Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur smutsar jag snabbast ned mitt golv?

1. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 2 245 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Eller kanske snarare - hur snabbfuskar jag till en patina på bästa sätt? Vad tror ni det är förresten - tall eller gran?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    35F33173-0491-4C28-8EAF-641A50844E79.jpeg

Vårt köksgolv är drygt 200 år gammalt och slipat massor med gånger. Jag vet inte när det senast gjordes, men det borde vara runt 20 år sedan och då slipade man inte under inredningen. Sedan dess har det fått en mörkare ton. Nu ska köket byggas om och de nya skåpen kommer inte ha exakt samma mått som de gamla, så jag kommer behöva slipa ner golvet på några ställen för att jämna till ytan. En del av den slipade ytan kommer att ligga synligt.

Finns det något vettigt sätt att få bort den ljusa ton som det slipade träet får, utan att vänta i 20 år till? Det behöver inte bli exakt som det oslipade, men jag vill få ned tonen åtminstone en bit. Jag har slipat likadant golv på andra våningar i huset tidigare och skillnaden mellan slipat och oslipat är väldigt stor.

Att slipa hela golvet i köket är tyvärr inte ett alternativ, då det nu är likadan ton och yta på golven i flera angränsande rum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.