Jag har kommit till fjärde och sista bänkskivebiten och när vi sågat ut den har den slagit sig. Den glipar ungefär 3mm på mitten av 61cm, bänkskivans längd är 128cm.

Frågan är om:

a, bänkskivan kommer att anpassa sig till skåpen när vi skruvar fast den :)

b, skåpen anpassar sig efter bänkskivan och reser sig från golvet :eek:

c, bänkskivan spricker när vi skruvar fast den :mad:

Vad tror ni? :confused:

• IMG_3160.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du lägger bänkskivan på ett plant underlag som inte fjädrar (t.ex. ett golv), kan du då pressa ner den så att den ligger plant mot underlaget?

Jag tror knappast att skivan skulle spricka, massiva träskivor brukar ju fjädra en del.

Du skriver "skåpen" men på bilden ser det ut som att skivan vilar på ett ganska brett skåp. Är det ett 120 cm skåp så tror jag inte skåpet kommer följa skivan, stommarna i skåpen är nog betydligt mindre fjädrande än vad skivan är. Antingen drar du åt så skruven tuggar sig igenom stommen eller så böjer sig skivan. Nu ligger bildens fokus på framkant av bilden så man kanske inte ser kanten mellan skåpen.

Är det 2 st 60 cm skåp så är väl risken att skåpen följer bänkskivan. Antar att skåpen vilar på fötter och inte på sockeln, då kan du ju justera bra mot golvet även om skåpen följer skivan. Nackdelen är väl att skåpet kommer luta en aning vilket kan ge dörrar som inte stannar i öppet läge. Beror ju på hur mycket det rör sig om.

Det enklaste är ju att köpa en ny skiva men det är ju en kostnadsfråga också.

Skivan har blivit bananformad då tillverkaren har stavlimmat ihop bitar med olika fuktkvoter. Detta skulle jag säga är ett tillverkningsfel och därför lämna tillbaka träskivan. (Jag utgår från att du nyligen har köpt skivan).

Jag tror på alternativ C, dock inte omedelbart utan efter en tid. Detta då limfogen kommer att vara under konstant spänning.

Stenback,

Du har misstolkat bilden. Det är kortsidan du ser. Dvs skivans djup på 61cm, inte skivans längd på 128cm.

Det är riktigt, det är kortsidan som syns. Det är två 60-skåp, 141cm halvhöga högskåp med inbyggnadsfrys och skafferi. Därför är det lite surt med en bananformad skiva nästan i ögonhöjd...

Vi skruvade fast skivan men efter en dag reste sig skivan i bakkant så att skruvarna kröp ur skivan. Så, inga av mina svarsalternativ var rätt! Nu ska jag reklamera skivan på K-Rauta, jag ska be att de sågar en likadan ny bit åt mig. Varför känns det som att jag kommer att få motstånd? De kommer fråga hur jag har förvarat den, men jag har laddat med argument och har kvittot i beredskap. De kan inte neka mig. Men först måste jag bli frisk från min förkylning...

Glöm inte att berätta sen hur det gick och hur du blev bemött. Satsa på att få prata med avdelningsansvarig för byggmaterial på en gång. Har en känsla av att man är utsatt för mera godtycke om man pratar reklamationer med en längst ner i kedjan...

om du pratar med en som kan sina grejer är det nog stopp....man ska ju alltid förvara skivan i samma rum som den ska monteras i minst3 dagar få att den får samma fuktighet som rummet osv osv ...
för det andra skruvar man ALDRIG fast en skiva..då när den rör sig och det gör alla skivor så kan den bryta sönder skåpstommarna....

VVS-KUNGEN skrev:
för det andra skruvar man ALDRIG fast en skiva..då när den rör sig och det gör alla skivor så kan den bryta sönder skåpstommarna....
Citerar från monteringsanvisningarna från Vedum kök för massiva träskivor:

"Fäst skivan underifrån med vinklar med ovala hål. Skivan får aldrig limmas
fast. Fäst monteringsvinklar med högst 600 mm avstånd utmed skivans
längd. Även skivans ändar skall fästas med monteringsvinklar. Välj vinklar
så att skivan kan röra sig på djupet. Massivträ är ett levande material, och
därför rör det sig med årstidernas växlingar. Exempelvis en skiva av bok
med djupet 600 mm kan variera med 5 mm under ett år. Skruvarna får
inte vara så hårt åtdragna att den naturliga rörelsen hindras."

Se mera på s17 i dokumentet: http://www.vedum.se/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=1&directory=17&document=302

Om man skruvar fast träskivan genom vinkeljärnen med ovala hål så kan trämaterialet röra sig i hålen.

Vi chansar på att inte byta skivan. Vi har skruvat fast den med vinkeljärn med stora hål och brickor, vilket också ger skivan tillåtelse att röra sig, på samma vis som de med ovala hål, den verkar hittills foga sig till detta. Om det uppstår problem i framtiden får jag försöka hänvisa till den här tråden som bevisning ;)

En annan sak som jag måste delge er; när man oljat skivan kan man ju jobba in oljan med en duk som ser ut som den hårda delen av en Scoth Brite. Eftersom jag slitit hårt med det förut, tänkte jag komma lite lättare undan den här gången. Jag köpte en förpackning med stora dukar, en brun och en lite finare grå, på K-Rauta (finns säker på andra håll också) och klippte till dem så de passar slipmaskinen. En vanlig Bosch slipmaskin med rektangulär slipkloss där man klämmer fast slippappret på båda ändar.

Jag oljade in skivorna, lät oljan dra åt sig någon timme och sedan lät jag slipmaskinen jobba åt mig. Först den bruna duken och sedan den grå, lite finare. Kanonresultat! Efter tog jag en annan vit duk som jag snörde fast på borrmaskinens trissa och körde finputset. Nu blänker det som på ett båtdäck.

När jag frågade sambon om han visste var han köpt den vita putsduken, fick jag reda på att det var filtret till dammsugaren jag använt. Hoppsan...

Hej,

Lite sent nu kanske. Men testa att såga/fräsa smala spår på undersidan av skivan.
Du skär då av fibrerna i trät och skivan kan böjas rätt om den sätt i spänn.

Det är ju inte lika många fibrer som håller.
Såga ner till ca hälften av skivans djup.

Detta gjorde jag med en tröskel som jag nygligen snickrade till, (visserligen tunnare i materialtjocklek) men det blev rakt/platt och fint. Ämnet var redan från början böjda i brädgården.

Lycka till!

Mats

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.