5 917 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Hur sorterar ni alla räkningar osv som ska sparas på?
Jag fick ta ett stort steg från nyutflyttad yngling till plötsligt blev villa/gård/firma ägare då min far dog förtidigt.
Min far var lite för mycket för att sätta alla tänkbara papper i pärmar, kanske bra i sig, men jag blir ju helt förvirrad.
Jag fick intrycket av revisorn att bara ha en pärm och sätta alla räkningar/kvitton i månads-ordning.
Men jag blir tveksam om man inte bör ha lite bättre organisation än så.
Tänk om jag om två år behöver nyttja en garanti men blir lite osäker på när jag köpte den.. Funderar på ha sånna inköpsnoteringar eller något i en pärm..
Vilket pappers-system har ni? Hur har ni styrt upp det så ni har god koll på era liv inte bara för stunden men i framtiden?
Min far var lite för mycket för att sätta alla tänkbara papper i pärmar, kanske bra i sig, men jag blir ju helt förvirrad.
Jag fick intrycket av revisorn att bara ha en pärm och sätta alla räkningar/kvitton i månads-ordning.
Men jag blir tveksam om man inte bör ha lite bättre organisation än så.
Tänk om jag om två år behöver nyttja en garanti men blir lite osäker på när jag köpte den.. Funderar på ha sånna inköpsnoteringar eller något i en pärm..
Vilket pappers-system har ni? Hur har ni styrt upp det så ni har god koll på era liv inte bara för stunden men i framtiden?
Redigerat:
Jag har mina räkningar kategoriserade efter lite allt möjligt, hus, boende, bil, kredikort, lönespecar osv.
Skriver startdatum och slutdatum på pärmen så är det "lätt" att hitta. Har faktist hittat de flesta papper jag letat efter.
Kvitton har jag numera börjat scanna in och lägga in de delar som är relevanta för avdrag i ett exceldokument där jag helt enkelt bara numrerar kvittot med löpnummer och sen refererar till detta. Kvittona lär ju bli oläsliga då de flesta är från biltema, Jula, Clas Ohlson etc och med termoskrift. De andra kvittona från allt annat spar jag bara i en låda typ skokartong. Funkar men kan ta ett tag att hitta kvittot.
Skriver startdatum och slutdatum på pärmen så är det "lätt" att hitta. Har faktist hittat de flesta papper jag letat efter.
Kvitton har jag numera börjat scanna in och lägga in de delar som är relevanta för avdrag i ett exceldokument där jag helt enkelt bara numrerar kvittot med löpnummer och sen refererar till detta. Kvittona lär ju bli oläsliga då de flesta är från biltema, Jula, Clas Ohlson etc och med termoskrift. De andra kvittona från allt annat spar jag bara i en låda typ skokartong. Funkar men kan ta ett tag att hitta kvittot.
Bokstavsordning på dom vanliga, särskild pärm för bilen, särskilda pärmar för huset, å en för fonder, kapitalförsäkringar, aktier etc å en för skatter/deklarationer. Går igenom dom en gång om året när jag deklarerar å kastar allt som blitt 3 år förutom skatterelaterade papper som sparas 10 år.
Helt klart vill revisorn bara ha en pärm. Har du kvitton som du vill hålla reda på för garantianspråk, ta en kopia på dem och sätt in i en annan pärm. Är det nödvändigt kan du då enkelt hitta originalkvittot om det behövs. Så gör jag och jag tycker det fungerar bra.
Brukar köpa Plast eller pappers mappar för dokument och fylla med diverse papper och garantikvitton. Olika färger för olika saker är bra. Har dock ingen firma men en massa papper ändå. Ju äldre papperna blir desto längre in i skåpet brukar de hamna.
Jag kastar aldrig pärmarna, finns ju nya på affären
Blir kanske en pärm vartannat år då jag knökar dem.
En förbaskat smart sak är att skriva Bet och det datum man pröjsar en räkning längst nere vid OCR numret, det har hjälpt mig några gånger.
Är man ultraseriös köper man ett brandskyddat skåp, behöver ej vara låst, som man har pärmarna i så slipper man iaf ett problem mindre om kåken brunnit.
En förbaskat smart sak är att skriva Bet och det datum man pröjsar en räkning längst nere vid OCR numret, det har hjälpt mig några gånger.
Är man ultraseriös köper man ett brandskyddat skåp, behöver ej vara låst, som man har pärmarna i så slipper man iaf ett problem mindre om kåken brunnit.
såg gott avancerat ut-MH- skrev:
Ni är ett flertal som scannar, vilket väcker mina funderingar på köpa sån skrivare med allt i ett, såsom scanner. Fast dessa är antingen ruskigt dyra eller kompromissade. Specillet om de har fax.. Till min förvånad så är det ofta man behöver faxa när det gäller inom företag..
Nåväl, fortsätt berätta, jag läser förfullt
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Jag kör egentligen med 3 parallella system, allt som rör min firma lägger jag i en stor hög som jag regelbundet (nåja) skickar iväg till bokföringsfirman. Mina privata räkningar sätter jag in i en pärm i kronologisk ordning, dvs en stor osorterad bunt varje gång jag betalar räkningar. Det blir någorlunda kronolgiskt.
Alla lösa kvitton (privata) som jag ser någon som helst nytta med att spara (byggkvitton sätts in i pärm), lägger jag i en stor hög i en låda, sedan dumpar jag den högen i en plastkasse ungefär vartannat år. När kassen varit lagrad i ett par år slänger jag den.
De gånger jag behövt hitta ett kvitto (har aldrig behövt vittja kassen) så har jag typiskt lyckats lokalisera kvittot i lådan på max 10 minuter.
Just "braattha" räkningar vet jag att många lägger en oproportinerligt stor möda på att sortera efter olika mer eller mindre avancerade system. Jag tycker att det är såpass sällsynt att man faktiskt behöver ta fram ett sådant kvitto att det är mer effektivt att bränna lite mer tid när man behvöer kvittot, än att lägga massor med tid på att sortera in kvitton man aldrig någonsin sedan behöver igen.
Alla lösa kvitton (privata) som jag ser någon som helst nytta med att spara (byggkvitton sätts in i pärm), lägger jag i en stor hög i en låda, sedan dumpar jag den högen i en plastkasse ungefär vartannat år. När kassen varit lagrad i ett par år slänger jag den.
De gånger jag behövt hitta ett kvitto (har aldrig behövt vittja kassen) så har jag typiskt lyckats lokalisera kvittot i lådan på max 10 minuter.
Just "braattha" räkningar vet jag att många lägger en oproportinerligt stor möda på att sortera efter olika mer eller mindre avancerade system. Jag tycker att det är såpass sällsynt att man faktiskt behöver ta fram ett sådant kvitto att det är mer effektivt att bränna lite mer tid när man behvöer kvittot, än att lägga massor med tid på att sortera in kvitton man aldrig någonsin sedan behöver igen.
Skulle tro att 80-90% av alla mina räkningar inte kommer på papper utan går direkt in i internetbanken o arkiveras där. Ser ingen anledning att skriva ut något sådant o spara i pärm ...men tyvärr är det väl fortf krav på att det ska vara pappersformat om man har firma...
Redigerat:
Privaträkningar (de som inte kommer som e-faktura) registrerar jag tämligen omgående för framtida betalning i internetbanken. Sen slänger jag dem. Viktiga papper och kvitton sparar jag i lådor märkta med årtalet. En del viktiga papper fotar jag med digitalkameran på makroläget och sparar i datorn.
Firmans papper måste du hålla mer ordning på. Det finns förmodligen redan rutiner hur leverantörs- och kundreskontran ska hanteras. Annars, prata med den som sköter bokföringen.
Firmans papper måste du hålla mer ordning på. Det finns förmodligen redan rutiner hur leverantörs- och kundreskontran ska hanteras. Annars, prata med den som sköter bokföringen.
Klicka här för att svara