10 148 läst ·
40 svar
10k läst
40 svar
Hur skapa insynskydd granne nedanför längs en lång tomtgräns
Hej,
Vi har en platt tomt på dryga 1200 kvm med slänt mot granne vars marknivå är ca 50 cm under vår.
Vi skulle vilja skapa insynsskydd mot dem från deras husgavel och framåt.
Vi vill inte ha en hög formklippt häck, typ thuja, utan vill hellre ha ett lite mer yvigt och lagom högt buskage med typ spirea eller liknande.
"Problemet" är dock att det är 11 m tomtgräns vi vill ha insynsskyddad och det känns lite onaturligt och maffigt med ett sådant utsträckt buskage.
Är det någon som har förslag eller tips på hur vi kan tänka här? Kan man blanda upp det på något bra sätt? Vi har tänkt träd men då måste ju grenarna börja väldigt lågt.
Se nedan illustration.
Vi har en platt tomt på dryga 1200 kvm med slänt mot granne vars marknivå är ca 50 cm under vår.
Vi vill inte ha en hög formklippt häck, typ thuja, utan vill hellre ha ett lite mer yvigt och lagom högt buskage med typ spirea eller liknande.
"Problemet" är dock att det är 11 m tomtgräns vi vill ha insynsskyddad och det känns lite onaturligt och maffigt med ett sådant utsträckt buskage.
Är det någon som har förslag eller tips på hur vi kan tänka här? Kan man blanda upp det på något bra sätt? Vi har tänkt träd men då måste ju grenarna börja väldigt lågt.
Se nedan illustration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ett blandat buskage med olika nivåer på vegetationen så kommet det att se naturligt ut. Minst två olika nivåer, alltså minst två olika sorter/arter av buskar.
Om du anger vilken växtzon det är, var i landet och jordmån (lera, sand, blandad morän, vått/torrt) o s v så kan vi nog lista ut förslag på lämpliga buskar.
Om du anger vilken växtzon det är, var i landet och jordmån (lera, sand, blandad morän, vått/torrt) o s v så kan vi nog lista ut förslag på lämpliga buskar.
Har en granne som i gräns mot allmänning har en väldig blandning som häck. Träd, buskar och så. Gissar det både är sånt som kommit upp spontant och planterat. De olika växterna konkurrerar om solljuset så tillsammans blockerar de effektivt insyn, ev. "hål" hittas nog snart av någon av växterna så att säga.
Kräver betydligt mer yta / bredd än en vanlig häck. Tar nog också ett gäng år innan det fungerar. Själv hade jag haft svårt med det då mitt ordningssinne inte riktigt lirar så, hade nog varit där och "petat" för mycket.
Men tycker det ser trevligt ut när jag ser går förbi, lite variation mot alla ordnade klippta häckar..
Kräver betydligt mer yta / bredd än en vanlig häck. Tar nog också ett gäng år innan det fungerar. Själv hade jag haft svårt med det då mitt ordningssinne inte riktigt lirar så, hade nog varit där och "petat" för mycket.
Men tycker det ser trevligt ut när jag ser går förbi, lite variation mot alla ordnade klippta häckar..
Inte så värst kunnig men gillar iden att blanda.
Körsbär? De låga buskiga sortena har väl grenar långt ner. Rönn kan ochså ha det samt hassel och fläder. Paradis buske växer snabbt och är hyffsat tät även på vintern måbär ochså men kan bli ful som vild. Rhododendron catnawise (stavning) växer ochså fort men osäkert vad den tycker om sandig jord. Granar blir ju tätt men de kanske inte heller vill ha sand. Misshandlar man små ekplantor kan de ochså bli rätt buskiga och de sägs växa snabbt de första 10 åren. Finns ju diverse träd sorter som har hängiga grenar men kommer inte på några nu.
Körsbär? De låga buskiga sortena har väl grenar långt ner. Rönn kan ochså ha det samt hassel och fläder. Paradis buske växer snabbt och är hyffsat tät även på vintern måbär ochså men kan bli ful som vild. Rhododendron catnawise (stavning) växer ochså fort men osäkert vad den tycker om sandig jord. Granar blir ju tätt men de kanske inte heller vill ha sand. Misshandlar man små ekplantor kan de ochså bli rätt buskiga och de sägs växa snabbt de första 10 åren. Finns ju diverse träd sorter som har hängiga grenar men kommer inte på några nu.
Likt Engs har jag en granne som har olika växter blandat och även 2-3 rödfärgsmålade spaljeer med typ Klematis (jag har dålig koll på växter 😊). Det är inte en tät linje utan luckor emellan och viss förskjutning nära/bort från gränsen så om man står i ”rätt vinkel” ser man in i trädgården men det blir ändå en tydlig och vacker rumsavdelare och insynsskydd.
Förslag på olika växtsorter har jag inte, inga gröna fingrar direkt. Hoppas någon annan kan bistå med det.
Förslag på olika växtsorter har jag inte, inga gröna fingrar direkt. Hoppas någon annan kan bistå med det.
vad tror du om ätbara träd/buskar ? det finns fler sorter som både är bra skydd och goda . Tex havtorn där visserligen många sorter är rejält taggiga.. Finns nya sorter med färre taggar tex Eva och Otto. Men den kan klippas o bildar rätt täta bestånd med snygga oranga bär på hösten.
Aronia är en annan som ofta återfinns i häckar och som ger mycket goda bär En tredje kan vara saskatoonbär eller häggmispel. (kallas ibland blåbärsträd) En buske /träd med vackra höstfärger Bären påminner om blåbär med en liten touch av plommon? till saft, sylt, marmelad och vinframställning. Torkade bär och blad kan användas till te.
Blandar du dessa tre får du en varierad häck med olika färger på hösten och en bra bredd i höjd och goda bär! (PS du behöver inte äta alla själv- fåglarna kommer gilla dessa också!)
Aronia är en annan som ofta återfinns i häckar och som ger mycket goda bär En tredje kan vara saskatoonbär eller häggmispel. (kallas ibland blåbärsträd) En buske /träd med vackra höstfärger Bären påminner om blåbär med en liten touch av plommon? till saft, sylt, marmelad och vinframställning. Torkade bär och blad kan användas till te.
Blandar du dessa tre får du en varierad häck med olika färger på hösten och en bra bredd i höjd och goda bär! (PS du behöver inte äta alla själv- fåglarna kommer gilla dessa också!)
Jag har planterat en 12m lång häck med blandade träd och buskar, nästan bara sånt som blommar.
Jag började med några olika paket med blandade växter som jag planterade i ett dike som jag grävde.
https://www.hackvaxteronline.se/hog-blommande-hack-2.html
Jag planterade också några växter som jag redan hade.
Det som överlevde är ungefär det här:
Prakttry 'Rosea'
Hybridforsythia
norskspirea 'Grefsheim'
kameliaschersmin
körsbärskornell
syren
syrenbuddleja - överlever knappt vintern, behöver bytas ut.
trubbhagtorn
prakthäggmispel
luddkörsbär - växer för långsamt.
naverlönn - växer som fasen
fläder
Sen har jag börjat plantera växter på en rad till, närmare vägen. Jag tror att det kommer leda till en tät häck fortare.
Viburnum
Prydnadsapel "svarte rudolf" som jag har ympat på svagväxande äppelgrundstam P60
Japanskt hängkörsbär Kiku-shidare-zakura på svagväxande körsbärsgrundstam Gisela 5
klätterros
hortensia Lime light
fläder med mörka blad
magnolia
och säkert mycket mer som jag har glömt.
Än så länge är växterna små men om några år kommer det nog se bra ut, tror jag
Angående ätbart så tänkte jag plantera några blåbärstry på insidan av häcken om några år när häcken är tät.
Det går också att ympa på ätbara äpplen och körsbär på prydnadsplantorna. Sen har jag en rönn bredvid häcken som jag skulle kunna ympa päron på, det ska funka
Jag började med några olika paket med blandade växter som jag planterade i ett dike som jag grävde.
https://www.hackvaxteronline.se/hog-blommande-hack-2.html
Jag planterade också några växter som jag redan hade.
Det som överlevde är ungefär det här:
Prakttry 'Rosea'
Hybridforsythia
norskspirea 'Grefsheim'
kameliaschersmin
körsbärskornell
syren
syrenbuddleja - överlever knappt vintern, behöver bytas ut.
trubbhagtorn
prakthäggmispel
luddkörsbär - växer för långsamt.
naverlönn - växer som fasen
fläder
Sen har jag börjat plantera växter på en rad till, närmare vägen. Jag tror att det kommer leda till en tät häck fortare.
Viburnum
Prydnadsapel "svarte rudolf" som jag har ympat på svagväxande äppelgrundstam P60
Japanskt hängkörsbär Kiku-shidare-zakura på svagväxande körsbärsgrundstam Gisela 5
klätterros
hortensia Lime light
fläder med mörka blad
magnolia
och säkert mycket mer som jag har glömt.
Än så länge är växterna små men om några år kommer det nog se bra ut, tror jag
Angående ätbart så tänkte jag plantera några blåbärstry på insidan av häcken om några år när häcken är tät.
Det går också att ympa på ätbara äpplen och körsbär på prydnadsplantorna. Sen har jag en rönn bredvid häcken som jag skulle kunna ympa päron på, det ska funka
Bärbuskar av olika sorter. Sätt dem i zick-zack så att de täcker bra, men har utrymme runt sig. Nu har ni massor av godsaker att njuta av. Några förslag: blåbär, krusbär, hallon, björnbär, röda vinbär, svarta vinbär, fläder osv osv.
Ni kan ju blanda in nyttiga växter av andra slag också, så som exempelvis bambu (ger stöttor till andra buskar), och trevliga blommande buskar som rhododendron och syrén.
Eller om ni är riktigt elaka anlägg buskage av parkslide...
Ni kan ju blanda in nyttiga växter av andra slag också, så som exempelvis bambu (ger stöttor till andra buskar), och trevliga blommande buskar som rhododendron och syrén.
Eller om ni är riktigt elaka anlägg buskage av parkslide...
Rhododendron, men det är dyrt eller tar lång tid.F Faceb00k skrev:Hej,
Se nedan illustration.
[bild]
Oxel är annars en bubblare, den kan du ju hitta gratis.
Kontakta en trädgårdsarkitekt så får Du säkert ett bra förslag.F Faceb00k skrev:Hej,
Se nedan illustration.
[bild]
Bra att även tänka på hur man vill ha det på vinterhalvåret, om det ska vara bra insynsskydd även då.
Bambu tycker jag är bra då det är enkelt att göra klustret olika stort beroende på behov.
Man kan ju också sätta upp sektioner med spaljéer med vintergröna klätterväxter…
Bambu tycker jag är bra då det är enkelt att göra klustret olika stort beroende på behov.
Man kan ju också sätta upp sektioner med spaljéer med vintergröna klätterväxter…
Vill du slippa räfsa löv och grenar och rötter som går in till granne så sätt bambu. Simba som jag har sprider sig inte med rotskott. Sen finns det många andra sorter som du kan läsa om nedan.
https://bambusalu.se/bambuhaek/
https://bambusalu.se/bambuhaek/