonvertering hemma i verkstan är det mest sannolika, eller köpa en redan konverterad begagnad bil som nästa bil. Har man inte råd får man göra det själv.
Jag kör ju också elbil numera.J JohanLun skrev:
Men jag låtar mig inte luras av miljöaspekten, ty min övergång från bensin till elbil är ju en elförbrukning som tillkom på marginalen, dvs skapade ett extra krav på produktion. Så elen till min bil är elen som producerades av den kraftkälla som startades sist (dvs inte vatten eller vind), och slutar jag köra bilen så kommer den dyrast producerade elkraften stängas ner först av allt.
Så därför har jag i praktiken byt från att driva min bil med bensin till att driva den nya bilen med kol eller rysk gas.
Kanske någon enstaka dag per år bär det blåser tillräckligt förjävla bra över hela norra europa kanske alla kol och gasturbiner stoppas, och just då kör jag ju på vindkraft, (eller laddar med vindkraft för att vara petig).
Nästa givna investering är dock att sätta upp solceller, då är jag självförsörjande med bränsle till bilen halva året minst.
Sen är ju energisystemet under omvandling, så elbilen blir väl miljömässigt (kanske främst klimatmässigt) bättre och bättre, dvs det blir fler och fler dagar då den laddas med vindkraft.
edit:
Vidare, tråden handlade om besparingar.
Jag köpte bilen begagnat för 130' och har sparat på 10 månader snart 20' i prisskillnaden mellan dagens bensinpris och elpriset. Nu var inte bensinen såhär dyr i höst, så jag har nog än så länge bara sparat 15', men räknar med att det sen blir 20'/år i åren framöver.
Sen sparar jag en del i fordonsskatt och servicekostnader.
Så jag kommer nog kunna rent av skrota bilen om 5 år och gå plus-minus noll på denna, och då kört en nyare bil under tiden.
Så helt klart är det en vinst för mig (eller ... ärligt talat... en mindre förlust - eller hur?)
Men jag är medveten om att det är låångt från alla som kan få en vinst i denna kalkyl mtp hur dyra elbilar är och det skrala utbudet av begagnat.
Och sen ligger ju dessutom statsmakten och lurar i vassen, frågan är hur länge till en regering/finansminister tycker det är OK att en del ska kunna köra billigare, i dessa sammanhang brukar regeln vara att alla ska pungslås maximalt.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Jag körde förut en betald bensinbil från 2008 till jobbet. Enkel resa 2.5mil.
Månadskostnaden landade på runt 3500:- per månad över 3 år när jag räknade med allt typ försäkring, skatt, däck, service, reparationer mm. Den enskilt största posten var bränsle om 1900kr/månad.
Leasar nu en ”ny” elbil från 2020 för 2700kr/månad + 500:- per månad i el.
D.v.s. för ungefär samma, eller något billigare, kostnad kan jag köra en 12 år nyare bil.
Visst fanns det ett restvärde i bensinbilen men historiskt har jag även haft en del räntekostnader innan den var betald så det jämnar nog ut sig.
Månadskostnaden landade på runt 3500:- per månad över 3 år när jag räknade med allt typ försäkring, skatt, däck, service, reparationer mm. Den enskilt största posten var bränsle om 1900kr/månad.
Leasar nu en ”ny” elbil från 2020 för 2700kr/månad + 500:- per månad i el.
D.v.s. för ungefär samma, eller något billigare, kostnad kan jag köra en 12 år nyare bil.
Visst fanns det ett restvärde i bensinbilen men historiskt har jag även haft en del räntekostnader innan den var betald så det jämnar nog ut sig.
J Jan Young skrev:Tro mig jag jobbar i branschen "ingen" nästan bryr sig om och tänker på vad deras vitvara förbrukar.
Folk är inte så dumma som man kan tro när de handlar nytt. Få betalar galet mkt mer för att få en vitvara som förbrukar mindre.
De flesta har vitvaror kvar tills de pajar eller är rätt gamla.
"Folk" är inte så dumma som du tror. De flesta har riktigt bra koll.
Du borde ta dig en rejäl funderare på hur du ser på andra människor!
Var det inte nån i den här tråden som påstod att det är lönsamt att riva ett fungerande hus och bygga nytt istället?
Elen i Sverige kommer inte gå ner till de låga priserna vi haft tidigare, Priset på el kommer i fortsättningen vara högre, efterfrågan på el ökar hela tiden vilket drar upp priserna. Hela Europa ska gå över från gas till el.J Jan Young skrev:
För att sänka sin elkostnad så tror jag på timdebitering samt solceller, sen styr man sina förbrukare till att använda elen när den är billig.
Exemplevis, diskmaskin och tvättmaskin går på natten när elen är billig, smarta värmepumpar som går när elen är billig, samma sak med elbilen, den laddar man när elen är billig.
Morsan kör 80-100 mil om året med sin 33 år gamla bensinaudi. Hon är INTE rätt målgrupp för elbil.J JohanLun skrev:Jag håller med om att det är bättre att någon brukar en 3 år gammal A6 diselruska till den är 12-15 år, nån som kör ganska få mil. Den kan nog få snurra längre än så om nån som kör riktigt lite har den. Att skrota en fungerande bil som kört få mil per år är negativt för miljön. De som kör många mil per år däremot bör köra el.
Så exakt så, bytet till elfordon kommer ske sakta, och en del är kallade tidigt, och andra ska bli de sista med den nya tekniken, morsan kommer ha slutat köra bil innan det är dags för henne, hon gör sig troligen av med bilen något av de närmaste åren.
Jag hade som sagt svårt att köpa miljöaspekten, men kostadsbesparingen är tungt vägande, men även att jag verkligen verkligen gillar att köra på el, jag var helt såld efter en km provkörning. Och om jag till äventyrs idag kör en ICE-bil emellanåt så tycker jag det är en ganska trist upplevelse, vi måste ju ha en sådan också p.g.a det lilla batteriet i elbilen, som gör att längre resor är uteslutna - faktiskt.
Jag började kika på beg elbil när det närmade sig lämna tillbaka min phev i årsskiftet, då har jag för mig det gick att få en Zoe 22kWh med lossköpt batteri för 70-80.000, en i3 för 120-130.000. Dyrt om man vänder på slantarna, går inte om man ofta åker 20-mila resor eller mer (eller blir iallafall jobbigt).
Men skitsnack att det är omöjligt att köra en sån liten bil. Förr åkte många i bubblor och liknande. Långresor kan ske med tåg.
Elbil är, som Mikael skriver, mycket trevligare att köra, man slipper besöka macken.mä Men för att spara måste man ibland göra uppoffringar. Med stigande räntor och bensinpriser så känner jag att det för mig är ett sätt att spara nån tusenlapp i månaden, kanske två om jag jämför med den nya passat GTE jag hade innan, men det är två olika kategorier bilar så besparingen för mig är visserligen inte mindre men nog är Zoeyn en sämre bil att bruka, det kan jag inte sticka under stolen med.
Om några år kommer nog billigaste bilen att ha vara en 10 år gammal elbil, Leaf, Zoe mfl.
Kör man 1500-2500 mil om året bör man absolut räkna på saken.
Men skitsnack att det är omöjligt att köra en sån liten bil. Förr åkte många i bubblor och liknande. Långresor kan ske med tåg.
Elbil är, som Mikael skriver, mycket trevligare att köra, man slipper besöka macken.mä Men för att spara måste man ibland göra uppoffringar. Med stigande räntor och bensinpriser så känner jag att det för mig är ett sätt att spara nån tusenlapp i månaden, kanske två om jag jämför med den nya passat GTE jag hade innan, men det är två olika kategorier bilar så besparingen för mig är visserligen inte mindre men nog är Zoeyn en sämre bil att bruka, det kan jag inte sticka under stolen med.
Om några år kommer nog billigaste bilen att ha vara en 10 år gammal elbil, Leaf, Zoe mfl.
Kör man 1500-2500 mil om året bör man absolut räkna på saken.
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Jag kör Mini Cooper el som pendlingsbil och de 22 minuterna det tar att köra åker jag utmärkt trots att jag är 1.95 lång.
För övrigt en förvånansvärt ”billig” elbil som börjar på 360tsek. Välbyggd med.
För övrigt en förvånansvärt ”billig” elbil som börjar på 360tsek. Välbyggd med.
Har man gjort dom vanligaste åtgärderna för minskad el och värmeförbrukning så är solpaneler som gäller. Vi installerade för ca ett år sedan och samtidigt låste elpriset till 65 öre/kWh i 5 år.Jan Young skrev:Nybliven energikonsult är jag. Jag har jobbat med detta sedan 1 jan 2021.
Jag ser ofta att de flesta inte sparar så mycket på el och värme, utan betalar vad det kostar.
Många som jag sett som sparar gör det själva utan konsult och expertråd och man drar på smilbanden ibland. Ofta har de surfat runt på internet lite för mycket.
Ett fåtal vet verkligen vad de gör. De är intressanta!
Har lite ledigt idag och nästa vecka, första ledigheten. Jag tänkte därför kika in här och se hur det står till med intresset och kunskapen? Det vore kul om någon har någon fråga.
Som det är nu får jag bara uppdrag tilldelade och jag har inte sett riktigt den privata sidan av detta på ett forum som här.
Jag har läst på och jag får inte göra reklam för firman här, inte ens via pm antar jag. Så det tänker jag inte göra. Vi har ändå helt överfullt med jobb så det behövs inte ändå.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
Hur gör man med den absolut största posten, uppvärmning? Det blir till att installera vedpannor i alla hus. Idag är elpriset 3-4 kronor 0600-2300 alla dagar.A Anders_Tranås skrev:Elen i Sverige kommer inte gå ner till de låga priserna vi haft tidigare, Priset på el kommer i fortsättningen vara högre, efterfrågan på el ökar hela tiden vilket drar upp priserna. Hela Europa ska gå över från gas till el.
För att sänka sin elkostnad så tror jag på timdebitering samt solceller, sen styr man sina förbrukare till att använda elen när den är billig.
Exemplevis, diskmaskin och tvättmaskin går på natten när elen är billig, smarta värmepumpar som går när elen är billig, samma sak med elbilen, den laddar man när elen är billig.
En stor sak i en nära framtid blir nog acktankar för bergvärme som du laddar upp på natten.
G OMathson skrev:Tätat fönster, minskat ventilation, tilläggsisolerat, installerat BV, ser till att inte eltillskott går in eldar då hellre i kamin eller låter innetemp sjunka, när det är riktigt kallt ute så tillsätter jag hellre i de rummet man är med kupefläkt än värma hela huset med eltillskott, tofflor, filtar, sover gott när det är kallt, duschar mindre när det är kallt.
Golvvärme sämre än radiatorer? Hur menar ni nu? Det finns alltid fallgropat för båda systemen men är det rätt installerat/justerat så är golvärme energisnålare.J Jan Young skrev:Sänka golvvärmen i källaren är ett bra sätt att få ned energikostnaderna.
Golvvärme överhuvudtaget är mindre effektivt än vanliga radiatorer, beroende på trögheten i systemet. Golvvärme lämpar sig mindre bra för tidsstyrning därför.
Elektrisk värme under keramiska klinkers i en hall eller i ett toalettrum tex. är ofta på sikt en ganska kostsam elförbrukare. Väljer man istället golvet i ett värmeisolerande material sparas pengar och komforten kan göras lika bra med tex. någon mindre matta som man lätt kan tvätta.
Det beror till största delen på vad man har för värmekälla. Med värmepump blir det effektivare med golvvärme eftersom värmepumpens verkningsgrad ökar med låg framledningstemperatur. Med andra värmekällor är det oftast sämre med golvvärme eftersom den har större förluster.I Izvek skrev:
Ledsen, golvvärme i ett modernt och nytt hus är en designsak enligt mitt sätt att se det.I Izvek skrev:
Trögheten gör att det förbrukas mer energi. Gäller speciellt i Norden med vårt snabbt skiftande klimat.
Radiatorer är effektivare. Du kan kontrollera detta hur du vill med vem som helst, var som helst. Förutom med dem som säljer golvvärme förstås.
Klinkers i stenmaterial i badrum osv. men el-värme under, eller vattenburen värme under är tyvärr bland det mest korkade man kan ha om man vill spara energi. Ett sådant golv kan lätt ligga och förbruka 200-500 watt i princip konstant stora delar av året. Vi räknade på det en gång och elen 400 watt var igång i 65% av hela året. Det förbrukade således över 2200 kWh. Visserligen kom värmen huset tillgodo. Men ungefär hälften av tiden behövdes inte tillskottet. Lågt räknat alltså 1200 kWh rätt åt pipan.
Medlem
· Halland
· 4 435 inlägg
