Jag önskar tips/synpunkter på hur jag kan lösa följande problem och hoppas på kollektiv klokhet :)

Jag har en relativt plan uppfart med en trapp ned till nedersta våningen på vårt hus (60/70-tals sutteräng). Vid regn sker avrinningen generellt från huset mot en gallerbrunn i gatan. Den svaga lutningen gör mig dock lite bekymrad och det bildas en pöl precis ovanför trappen som vid kraftigare regn delvis rinner ned i en liten brunn precis utanför dörren. Det är knappt någon tröskel ens som skulle hindra vattnet från att rinna rakt in vid stopp i brunn eller skyfall.

Jag bifogar ett par bilder och en skiss.

Mina tankar har varit att skapa en förhöjning ovan trappen för att skapa en invallning. Kan man gjuta den med cement? betong? kallasfalt?. Den måste vara lite rundad för att inte bli ett snubbelhinder och hindra barnvagnen

Tacksam för input

• Uppfart med svag lutning mot en trappa ned till ett hus, synlig pöl ovanför trappan med en gallerbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppfart med svag lutning och stentrappa, potentiellt översvämningsproblem vid regn.
    Skapa konto
  • Skiss av uppfart med avrinningsproblem, visar asfalt, trapp, dörr och planerad vall för vattenavledning.
    Skapa konto
En liten vall kanske blir svår att få till riktigt bra, men det är nog den billigaste lösningen. Annars kanske ett vinkeljärn kan läggas rakt över på snyggt sätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.