6 223 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Hur skulle DU gjort?
nimhed skrev:Jag har flera gånger varit med om att dra det själv, sedan har elektrikern kommit och kopplat in och godkänt hela installationen. Kanske finns det elektriker som vill få fler timmar genom att också lägga rören, men jag kan inte se hindret att man inte skulle få lägga rören själv. Skulle man lägga rören galet så kan ju inte elektrikern koppla efteråt. Jag ser inte rördragning som direkt el-arbete. Har du en elektriker som kan styrka det du skriver? Jag menar, lägga rör innefattar ofta att fräsa ur rännor för att sedan gjuta in rören i väggen. Det känns inte som det är ett jobb för en elektriker.
Snackade med en kompis precis. Enl. honom om man ska hårddra reglerna så får man inte göra det själv då det ingår i den elektriska installationen (han jobbar bla. med el besiktningar). Reglerna säger att rören ska vara fackmannamässigt förlaggda. Om du lägger rören och tex gipsar väggen efter så har elektrikern svårt att kontrollera det. Jag håller med dig att det inte direkt är ett jobb för en elektriker, däremot kan det vara bra att stämma av med elektrikern som sedan ska koppla in det. I värsta fall kan du råka ut för att han vägrar att dra tråd och stå för jobbet som helhet.
Sant, det är nog bäst att kolla med elektrikern först. Men jag tror (tillåtet eller ej) att det vanliga är att en elektriker kommer till "färdiglagda" rör (i synnerhet i stenhus). Ett vanligt förfarande är kanske att elektriken kommer tidigt och ritar på väggen var han vill ha rören och sedan kommer tillbaka när de är lagda.gtallan skrev:Snackade med en kompis precis. Enl. honom om man ska hårddra reglerna så får man inte göra det själv då det ingår i den elektriska installationen (han jobbar bla. med el besiktningar). Reglerna säger att rören ska vara fackmannamässigt förlaggda. Om du lägger rören och tex gipsar väggen efter så har elektrikern svårt att kontrollera det. Jag håller med dig att det inte direkt är ett jobb för en elektriker, däremot kan det vara bra att stämma av med elektrikern som sedan ska koppla in det. I värsta fall kan du råka ut för att han vägrar att dra tråd och stå för jobbet som helhet.
"Lagda" känns jävligt konstigt att skriva, är det verkligen korrekt böjt? Hmm, kollade upp det och det verkar stämma (lägga, lade, lagd).
Fackmannamässigt betyder inte att det behöver vara utfört av en fackman, även om fackmännen gärna hävdar det.. ;-) fackmannamässigt betyder "efter konstens alla regler och på rätt sätt" typ, och det kan du göra själv.gtallan skrev:Snackade med en kompis precis. Enl. honom om man ska hårddra reglerna så får man inte göra det själv då det ingår i den elektriska installationen (han jobbar bla. med el besiktningar). Reglerna säger att rören ska vara fackmannamässigt förlaggda. Om du lägger rören och tex gipsar väggen efter så har elektrikern svårt att kontrollera det. Jag håller med dig att det inte direkt är ett jobb för en elektriker, däremot kan det vara bra att stämma av med elektrikern som sedan ska koppla in det. I värsta fall kan du råka ut för att han vägrar att dra tråd och stå för jobbet som helhet.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Gällande VP-rörsdragning så är det enligt föreskrifterna mycket tydligt, en lekman får INTE göra detta själv. Att nästan alla Sveriges hemmapulare ändå gör det med många elektrikers goda minne är en helt annan fråga. Det har blivit en inofficiell standard, men man bör diskutera detta med sin elektriker först, så att han inte tvärnekar för att han inte sett rören. Diskussionen om VP-rör har varit upp många gånger på el forumet här på byggahus. Läs mer här, http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=5376/5#5.
Gällande brandskydd, så är gips bra, men man ska betänka att det faktiskt även behövs i taket för att verkligen påverka brandutvecklingen. Och det är väl få som med gamla hus täcker in gamla vackra tak med gips. Jag gör det i alla fall inte själv.
Lerklining som brandskydd har jag inga problem med att acceptera, även om det inte utgör något fullgott skydd. Det är förmodligen en riktigt bra väggbeklädnad. Betänk dock att det oftast är andra saker än själva väggen som brinner i en rumsbrand.
Gamla hus är ändå i stort sett förlorade om ett enda rum blir övertänt. Branden sprider sig i alla de håligheter som vi ser som "charmen" med gamla hus. Visserligen är timmerstommens rena tjocklek bättre i bärighetsynpunkt, men det är ändå fnöske. Jag jobbar som brandingenjör i kommunal räddningstjänst och har sett flertalet gamla kåkar sluta endast som skortstenar på landsbyggden just av denna anledning.
Gällande brandskydd, så är gips bra, men man ska betänka att det faktiskt även behövs i taket för att verkligen påverka brandutvecklingen. Och det är väl få som med gamla hus täcker in gamla vackra tak med gips. Jag gör det i alla fall inte själv.
Lerklining som brandskydd har jag inga problem med att acceptera, även om det inte utgör något fullgott skydd. Det är förmodligen en riktigt bra väggbeklädnad. Betänk dock att det oftast är andra saker än själva väggen som brinner i en rumsbrand.
Gamla hus är ändå i stort sett förlorade om ett enda rum blir övertänt. Branden sprider sig i alla de håligheter som vi ser som "charmen" med gamla hus. Visserligen är timmerstommens rena tjocklek bättre i bärighetsynpunkt, men det är ändå fnöske. Jag jobbar som brandingenjör i kommunal räddningstjänst och har sett flertalet gamla kåkar sluta endast som skortstenar på landsbyggden just av denna anledning.
Tycker det är en intressant regel, den borde vara skriven så att man som lekman får dra rör/slang men inte täcka med gips etc. så elektrikern kan besikta allt.Gällande VP-rörsdragning så är det enligt föreskrifterna mycket tydligt, en lekman får INTE göra detta själv. Att nästan alla Sveriges hemmapulare ändå gör det med många elektrikers goda minne är en helt annan fråga. Det har blivit en inofficiell standard, men man bör diskutera detta med sin elektriker först, så att han inte tvärnekar för att han inte sett rören. Diskussionen om VP-rör har varit upp många gånger på el forumet här på byggahus. Läs mer här, [länk] .
När man tittar på bilder på alla nybyggen som är prefab eller inte så ser kabeldragningen ut som skit rent ut sagt med dagens flex-slangar även fast en elektriker gjort det, allt eftersom de gamla reglerna med placering av rör är upphävda.
Nu spelar det iofs. ingen roll när väggarna täcks, men ändå
Vi tänkte nog göra som de flesta skrivit ovan, to bort allting och lägga in rör.
En viss del av eldragningen tänkte vi nog dra utanpå för det är lite mysigt med kulo, tex i hallen där vi har original pärlspont som vi inte vill ta bort.
Men det är ju inte så snyggt alla ha alla elkablar/stereosladdar/nätverkskablar utanpå väggen...
En viss del av eldragningen tänkte vi nog dra utanpå för det är lite mysigt med kulo, tex i hallen där vi har original pärlspont som vi inte vill ta bort.
Men det är ju inte så snyggt alla ha alla elkablar/stereosladdar/nätverkskablar utanpå väggen...
Klicka här för att svara