Det har blivit en sommar då batteriparken växt en del. I stället för att hitta på egna lösningar och göra de misstag andra redan gjort så tänkte jag fråga här först. Hur förvarar ni era batterier? Jag har nog en 20–30 stycken (vågar inte räkna) fördelat på Makita 18v, Bosch professional 18V, Bosch professional 12V, Bosch/Gardena 18V. Jag vet att det blivit 10 till Bosch professional 18v i sommar och 3 Bosch/Gardena så jag är rädd för att det kan bli en 40 batterier totalt om jag börjar räkna dem.

Har ni dem i en brandlåda? Vågar man ha alla på samma plats?
 
  • Wow
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Behöver du så många batterier? Kan vara idé att sälja av en del kanske.

Jag har en vanlig plastlåda med dom när dom inte är i användning. 5-6 makita + 3 bosch för gräsklipparen. Kanske skulle varit en plåtlåda, men vet inte.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
T
Fear not the man who practices 1000 strikes per day but fear the man who practices 1 strike for 1000 days.

Jag har ett batteri.
 
  • Gilla
Blueztar och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Behöver du så många batterier? Kan vara idé att sälja av en del kanske.

Jag har en vanlig plastlåda med dom när dom inte är i användning. 5-6 makita + 3 bosch för gräsklipparen. Kanske skulle varit en plåtlåda, men vet inte.
Beh... svåra ord. Det är kanske lite många Makita batterier då jag bytt gräsklipparen till en bosch professional.

Alternativa lösningar utanför boxen uppskattas alltid 😀. Jag är dock ingen säljare.
 
  • Haha
Bomba
  • Laddar…
Mina sitter på verktygen. Sen har jag ett extra i laddaren. Gäller oavsett märke. Så alltså bara ett extra så att säga. Det är ju snabbladdare, så hittills har det fungerat bra.

Edit: Lösningen är alltså fler verktyg.
 
  • Gilla
  • Haha
OleB och 15 till
  • Laddar…
Har kanske 8-10st Bosch 18V, förvaras på samma hylla och en del i maskiner.
8-10st Bosch 12V där några är på garagebänken, några i verktyg och nog 2st inne i L-boxx och skruvdragare.
2st 18V Hikoki i lådan med spikpistolen.
Samt 3 eller 4? 18V Senco där 2st sitter i dyckertpistolerna och resterande i låda.

Sover gott, mycket gott, avseende batterierna till elverktygen. 😎😇
Har några accar till 3 olika rcbilar i förrådet som sitter ihop med garaget...🫣
 
  • Haha
maglin
  • Laddar…
Också lösningar jag gillar. Låt batterierna vara kvar i maskinerna. Jag gör det till viss del fortfarande men skulle jag sätta batterier i maskinerna fullt ut så skulle jag behöva köpa fler batterier, inte färre..
 
  • Älska
  • Gilla
  • Wow
Skrutten18 och 2 till
  • Laddar…
K
T Trolltomte skrev:
Fear not the man who practices 1000 strikes per day but fear the man who practices 1 strike for 1000 days.

Jag har ett batteri.
Är inte 1000 slag per dag bättre än 1 slag per dag?
 
Magnus E K
Jag har bara fem batterier inkl. elcykel och har använt alla fem idag (tömt tre). På sommaren ligger de löst i hallen där jag laddar dem och på vintern oftast i mormors gamla byrå som också är i hallen.
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Ossian K Olsson
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
C
M maglin skrev:
Har ni dem i en brandlåda? Vågar man ha alla på samma plats?
Intressant tanke, som slagit mig också. Inte minst för att man nu har allt fler "stora" batterier.

Man har ju förstått att det inte är så lätt att isolera en batteribrand.
 
  • Gilla
maglin
  • Laddar…
Jag var i samma situation men inte nu längre.

Två batterisystem med 1 laddstation 2x3 gör livet betydligt enklare!

Väggmonterad laddstation med 18 batterier och två verktyg i en verkstadshylla, inklusive borrmaskin och spikpistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre AEG batteriladdare väggmonterade och tre Bosch batterier på laddningsstationer på en bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
  • Wow
trial&error och 28 till
  • Laddar…
Jag har mina på eller med de olika verktygen eller i en separat låda.
Fyra Makitabatterier + laddare i en box
Två Makitabatterier + laddare i väskan med skruv- och mutterdragare
Två Skilbatterier + laddare i väskan med skruvdragare
Ett Skilbatteri + laddare i väskan med multiverktyget
Två Skilbatterier + laddare i lådan med tigersåg och bygglampa

Idén är att alltid kunna ta en väska eller låda och ha minst ett batteri utan att behöva plocka det extra någonstans. Till de stora förbrukarna som gräsklippare, borrhammare och motorsåg tar man den extra Makitaboxen.
 
  • Gilla
Diggler
  • Laddar…
M maglin skrev:
Jag har nog en 20–30 stycken
Du vet om att man kan ladda dem igen va? 😉
 
  • Gilla
  • Haha
Woundedknee och 29 till
  • Laddar…
Viktigt att du inte laddar i minusgrader, typ förvara i ouppvärmt förråd på vintern och även ladda där.
Annars ger många batterier dig friheten att ha dem, och laddning, på olika strategiska ställen så du inte behöver leta när de behövs. Och var det är vet bara du 😊
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.