Bra fråga, har nog sett naturlikt framför mig men samtidigt vill vi gärna ha in typ en papegojbuske och har tänkt sätta en Katsura i närheten och då blir det ju svårt att inte definera det som trädgårdsmässigt enligt ditt sätt att se på det 😀

Vi har tänkt ha ett odlingsområde i princip rakt öster om buskaget så det är väl bra att hålla det lite lägre även om en del skulle kunna vara högre i delar.

Torrt stämmer då det under den helt nya matjorden på ca 20 cm är i princip ren sand.

Claes Sörmland
F Faceb00k skrev:
Bra fråga, har nog sett naturlikt framför mig men samtidigt vill vi gärna ha in typ en papegojbuske och har tänkt sätta en Katsura i närheten och då blir det ju svårt att inte definera det som trädgårdsmässigt enligt ditt sätt att se på det 😀

Vi har tänkt ha ett odlingsområde i princip rakt öster om buskaget så det är väl bra att hålla det lite lägre även om en del skulle kunna vara högre i delar.

Torrt stämmer då det under den helt nya matjorden på ca 20 cm är i princip ren sand.
Katsura växer väldigt långsamt här i Mälardalen. I min trädgård får jag ingen bra utveckling alls på den. Jag har försökt med tre olika exemplar, eplanta och inte med samma resultat. Under 20 års tid. Det som drabbar den värst här är sommartorkan. Det är ett buskträd som växer på våt mark i Japan. Även i Stockholms innerstad är utvecklingen dålig, troligen p g a torkan. Så kanske inte rätt val om ni inte har ytligt grundvatten i sanden?

Papegojbuske är påtagligt långsamväxande så kanske inte rätt val det det skälet. Jag menar om ni vill ha upp en skärm snabbt. Den tål till skillnad mot katsuran torka eftersom den kommer från Irans torra berg. Sorten 'Vanessa' har fungerat bra hos mig i 15 år eller så. Men odlingserfarenheten i Sverige norr om Skåne är högst begränsad, så vi kan bara gissa vad som händer om kalla vintrar slår till. Vintrarna 2009/10 var ju lite kalla och de gick bra.

Jag skulle överväga en bas av hassel, fläder, vanlig häggmispel (växer som en rugge), kopparhäggmispel (rätt lik prakthäggmispel men snyggare), prakthäggmispel (ibland problem med mjöldagg), häckhagtorn, bukettapel och svartaronia. Och någon robust prydnadsapel eller två, kanske 'Professor Sprenger' eller någopn av de nya som eplanta har tagit in. Även rotäkta gamla plommon är bra, typ "krikon" eller "allmänt gulplommon" men de är svåra att köpa i handeln idag. Men rotäkta körsbärsplommon finns som eplanta och jag kan mer än rekommendera den, därskilt på torrare sandjord! Man kan välja tre-fyra sorter för att det inte ska bli för rörigt.

Allt jag beskriver ovan är superdupersäkert, d v s det blir nästan garanteras ett snyggt buskade av det i någon kombination. Sen kan man ju komplettera med en papegojbuske som ett experiment - går det så går det.

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Tack för ett jätteutförligt svar!

Kul att höra om dina erfarenheter. Börjar mer och mer inse vikten av ståndort och att försöka jobba med naturen och inte mot naturen, även om det är lite tråkigt.

Vi har fastnat lite för typ spirea typ björkspirea, och smällspirea diabolo samt rysk kornell. Är det någon anledning att de inte är med i din uppräkning eller är de också värda att kika närmare på?

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Claes Sörmland
F Faceb00k skrev:
Vi har fastnat lite för typ spirea typ björkspirea, och smällspirea diabolo samt rysk kornell. Är det någon anledning att de inte är med i din uppräkning eller är de också värda att kika närmare på?
Spirea är också svåra att misslyckas med. Både riktiga spirea som tillhör spireasläktet och smällspirea som till hör ett annat släkte. I princnip alla i handeln är bombsäkra. Även kornellerna är väldigt lätta, den rödastammiga får nån svamp ibland så lite återhållsamhet med den sorten kanske är påkallat.

Om du gillar kornellbladen kan jag rekommendera skogskornell, vår vilda form. Den är inte den vanligaste i handeln men vill du snabbt ha upp en skärm med väldigt snygga blad och svarta bär på hösten så är den lite av en favorit. Men varning för rotskott! Jag grävde upp två små spontana frösådder på en parkeringsplats i tyska Heidelberg och det är mitt material nu. Bara att spada av ett rotskott så har jag nya buskar där jag vill ha det i naturlika lägen.

F Faceb00k skrev:
Tack för ett jätteutförligt svar!

Kul att höra om dina erfarenheter. Börjar mer och mer inse vikten av ståndort och att försöka jobba med naturen och inte mot naturen, även om det är lite tråkigt.

Jag har smällspirea ’Diabolo’ och rysk kornell ’Ivory Halo’ i tomtgränsen. De är supersnygga ihop. Dock har jag kompakt lera och riktigt blött på våren, är inte säker på hur de trivs i sand, även om båda dessa arter är rätt anspråkslösa. Jag har också rödbladig fläder, ’Black Lace’ som är väldigt fin men vissa vintrar har den frusit ner helt eller om det är för blött kanske. Dock växer den ju upp supersnabbt igen, 1,5-2 m på en säsong. Alla dessa tre buskar är snabbväxande och skulle ge ett bra insynsskydd redan år två.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
r också svåra att misslyckas med. Både riktiga spirea som tillhör spireasläktet och smällspirea som till hör ett annat släkte. I princnip alla i handeln är bombsäkra. Även kornellerna är väldigt lätta, den rödastammiga får nån svamp ibland så lite återhållsamhet med den sorten kanske är påkallat.
Toppen!

Korneller är definitivt en favorit vi upptäckt i trädgårdsplanerandet generellt. Dels brokbladiga i kombination med smällspirea diabolo som häck men även vintervärdet i tex midwinter fire, som jag nu noterar är en skogskornell.
Sen har jag svårt att inte lockas av de lite mer exotiska som koreansk blomsterkornell, men det är ju det där med att jobba med naturen och inte mot.

Får lägga lite tid i helgen på att på att sålla ut lite alternativ och börja planera mer konkret.

Claes Sörmland
F Faceb00k skrev:
Toppen!

Korneller är definitivt en favorit vi upptäckt i trädgårdsplanerandet generellt. Dels brokbladiga i kombination med smällspirea diabolo som häck men även vintervärdet i tex midwinter fire, som jag nu noterar är en skogskornell.
Sen har jag svårt att inte lockas av de lite mer exotiska som koreansk blomsterkornell, men det är ju det där med att jobba med naturen och inte mot.

Får lägga lite tid i helgen på att på att sålla ut lite alternativ och börja planera mer konkret.
På kornellsidan missa inte körsbärskornellen. Växer plågsamt långsamt och tål torka. Men den är väldigt robust och har ett gult flor före alla andra buskar på vårvintern. Rekommenderas i ett buskage för den gör inte så mycket väsen av sig under resten av året. Ok de röda frukterna är ju fina på hösten.

Annars finns det en amerikansk kornell som är brottsligt underanvänd i Sverige och borde vara med i standardsortimentet för större buskar: kranskornellen, Cornus alternifolia. Googla! Den finns också i svagväxande och känsligare sorter (som kanske är hybrider - min egen spekulation). Detta är min bästa "upptäckt" i trädgårdssammanhang i Mellansverige, söderöver finns ju mer valmöjligheter.

Koreansk blomsterkornell... påtagligligt känslig för mitt klimat men du kanske har det bättre. Jag har tagit livet av ett antal genom åren. Men vill du gå den vägen och lämna det lite mer svenska och gå asiatiskt så finns ju magnolia, hortensia, japanska lönnar, rhododendron, skenkamelia o s v. Din sandjord passar ju bra som grund.

Om det inte behöver vara vintergrönt så hade jag planterat syren.
Det blir helt fantastiskt trevliga häckar, som luktar underbart på våren när de blommar.
De är väldigt tåliga också.
Mina har jag nån gång putsat ned med traktor o slagslåtter, men de kommer tillbaka så fint ändå.
Med tiden kanske de breder ut sig lite i sida, om man inte håller efter dem, men det tycker jag att det är värt iaf.
Om man vill blanda upp det lite så hade jag tagit lite jasmin på en del ställen.

Grannens Häck
G Grottulf skrev:
Om det inte behöver vara vintergrönt så hade jag planterat syren.
Det blir helt fantastiskt trevliga häckar, som luktar underbart på våren när de blommar.
De är väldigt tåliga också.
Mina har jag nån gång putsat ned med traktor o slagslåtter, men de kommer tillbaka så fint ändå.
Med tiden kanske de breder ut sig lite i sida, om man inte håller efter dem, men det tycker jag att det är värt iaf.
Om man vill blanda upp det lite så hade jag tagit lite jasmin på en del ställen.
Nej knappast jasmin men schersmin.

• Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Jag tog flera av tipsen och bad chatgpt ge mig ett förslag på hur man kan komponera ett buskage med buskarna och fick nedan förslag.

Vad tycker ni?

Vad tycker ni om sammansättningen och vilken känsla får ni av det?
  • 1 Kopparhäggmispel
  • 2 Rysk kornell (1 i början och 1 mot mitten/slutet)
  • 2 Smällspirea 'Diabolo'
  • 1 Bukettapel
  • 1 Koreatry
  • 1 Körsbärsbenved

Lista över växter med höjd och bredd

1. Kopparhäggmispel
    • Höjd: 4–6 meter
    • Bredd: 3–4 meter
    • Beskrivning: Ett flerstammigt träd eller hög buske med vackra vårblommor, ätliga bär och lysande höstfärger.
  2. Rysk kornell
    • Höjd: 2–3 meter
    • Bredd: 2–3 meter
    • Beskrivning: En mellanstor buske med vitbrokiga blad som lyser upp rabatten. Röda vintergrenar ger extra prydnadsvärde.
  3. Smällspirea 'Diabolo'
    • Beskrivning: En buske med mörkröda blad och ljusa blommor. Mycket dekorativ och tålig.
  4. Bukettapel
    • Höjd: 3–5 meter
    • Bredd: 2–4 meter
    • Beskrivning: Ett litet träd med riklig blomning på våren, små prydnadsäpplen på hösten och gul-orange höstfärg.
  5. Koreatry
    • Beskrivning: En mellanstor buske med grönska som är tät och frodig. Passar bra i framkant av buskaget.
  6. Körsbärsbenved
    • Bredd: 1,5–2 meter
    • Beskrivning: En mindre buske med spektakulära röda frukter och vackra höstfärger. Ger fin variation i raden.

• Gilla
Plätt Fia och 1 till
  • Laddar…
F Faceb00k skrev:
Jag tog flera av tipsen och bad chatgpt ge mig ett förslag på hur man kan komponera ett buskage med buskarna och fick nedan förslag.

Vad tycker ni?

Vad tycker ni om sammansättningen och vilken känsla får ni av det?
  • 1 Kopparhäggmispel
  • 2 Rysk kornell (1 i början och 1 mot mitten/slutet)
  • 2 Smällspirea 'Diabolo'
  • 1 Bukettapel
  • 1 Koreatry
  • 1 Körsbärsbenved

Lista över växter med höjd och bredd

1. Kopparhäggmispel
    • Höjd: 4–6 meter
    • Bredd: 3–4 meter
    • Beskrivning: Ett flerstammigt träd eller hög buske med vackra vårblommor, ätliga bär och lysande höstfärger.
  2. Rysk kornell
    • Beskrivning: En mellanstor buske med vitbrokiga blad som lyser upp rabatten. Röda vintergrenar ger extra prydnadsvärde.
  3. Smällspirea 'Diabolo'
    • Beskrivning: En buske med mörkröda blad och ljusa blommor. Mycket dekorativ och tålig.
  4. Bukettapel
    • Höjd: 3–5 meter
    • Bredd: 2–4 meter
    • Beskrivning: Ett litet träd med riklig blomning på våren, små prydnadsäpplen på hösten och gul-orange höstfärg.
  5. Koreatry
    • Beskrivning: En mellanstor buske med grönska som är tät och frodig. Passar bra i framkant av buskaget.
  6. Körsbärsbenved
    • Bredd: 1,5–2 meter
    • Beskrivning: En mindre buske med spektakulära röda frukter och vackra höstfärger. Ger fin variation i raden.
Kanske du kan infoga dem i en trädgårdsplanerare för lättare översyn.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.