Håller på med ett rum där jag ska ha vattenburen golvvärme från Thermotech.
Golvvärmen kommer att komma upp här vid röd markering.

Rumritning med mått i millimeter och en röd punkt markerar platsen där golvvärmeslingorna kommer upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu håller jag på med att ta upp golvet och gräva ur sanden.
Renoveringsprojekt av rum med delvis avlägsnat trägolv, sand synlig under golvbjälkar, verktyg och dammsugare i mitten av rummet.
Skapa konto
Närbild av gammalt plankgolv med synliga träbjälkar och en måttstock som mäter avståndet mellan dem, där golvvärme ska installeras.
Skapa konto
Måttstock visar höjden på en träbjälke i ett oisolerat golv med murad vägg i bakgrunden under renovering för vattenburen golvvärme.
Skapa konto

Men hur hade ni byggt upp golvet?
Nu är CC 720. så en bit mer än det maximala på 600.
De två olika golvdelarna är inte heller riktigt i samma höjd. Så, riktning av detta kommer att behöva göras.

- Lägga skivor mellan balkarna och regla upp och få det i rätt nivå samt CC 600 på detta sättet. Efter detta lägga spårskivor och flytspackla.

- Eller skulle man kunna lägga skivor mellan balkarna. Lägga cellplast ovanpå detta och sen gjuta EPS upp till överkant på balkarna. Efter detta lägga värmeslingorna i rörhållarskenor och sen flytspackla.
Blir det tillräckligt starkt med EPS betong att det inte gör något att CC är 720 på balkarna? Hur tjockt ska man i så fall gjuta?

Hur hade ni gjort?

Sala på bjälkarna på båda sidorna i ovankant med 45x70mm så den fria spännvidden för golvspånet mellan bjälkarna minskar med 90 mm. Om golvbjälkarna är 3" så bör den fria spännvidden bli samma som för 45mm bjälkar med cc 60 cm, dvs 55,5 cm.

Då har jag kommit en bit.
Rum under renovering med synliga golvbjälkar och fogskum i springorna, samt verktyg och material vid ett fönster.
Skapa konto

Finns en del ställe det inte är tätt ner mot källaren. Jag har tätat en del med fogskum i springor.
Det är också ett rum som vi använder som "bio", så det är ganska hög ljudvolym.
Finns det något smart sätt att täta på?
Tänkte till exempel att man skulle ta EPS cement och hälla ett tunt lager över allt för att komma ner i alla springor. Men det ska vara plast när man använder EPS cement, vilket tar bort lite vad jag vill uppnå.
Finns det något annat lämpligt som man skulle kunna använda?
För att fylla upp resten tänker jag mig Lösull Isolering FyllUpp Isover.

Ett bättre material än EPS är lerbruk. Det är mer följsamt mot träets rörelser. Några cm i botten, (papper under) så blir det tätt.

Annars ett par lager gipsskivor som drevas hårt runtom.

Om du ska lägga EPS där så måste du plasta all trä ,

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.