Hej på er!

Kommer påbörja ett projekt där jag i år ska bygga trall på denna yta för att nästa år bygga ett förråd enligt illustration som kommer fästas direkt på carporten. I år kommer även en trapp byggas uppför makadamen upp till baksidan av huset. Denna kommer fästas i trallen nere (och uppe).

Har egentligen två frågor till er där jag hoppas på lite hjälp.

1: Bygga direkt på markplattor eller skulle nog använda betongplintar? Jag tänker att carport kommer agera stöd så det ska egentligen inte kunna röra på sig när allt är på plats.

2: Fördel eller nackdel att bygga hela trallen iår, för att sedan bygga på förrådsdel nästa år? Jag vill ha förrådsdelen isolerad så kommer behöva isolera ner mot golv med tex OSB skiva eller liknande. Går det att förbereda för detta iår lr bör delen med förrådet byggas i ett svep nästa år?

• Vy från ovan på en gräs- och grusbelagd yta mellan ett träklätt hus och en carport där en inritad röd rektangel markerar området för ett kommande byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område markerat i rött där en trall och ett förråd planeras att byggas, med makadam och carport i närheten vid ett hus med fönster och en parkerad röd bil.
    Skapa konto
  • 3D-rendering av ett planerat förråd som ska fästas vid en carport. Förrådet visar mått på 4,9 m längd och 1,9 m bredd.
    Skapa konto
Förrådet bör du förankra i plintar (eller markskruv). Att ställa det på markplattor kommer leda till problem med dörrarna tror jag.

Du kan ju bygga hela bjälklaget i år men bara lägga trall på den delen där du ska ha det. Huvudsaken att delen som ska vara bjälklag till förrådet är torr nästa år när du ska göra förrådet så ser jag inga problem med att det är av tryckt virke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.