Hej, vi målar/renoverar fasad med ytterpanel. Nederkant är dålig och ska droppnässkarvas innan målning.

Nuvarande regel ovanför är 60 cm upp, men kan man lägga en ny extraregel ca 25 cm upp för att minska panelåtgången? Det mesta är ju friskt.

Stänger man luftflödet innanför fasaden med en extra regel?

Andra tips?

• Fasadpanel i blått med skador och öppning för droppnäsa, visar ruttet trä vid nederkanten, del av byggprocess inför renovering och målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grå målad ytterpanel med rutten nederkant och hål, där två spikar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Matsok skrev:
kan man lägga en ny extraregel ca 25 cm upp för att minska panelåtgången?
En extra regel går fint att lägga in, under förutsättning att man har något ordentligt att fästa den i.

M Matsok skrev:
Stänger man luftflödet innanför fasaden med en extra regel?
Nej. Luften rör sig i springorna mellan panelbrädorna.

Det är just avsaknaden av luft som gjort att panelen ruttnat där

M Matsok skrev:
Andra tips?
Grunda med halvolja, använd linoljefärg, måla tunt och flera ggr, låt inte virket stå på plåten utan lämna ungefär en tums mellanrum.

Ja det går att lägga i en regel, beroende på hur rötskadat det är så är budgetalternativet ta cirkelsågen såga av 2-3 cm, foga om det är någon bräda som är sämre, grunda och måla så kan det kanske gå 10 år till

Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är just avsaknaden av luft som gjort att panelen ruttnat där
I kombination med tät plastfärg som inte tillåter att fukt i panelbrädorna kan torka ut utåt.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Plåten är det stora problemet här för den är felmonterad. Den skall sitta mot vindskyddet med en åldersbeständig tejp i överkant. Detta gör att panelen kan luftas även i nedre änden

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tack era svar, det hjälper mig framåt. Huset är från 1984, och den paneltypen som är rak är inte standard längre vad jag sett, det mesta är numera rundade kanter. Jag får leta vidare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.