3 895 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Hur skulle ni "bygga" en liten platt pyramid i massivt trä?
Som ni kanske kan se på min vackra "ritning" håller jag på med en liten byrå för te-påsar. Den blir väl som en kub på knappt 20cm. Jag tänkte bokstavligen toppa den med en ganska platt och spetsig pyramid med fyra sidor av en massiv träbit. Den blir nog 20*20*5 cm ungefär.
Frågan är hur jag enklast formar ett ämne som den pyramiden. Jag har några olika idéer, men ingen känns bra så jag håller inne med dem ett tag. Hur skulle ni andra göra? Jag vill ha den ganska skarp i formerna.
Frågan är hur jag enklast formar ett ämne som den pyramiden. Jag har några olika idéer, men ingen känns bra så jag håller inne med dem ett tag. Hur skulle ni andra göra? Jag vill ha den ganska skarp i formerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sågade sådana stolphattar alldeles nyligen till en vän. Jag gjorde som en piedestal med en platta i varje ände. Plattan var lika stor som ämnet som skulle formas. Sedan skruvade jag fast bitarna, en i var ände, tiltade klingan och sågade. Enklast möjliga, och då har man händerna på ett tryggt avstånd. Nu använder jag normalt endast 300mm klingor, men hittade en gammal sunkig 400mm från jula så jag klarade höjden. I ditt fall skulle jag dessutom gera ihop toppen först!
Redigerat av moderator:
Kanske limma ihop bitar som blir mindre och mindre. Och sedan slipa ner den. Ser inte hur man ska kunna såga ut en sån bit på ett säkert sätt utan att krångla till det.
Hade min bandsåg haft vinklingsbart bort är det en klar kandidat.
CNCa formerna grovt och sen hyvla för hand.
Bandslipmaskin?
Någon form av typ L-form där denna bit sitter på högkant och är skruvad bakifrån, sen band- eller bordssåg.
Någon form av fräsjigg, förmodligen med ett gäng lager MDF pålimmad på undersidan.
CNCa formerna grovt och sen hyvla för hand.
Bandslipmaskin?
Någon form av typ L-form där denna bit sitter på högkant och är skruvad bakifrån, sen band- eller bordssåg.
Någon form av fräsjigg, förmodligen med ett gäng lager MDF pålimmad på undersidan.
20cm alltså 10 per sida om spetsen. Om du inte får in det i bandsågen hade jag handsågat o sen handhyvlat. Alternativt sågat så djupt det går på bordsågen (fäst på en vinkelhylla så du inte rattar runt det där på högkant) följt av handsåg o hyvel. Är du duktig på handsågen kan bordsågsnitten vara "slutliga" snarare än grovkapning o sen handsågar du med sågsnitten som guide, utan att gå ner i inre linjen. Då har du sjyssta referensytor för att hyvla sen.
Jag gillar jiggar o det skulle kunna fräsas i en rätt enkel fräsjigg men det där är en snabb o enkel operation med handverktyg o man är färdig snabbare än man byggt jiggen.
Jag gillar jiggar o det skulle kunna fräsas i en rätt enkel fräsjigg men det där är en snabb o enkel operation med handverktyg o man är färdig snabbare än man byggt jiggen.
Redigerat:
Ok, många idéer. Det här ska jag nog få till.
Först lite fakta. Jag vill att valnötens ådring ska synas, så det får bli i ett stycke. Bandsågen är stor nog och har vinklingsbart bord. Bordssågen tar inte 10 cm.
Movatoms piedestal låter smart, men jag kan inte se den framför mig. Fast att fästa ämnet på något större och få det både säkrare och stadigare känns som en nyckel. Men det där att jag ska gera toppen först förstår jag inte alls, men så är jag lite trög.
Jag tror det får bli en del testande innan jag får till det, men det känns spännande och nu med er hjälp även genomförbart.
Först lite fakta. Jag vill att valnötens ådring ska synas, så det får bli i ett stycke. Bandsågen är stor nog och har vinklingsbart bord. Bordssågen tar inte 10 cm.
Movatoms piedestal låter smart, men jag kan inte se den framför mig. Fast att fästa ämnet på något större och få det både säkrare och stadigare känns som en nyckel. Men det där att jag ska gera toppen först förstår jag inte alls, men så är jag lite trög.
Jag tror det får bli en del testande innan jag får till det, men det känns spännande och nu med er hjälp även genomförbart.
Jag fattar det som att utgå från en för stor bit och gersåga/hyvla/slipa ner de fyra toppsidorna, innan du sågar till kvadraten. Svårt att få det helt centrerat annars utan nån jigg.Hep skrev:
Nej, jag menar att gera ihop 4 bitar, för att få vackrare ådring. Men man kan ju tycka olika om det, det är ju naturligtvis betydligt enklare att smaska dit en 200x200 och såga.B b8q skrev:
På bandsågen behöver du bara fästa ett högre anhåll på det befintliga, är det väldigt lågt eller klent tvinga fast ett högt L-anhåll.
Typ https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-594#post-3720914
Edit. Fast du har lite klent med yta ner mot bordet jämfört med i min bild. Kan ju dock lösas.
Typ https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-594#post-3720914
Edit. Fast du har lite klent med yta ner mot bordet jämfört med i min bild. Kan ju dock lösas.
Redigerat:
Tack för alla tips - jag struntade till slut i allihop...
Jag har svårt att låta bli en utmaning, så när mina lärare antydde att jag inte skulle palla att bara använda händer och hyvel fick det bli det. Skitjobbigt såklart, men resultatet både kontrollerat och precis som jag tänkt. Lite sandpappring kvar, men väldigt nära färdig redan nu. Nästan två timmar effektiv tid. Jag vet inte vad som irriterar mest. Den otrevliga blåsan på handen, eller att hälsoappen i telefonen skickade "rör på dig" efter en timme.
Om ådringen är snyggare så här eller med fyra utvalda lösa bitar går ju att diskutera, men det var så här det var tänkt och då får det bli så den här gången. Ska jag göra om det lär jag ta bort det mesta först med t ex bandsåg, men det sista blir nog handhyvel igen.
Jag har svårt att låta bli en utmaning, så när mina lärare antydde att jag inte skulle palla att bara använda händer och hyvel fick det bli det. Skitjobbigt såklart, men resultatet både kontrollerat och precis som jag tänkt. Lite sandpappring kvar, men väldigt nära färdig redan nu. Nästan två timmar effektiv tid. Jag vet inte vad som irriterar mest. Den otrevliga blåsan på handen, eller att hälsoappen i telefonen skickade "rör på dig" efter en timme.
Om ådringen är snyggare så här eller med fyra utvalda lösa bitar går ju att diskutera, men det var så här det var tänkt och då får det bli så den här gången. Ska jag göra om det lär jag ta bort det mesta först med t ex bandsåg, men det sista blir nog handhyvel igen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto