Hej,
Jag tänkte slå ut några väggar. För att få det öppet mellan kök och vardagsrum.

Jag vill mena att det inte är någon bärande vägg. Och att takstolarna är självbärande.

Eller har jag fel?

De röda kryss för de jag tänker riva. Tänker mest på den väggen som går genom hela huset. Inte dom 2 som bygger in trappen på ritningen.

Se bilder på blåritningar.

• Blåritning av husplan med markerade väggar mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blåritning av husets tvärsnitt med takstol inkl. vinklar, två våningar markerade med höjder 2,50 m och 2,30 m.
    Skapa konto
  • Blåritning av en väggkonstruktion med måttangivelser, visar en planlösning och eventuella väggändringar mellan kök och vardagsrum.
    Skapa konto
  • Blåritning av sektion från vardagsrum till sovrum, visar takstolar och väggar med mått.
    Skapa konto
Skrev detta i en annan tråd för 2h sedan 😅:

Fackverkstakstolar vill jag påstå brukar vara fribärande.
Dock kan de sacka ner lite om de saknar stöd i mitten.
Vi har liknande takstolar, med 7.8m mellan inneväggarna och en öppning på 3.8m, där svackar taket 1-2cm i mitten, men det är inget man noterar normalt sett.

Jag har dock sett på forumet att det funnits hustillverkare som använt fackverkstakstolar som inte varit dimensionerade för att vara fribärande.

Kan man mäta upp virket så kan utifrån spännvidd och snözon kolla om de är tillräckligt dimensionerade:
https://www.traguiden.se/konstrukti...-av-takkonstruktion/4.2.2takstolsdimensioner/

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, men titta vilken bra tabell. Enligt vad jag utläser av den ska mina stolar var dimensionerade minst 170/145 i min snözon.
Och mina är 195/195.

Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.