673 läst ·
6 svar
673 läst
6 svar
Hur mycket skulle ni uppskatta att renovering kostar?
Hej!
Vad kostar det att totalrenovera ett hus? Jag vet att det är som att fråga ”hur långt är ett snöre?”, men ändå. Med totalrenovera menar jag byta tak, fönster, värmesystem (möjligen bara installera värmepump), ev el, nytt kök, badrum, förändra planlösning. Går det ens att uppskatta?
Mvh
Vad kostar det att totalrenovera ett hus? Jag vet att det är som att fråga ”hur långt är ett snöre?”, men ändå. Med totalrenovera menar jag byta tak, fönster, värmesystem (möjligen bara installera värmepump), ev el, nytt kök, badrum, förändra planlösning. Går det ens att uppskatta?
Mvh
klart att det går att uppskatta. Men du behöver vara tydligare och utveckla din beskrivning om du ska få några mer träffsäkra svar.
Tex: storlek på tak/material, storlek på kök/antal vitvaror/standard, storlek på badrum, antal fönster etc etc
Tex: storlek på tak/material, storlek på kök/antal vitvaror/standard, storlek på badrum, antal fönster etc etc
Det kostar nog ungefär lika mycket som att bygga ett nytt om man bortser från all tid som går åt när man renoverar.
Om man däremot lejer bort en totalrenovering skulle jag säga att det är åtminstånde en mille dyrare än att bygga ett nytt motsvarande hus, fördelen är ju att man får bo i huset under tiden om man vill och kan sprida ut kostnaderna över flera år oavsett om man gör jobbet själv eller lejer bort renoveringen.
Om man däremot lejer bort en totalrenovering skulle jag säga att det är åtminstånde en mille dyrare än att bygga ett nytt motsvarande hus, fördelen är ju att man får bo i huset under tiden om man vill och kan sprida ut kostnaderna över flera år oavsett om man gör jobbet själv eller lejer bort renoveringen.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Är det något speciellt hus du tänker på?E Erkticus skrev:
Ja det är det, och sedan min fråga har ny information dykt upp. Huset låg tidigare till försäljning hos mäklare men nu på exekutiv auktion hos kronofogden. Det finns en påbörjad, men inte slutförd, ombyggnation av garage/gammalt stall till gästhus som visat sig sakna bygglov. Det är nog heller inte helt självklart att i efterhand på bygglov för att slutföra det påbörjade, sett till hur det gjorts, och att en granne klagat till kommunen.Marlen Eskilsson skrev:
Huset är värderat till 7 milj i populärt område, men de påbörjade renoveringarna skulle jag säga sänker värdet med tanke på hur det är gjort. Verkar vara lite av en soppa…
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
2-3 miljoner hade jag räknat med, beroende på hur stort huset är, hur stora ingrepp som behöver göras, vilken kvalitet ni tänker er på var och en av åtgärderna och om ni kan tänka er att göra något själva. Det mesta går att göra dyrare och billigare. Ett hett tips är att inte göra allt på en gång utan ta en sak i taget.
Klicka här för att svara