Jag hittade denna kontakt på tomten. Kan inget om el men känns farligt då den är helt exponerad för regn och rusk.

Är den säker? Brukar det se ut så här eller finns det bättre lösningar?

Kan jag bygga in den med en mindre konstruktion av trä för att skydda den?

Tips på konstruktion eller färdig produkt?

Se bild!

• Exponerad utomhuskontakt på marken med oisolerade kablar och löv omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Ja så brukar det se ut.
Sätt en hink över 🤓
Att markröret är helt öppet är väl kanske inte helt ok.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Uttagen är minst IP44 klassade och är gjorda för utomhusbruk.

K
Ser ju väldigt hemmapillat ut (tycker jag), men förutsatt att det är tätt vid kabelgenomföringen (där kabeln går in i uttaget) så är det inget problem (gissar att uttaget har lämplig IP-klassning).

Så där lågt placerat så bör det finnas petskydd, men det gör det förhoppningsvis.

Sen är det väl inte optimalt att lämna rör öppna sådär, om man tänker sig att det ska vara möjligt att byta kabel/dra i ytterligare kabel. Jag har tidigare valt att borra hål i mitten av ändlock och lagt ett snitt ut till kanten och sedan krängt över kabeln och tryckt ner i rör, eller haft lite fogskum i änden av rör (skar rent efteråt). Har velat slippa gnagare, myror, löv och skit i markrören.

• Gult och rött ändlock för kabelskyddsrör med pris och köpknapp på Elbutiks websida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Förutsatt att kabeln är godkänd för att ligga i marken är det väl inget direkt fel. Men visst kan det skyddas bättre om man vill. Jag skulle vilja ha en lite högre stolpe så att uttaget kommer längre från marken. Sedan skadar det inte med något litet tak över som gör att det inte regnar direkt på det. När det gäller färdiga produkter finns till exempel uttagsstolpar för motorvärmare.

Enda "felet" är väl att uttagen sitter för lågt mot mark. Lär ju bli täckta av snö på vintern.

A
Uttaget skulle behöva höjas så det är skyddat från vatten och snö.
Kabeln behöver även skyddas där den kommer upp från marken.
Det behöver vara en skärmad kabel av typ EKLK/EQLQ/EXLQ om det inte är det.

Kan jag bygga in den med en mindre konstruktion av trä för att skydda den?
Ja. Det är ännu bättre. 🙂

Redigerat:
Purre
Dan1891 Dan1891 skrev:
Enda "felet" är väl att uttagen sitter för lågt mot mark. Lär ju bli täckta av snö på vintern.
Den första halvmetern från marken är kravet är IPX4, över det IPX3.
Så den borde klara det

Kom ihåg att uttag håller IP44 endast med locket stängt! Om detta uttag har använts med stickpropp i under längre tid så kanske det är kört. Man bör hur som helst ta en titta inuti för att se dess skick.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kom ihåg att uttag håller IP44 endast med locket stängt! Om detta uttag har använts med stickpropp i under längre tid så kanske det är kört. Man bör hur som helst ta en titta inuti för att se dess skick.
Tack för all info! Vad menar du ned "kört"? Kontakten full med vätska och potentiellt farlig?

Ja, typ så, kanske värre ;) Det vet du bara efter att ha lossat på locket. Det är tyvärr ett tråkigt hempul vi ser på bilden. Du bör byta kabeln eller göra en tät skarv så att uttaget hamnar högre upp från marken. Sedan är det en god ide att ge det lite skydd, åtminstone ett litet tak.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Jag byggde ett litet hus av trä runt ett liknande uttag. I huset finns inte bara uttaget utan även en skarvsladd godkänd för utomhusbruk så att jag har den til hands när det behövs.
Kabeln du har är kanske inte godkänd för ändamålet, det vet man inte på distans. Om du funderar på att låta dra in en ny kabel kan du även fundera om det finns en bättre plats för uttaget. I så fall kan du skarva på mer gult skyddsrör och låta dra kabeln hela vägen till det nya stället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.