Det har blivit en sommar då batteriparken växt en del. I stället för att hitta på egna lösningar och göra de misstag andra redan gjort så tänkte jag fråga här först. Hur förvarar ni era batterier? Jag har nog en 20–30 stycken (vågar inte räkna) fördelat på Makita 18v, Bosch professional 18V, Bosch professional 12V, Bosch/Gardena 18V. Jag vet att det blivit 10 till Bosch professional 18v i sommar och 3 Bosch/Gardena så jag är rädd för att det kan bli en 40 batterier totalt om jag börjar räkna dem.
Har ni dem i en brandlåda? Vågar man ha alla på samma plats?
Har ni dem i en brandlåda? Vågar man ha alla på samma plats?
Behöver du så många batterier? Kan vara idé att sälja av en del kanske.
Jag har en vanlig plastlåda med dom när dom inte är i användning. 5-6 makita + 3 bosch för gräsklipparen. Kanske skulle varit en plåtlåda, men vet inte.
Jag har en vanlig plastlåda med dom när dom inte är i användning. 5-6 makita + 3 bosch för gräsklipparen. Kanske skulle varit en plåtlåda, men vet inte.
Beh... svåra ord. Det är kanske lite många Makita batterier då jag bytt gräsklipparen till en bosch professional.tensiden skrev:
Alternativa lösningar utanför boxen uppskattas alltid 😀. Jag är dock ingen säljare.
Har kanske 8-10st Bosch 18V, förvaras på samma hylla och en del i maskiner.
8-10st Bosch 12V där några är på garagebänken, några i verktyg och nog 2st inne i L-boxx och skruvdragare.
2st 18V Hikoki i lådan med spikpistolen.
Samt 3 eller 4? 18V Senco där 2st sitter i dyckertpistolerna och resterande i låda.
Sover gott, mycket gott, avseende batterierna till elverktygen. 😎😇
Har några accar till 3 olika rcbilar i förrådet som sitter ihop med garaget...🫣
8-10st Bosch 12V där några är på garagebänken, några i verktyg och nog 2st inne i L-boxx och skruvdragare.
2st 18V Hikoki i lådan med spikpistolen.
Samt 3 eller 4? 18V Senco där 2st sitter i dyckertpistolerna och resterande i låda.
Sover gott, mycket gott, avseende batterierna till elverktygen. 😎😇
Har några accar till 3 olika rcbilar i förrådet som sitter ihop med garaget...🫣
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag har bara fem batterier inkl. elcykel och har använt alla fem idag (tömt tre). På sommaren ligger de löst i hallen där jag laddar dem och på vintern oftast i mormors gamla byrå som också är i hallen.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 315 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 315 inlägg
Jag byggde en hållare till verktygstavlan. Idén går ju att skala upp och jag gillar den lösningen för det är lätt att greppa tag om batterierna och lätt att se laddstyrkan.
https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-2#post-6241577
https://www.byggahus.se/forum/threa...insnickare-sort-of.542527/page-2#post-6241577
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Jag har mina på eller med de olika verktygen eller i en separat låda.
Fyra Makitabatterier + laddare i en box
Två Makitabatterier + laddare i väskan med skruv- och mutterdragare
Två Skilbatterier + laddare i väskan med skruvdragare
Ett Skilbatteri + laddare i väskan med multiverktyget
Två Skilbatterier + laddare i lådan med tigersåg och bygglampa
Idén är att alltid kunna ta en väska eller låda och ha minst ett batteri utan att behöva plocka det extra någonstans. Till de stora förbrukarna som gräsklippare, borrhammare och motorsåg tar man den extra Makitaboxen.
Fyra Makitabatterier + laddare i en box
Två Makitabatterier + laddare i väskan med skruv- och mutterdragare
Två Skilbatterier + laddare i väskan med skruvdragare
Ett Skilbatteri + laddare i väskan med multiverktyget
Två Skilbatterier + laddare i lådan med tigersåg och bygglampa
Idén är att alltid kunna ta en väska eller låda och ha minst ett batteri utan att behöva plocka det extra någonstans. Till de stora förbrukarna som gräsklippare, borrhammare och motorsåg tar man den extra Makitaboxen.
Viktigt att du inte laddar i minusgrader, typ förvara i ouppvärmt förråd på vintern och även ladda där.
Annars ger många batterier dig friheten att ha dem, och laddning, på olika strategiska ställen så du inte behöver leta när de behövs. Och var det är vet bara du 😊
Annars ger många batterier dig friheten att ha dem, och laddning, på olika strategiska ställen så du inte behöver leta när de behövs. Och var det är vet bara du 😊


