Hej,

Bor i en enplansvilla och behöver mer boa. En ide är ett attefallshus, en annan ide är att göra rum på vind.

Det verkar som så att om detta är möjligt på vind finns två alternativ. Med bygglov eller utan.

Någon trappa från insidan behövs och ett fönster där dagens lucka på fasad är.

Sovloft. Antingen gör man ett sovloft bara. Undviker ändring i takets konstruktion, duckar bygglov som jag förstår det. Typ väggar som går från mitt ovanifrån sen till mark snedd neråt. Inte så mycket yta.

Eller ändrar man takets konstruktion, dvs ändra om takstolarna något, kanske behöver man två grova stolpar i mitten så att man kan ta bort alla (vissa) av reglarna som går neråt snett på varsin sida uppifrån.

Bilder från insidan - en (ganska så brant) trapp mot vägg upp i taket till vinden.

Har ni några tankar kring detta? ☺️

• Vind med synliga takstolar, träplankor och isolering, med ljusinsläpp från en lucka i fonden. Potentiellt utrymme för sovloft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med snedtak, träbjälkar och isolering. Gångbräda av trä leder genom vindsutrymmet där ägaren planerar renovering till sovloft.
    Skapa konto
  • En del av en villa med grå väggar, trägolv, och fyllda rum i bakgrunden; kan vara en potentiell plats för en trappa till vinden.
    Skapa konto
  • Grå vägg med vit fönsterkarm och dörrkarm; träparkettgolv och ett eluttag syns längst ner.
    Skapa konto
  • Vind med takstolar och isolering, potentiellt område för utveckling till sovloft eller fler rum genom att ändra konstruktionen.
    Skapa konto
  • Trätrappa mot vägg, leder upp till en vindsöppning i en enplansvilla, synlig i ett rum med trägolv och grå väggar.
    Skapa konto
Redigerat:
BirgitS
Om man ändrar från fackverkstakstolar, som fördelar ut vikten av taket på ytterväggarna, till en annan sorts takstolar så kommer en del av takvikten att bjälklagret mellan vinden och våningsplanet under. Det innebär att man behöver en bärande vägg på våningsplanet som går ungefär under taknocken. Det kan alltså dra med sig stora förändringar på våningsplanet också.

Tänk på att takhöjden på vinden blir mycket låg när man har satt dit nödvändig isolering mot taket. Brandsäkerhet för den som sover där uppe behöver man också tänka på.

Jag gissar att det är billigare att bygga en komplementbyggnad (attefallshus).

• Gilla
Aser och 5 till
  • Laddar…
@
kja.pettersson kja.pettersson skrev:
Hej,

Bor i en enplansvilla och behöver mer boa. En ide är ett attefallshus, en annan ide är att göra rum på vind.

Det verkar som så att om detta är möjligt på vind finns två alternativ. Med bygglov eller utan.

Någon trappa från insidan behövs och ett fönster där dagens lucka på fasad är.

Sovloft. Antingen gör man ett sovloft bara. Undviker ändring i takets konstruktion, duckar bygglov som jag förstår det. Typ väggar som går från mitt ovanifrån sen till mark snedd neråt. Inte så mycket yta.

Eller ändrar man takets konstruktion, dvs ändra om takstolarna något, kanske behöver man två grova stolpar i mitten så att man kan ta bort alla (vissa) av reglarna som går neråt snett på varsin sida uppifrån.

Bilder från insidan - en (ganska så brant) trapp mot vägg upp i taket till vinden.

Har ni några tankar kring detta? ☺️
Utifrån takhöjden du kan få till efter isolering och allt....så finns det nog bara plats för tomtar på loftet 😉 satsa på ett attefallshus enher utbyggnad av huset 👍

• Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till forumet!

Jag föreslår att du gör en attefallstillbyggnad istället, det lär ge mer användbar boyta i huset utan att kostnaderna blir så mycket större.
Tänker att en trapp tar minst 3m2 golvyta på varje våning och kostar åtminstånde 25 000 kr (ofta mer än det dubbla)

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Går det inte att växla av en eller två takstolar och bygga en takkupa?

/M

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Går det inte att växla av en eller två takstolar och bygga en takkupa?

/M
Det är klart att det går, men hur mycket tror du boarean ökar i huset om man gör en 3,6 m bred kupa och installerar en trapp som tar 3m2 per våning?

För mycket besvär och pengar för att göra något användbart av den vinden. Alternativen är definitivt bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.