3 410 läst ·
43 svar
3k läst
43 svar
Hur skulle ni ha tänkt? Fel isolering i torp
Utöver detta så har det STOR betydelse var isoleringen placeras. Det är principiellt FEL att isolera insidan av en timmerhusvägg. Väggen är tung och massiv jämfört med fluffig isolering, samt att den har dåligt isoleringsvärde jmfrt med fluff-isolering, (oavsett om fluff-isoleringen är hygroskopisk eller inte). Då är det stor risk att resultatet blir precis så som Heimlaga beskrev. Med fuktspärr på insidan kan det bli bättre, men det beror helt på timrets skick och utsatthet för slagregn. Om mkt fukt tränger in i väggen utifrån så är det antagligen till nackdel då fukten inte kan ventileras bort inåt.A Avemo skrev:Något som jag tycker förbigås ofta i vissa byggnadsvårdskretsar är att tilläggsisolering i sig är en risk oavsett vilken typ av isolering man använder. Ju bättre isoleringen är desto större är risken för fuktproblem. Gamla hus var inte i första hand förskonade från fuktskador för att det var fuktupptagande material utan för att de var så dåligt isolerade.
Att tilläggsisolera på utsidan av timmerväggen är däremot helt RÄTT. Då blir timret varmare och torrare.
Gnagare ÄLSKAR fluff-isolering (inkl frigolit, oj nu kräktes jag lite i munnen...). Den okunnige och ignorante, hafsige och tålamodslöse renoveraren lämnar access till isoleringen för gnagare, och ett gäng år senare så är all isolering borta, och med den också all värmekomfort och låga driftskostnader. Jag har själv sett det med mina egna ögon i samband med renoveringsarbeten på vår gård. Väggfack som varit totalt tomma på isolering bortsett från ett tunt lager grönt Rockwool-damm på syllen. Gården vart totalrenoverad av föregående ägare på 80-t. Så, max 20-30 år tar det gnagarna att fullständigt pulverisera all isolering, men naturligtvis började degenereringen redan efter ngt fåtal år när isoleringen var som en schweizerost och de skånska höst- och vinterstormarna spelade genom den.
Så, det finns tyvärr bara ett sätt. Riv allt och bygg upp det rätt. Det är enda sättet att vara säker på att allt är rätt och riktigt. Det är jobbigt och tidsödande, men tillfredsställelsen resten av livet i huset är värd det. Att fixa iordning genom genvägar och sedan höra gnagarna fara runt och ställa till det vintrarna igenom är EXTREMT STÖRIGT för välbefinnandet. För att inte tala om ev automatisk taksänkning som Heimlaga råkade ut för.
Vi var rivit bort spånskivorna, glasfiberull-isoleringen och pappen (som satt mellan timret och isoleringen).Oldboy skrev:
Utöver detta så har det STOR betydelse var isoleringen placeras. Det är principiellt FEL att isolera insidan av en timmerhusvägg. Väggen är tung och massiv jämfört med fluffig isolering, samt att den har dåligt isoleringsvärde jmfrt med fluff-isolering, (oavsett om fluff-isoleringen är hygroskopisk eller inte). Då är det stor risk att resultatet blir precis så som Heimlaga beskrev. Med fuktspärr på insidan kan det bli bättre, men det beror helt på timrets skick och utsatthet för slagregn. Om mkt fukt tränger in i väggen utifrån så är det antagligen till nackdel då fukten inte kan ventileras bort inåt.
Att tilläggsisolera på utsidan av timmerväggen är däremot helt RÄTT. Då blir timret varmare och torrare.
Gnagare ÄLSKAR fluff-isolering (inkl frigolit, oj nu kräktes jag lite i munnen...). Den okunnige och ignorante, hafsige och tålamodslöse renoveraren lämnar access till isoleringen för gnagare, och ett gäng år senare så är all isolering borta, och med den också all värmekomfort och låga driftskostnader. Jag har själv sett det med mina egna ögon i samband med renoveringsarbeten på vår gård. Väggfack som varit totalt tomma på isolering bortsett från ett tunt lager grönt Rockwool-damm på syllen. Gården vart totalrenoverad av föregående ägare på 80-t. Så, max 20-30 år tar det gnagarna att fullständigt pulverisera all isolering, men naturligtvis började degenereringen redan efter ngt fåtal år när isoleringen var som en schweizerost och de skånska höst- och vinterstormarna spelade genom den.
Så, det finns tyvärr bara ett sätt. Riv allt och bygg upp det rätt. Det är enda sättet att vara säker på att allt är rätt och riktigt. Det är jobbigt och tidsödande, men tillfredsställelsen resten av livet i huset är värd det. Att fixa iordning genom genvägar och sedan höra gnagarna fara runt och ställa till det vintrarna igenom är EXTREMT STÖRIGT för välbefinnandet. För att inte tala om ev automatisk taksänkning som Heimlaga råkade ut för.
Nu lutar det åt att sätta hunton (eller eventuellt skivor av Isolina), sedan nån skiva på det (spån?) . Eventuellt ångbroms på varma sidan isoleringen, IOM att det är et fritidshus.
Men svårt, alla säger olika
Var stommen ok (överallt)?H Hufsa skrev:
Var det gnagarskador (någonstans öht) i isoleringen?
Ni har inte funderat på att lerklina väggarna?
Eller att bara sätta treetex-skivor?
Är timret synligt på utsidan, eller är det panelat utanpå?
I teorin ja. I verkligheten nej.D Daniel 109 skrev:
Jag har arbetat i vinter med en timra där de hade satt glasull mellan stockarna när de flyttade och satte upp den på 70-talet. På den tiden trodde folk allmänt precis som du att glasullen tillåter fuktvandring.
Glasullen hade hållit kvar fukten som kom dels från en liten takläcka som normal skulle ha förstört gissningsvis en kvadratmeter vägg och dels från grunden som var fuktig och ständigt matade upp ny fukt i huset.
Det blev en del nytt timmer.........
Redigerat:
När glasullen pressas ihop så håller den vatten som en tvättsvamp pga kapillärkrafterna då trådarna pressas i närkontakt. Så det är inte jämförbart med när den är i det tillstånd den är gjord för, dvs fluffig. Då håller den inget vatten utan det följer tyngdkraften nedåt.
Även hygroskopiskt fluff hade fungerat som en tvättsvamp hoppressad, men kanske pga hygroskopin kunnat torka ut bättre/snabbare och därmed minskat skadorna.
Det är ett intressant exempel då det visar vilken betydelse olika faktorer har, där själva materialet bara är en del. Det är förutsättningarna som styr vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Även hygroskopiskt fluff hade fungerat som en tvättsvamp hoppressad, men kanske pga hygroskopin kunnat torka ut bättre/snabbare och därmed minskat skadorna.
Det är ett intressant exempel då det visar vilken betydelse olika faktorer har, där själva materialet bara är en del. Det är förutsättningarna som styr vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Heimlaga: vilka egenskaper menar du egentligen att glasfiber har? Alla typer av fibrer blir som en disktrasa om de ligger tätt och blöts ner. Alla typer av fibrer låter fukt passera. Skillnaden är att cellulosabaserade fibrer kan lagra en mindre mängd fukt i materialet. Det här tycks missförstås av många.
Den var fin överallt utom på en stock där det fanns ett insektsangrepp, sannolikt gammalt. Där ska vi ta bort det mjuka träet och se över skadan, är den inte för omfattande så fyller vi ut för, annars behöver vi såklart ersätta den biten av stocken.Oldboy skrev:
Nej, vi vill inte lerklina (även om jag är intresserad av att prova det någon gång, kanske i vardagsrummet). Treetex är så mjukt, så jag är rädd att det snabbt blir skador i tapeten/vägg. Därför lutar det åt spånskivor.
Det är liggande panel utanpå. Den panelen kommer bytas ut först om några år (då ska även vindduk sättas dit)
Då vet ni att den befintliga lösningen fr 80-t faktiskt fungerar utan att skada huset.H Hufsa skrev:
Det är en obefogad rädsla för mjukheten. Det ska till att man kör in en hård kant såsom t ex ett hörn av en hård och fyrkantig Billy-bokhylla för att faktiskt skada treetexen. Även med en hård gipsskiva kan det lätt bli bestående märken efter den typen av misshugg, men framförallt så ryker tapeten först, oavsett underlag.H Hufsa skrev:
Jag har bott i flera hus med treetex på väggarna och kan inte påminna mig att de väggarna har varit mer skadade än några andra.
Då är timran skyddad från fritt vatten (dvs snö och regn) och därmed relativt torr. Då är det mindre kritiskt att den kan torka ut inåt, eftersom det inte bör finnas nämnvärt mkt fukt att torka ut.H Hufsa skrev:
Ja precis, det känns som en liten lättnad, eftersom vi har kvar ett par rum med glasullisolering som vi kommer behöva vänta med, så då känns det mindre stressigt att veta att detta rum var helt okej!Oldboy skrev:
Då vet ni att den befintliga lösningen fr 80-t faktiskt fungerar utan att skada huset.
Det är en obefogad rädsla för mjukheten. Det ska till att man kör in en hård kant såsom t ex ett hörn av en hård och fyrkantig Billy-bokhylla för att faktiskt skada treetexen. Även med en hård gipsskiva kan det lätt bli bestående märken efter den typen av misshugg, men framförallt så ryker tapeten först, oavsett underlag.
Jag har bott i flera hus med treetex på väggarna och kan inte påminna mig att de väggarna har varit mer skadade än några andra.
Då är timran skyddad från fritt vatten (dvs snö och regn) och därmed relativt torr. Då är det mindre kritiskt att den kan torka ut inåt, eftersom det inte bör finnas nämnvärt mkt fukt att torka ut.
Ja, det kanske är så, tycker den tretexen vi hade i vardagsrummet kändes himla mjuk. Det är viktigt att man kan tex luta sig mot väggen när man sitter i sängen, utan att den blir för känslig.
Okej tack🙏
Klicka här för att svara