Vi har hagtorn, syren, fläder, rosor, vinbär och antagligen något mer. Sen några träd som sticker upp ur det hela.
Just nu lite glest nertill.men så fort det blir grönt så är det tätt. Där det är som glesast nu planerar vi att fylla på med mer syren och något mer.
Jag skulle aldrig sätta hagtorn utom som ersättning för taggtråd/inbrottsskydd men eftersom den redan finns så får den vara kvar.
Skulke jag vilja ha en häck på 1,5-1,8 m så skulle jqg välja betydligt lägre växter.

Mitt konkreta förslag är att kolla siktlinjer och se om det är något som behöver prioriteras. Några har varit inne på lager och lämnar man öppningar med lägre växter vid tomtgränsen för att sätta högre skyddet längre in gör att det ser betydligt mindre ut som en skärm. Spalje, pergola, lusthus, friggebod, plank, murar osv kan också skapa skydd i kombination med växterna.

Det som växer snabbt är ofta jobbigt att hålla efter och blir lätt för stort efter några år. Växer det långsamt eller man har växter som konkurrerar mycket tar det många år innan man får insynsskyddet.
Att kombinera växterna med någon typ av spalje på åtminstone delar av sträckan skulle eventuellt kunna vara rätt trevligt. Växter som klättrar på spaljer kan snabbt skapa insynsskydd, speciellt ihop med själva spaljen men är ändå rimligt hanterbara att sköta om jämfört med en häck/buskage/träd som blir mycket större volym material som skall klippas ned årligen på sikt. Gäller bara att grannen är med på spaljen i så fall.

• Gilla
sommarglass
  • Laddar…
TRJBerg
Om man har råd så kan man plantera flera olika växter samtidigt och sedan ta ner vissa av dem allt eftersom åren går.

Vill du ha insynsskydd även på vinterhalvåret? Jag har satt några olika sorters storvuxna Rodhodendronbuskar som blommar vid olika tid. Med vintergröna som marktäckare sköter det sig själv efter några år. Vill man kan man ju variera med järnek, lagerhägg mm. Kolla bara med sorterna så de stämmer med dina önskemål.

4774
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Rhododendron, men det är dyrt eller tar lång tid.

Oxel är annars en bubblare, den kan du ju hitta gratis.
Var hittar jag oxel gratis? Går ut i skogen och gräver upp? Eller menar du något annat? Nyfiken då jag är ute efter en oxel eller två som är uppväxta men unga

F Faceb00k skrev:
Ok, tack för input. Låter lovande.

Det är växtzon 2-3 i Östergötland och jordmånen är sandig under ett lager med ca 20 cm matjord.
Det är ett soligt och utsatt läge i sydväst-västligt riktning.

Alla förslag tas tacksamt emot.
Om du väljer bara en typ av växt så är häggmispel ett vackert alternativ. Den har skira vita blommor på våren och på hösten har den vackert färgsprakande bladverk. Vi har en sådan häck mot en väg. Den är lättskött och tålig och kan bli tre till fyra meter, men går utmärkt att klippa till lägre höjd.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M mawno skrev:
Bokhäck! Kombinera med andra busksorter framför om du vill ha ett lummigare intryck.
Bok är en mycket fin växt för häckar men i sandig jord och soligt läge kommer den inte att trivas. Den behöver mycket vatten särskilt under etableringsfasen.

F Faceb00k skrev:
Hej,

Vi har en platt tomt på dryga 1200 kvm med slänt mot granne vars marknivå är ca 50 cm under vår.
Vi skulle vilja skapa insynsskydd mot dem från deras husgavel och framåt.
Vi vill inte ha en hög formklippt häck, typ thuja, utan vill hellre ha ett lite mer yvigt och lagom högt buskage med typ spirea eller liknande.

"Problemet" är dock att det är 11 m tomtgräns vi vill ha insynsskyddad och det känns lite onaturligt och maffigt med ett sådant utsträckt buskage.

Är det någon som har förslag eller tips på hur vi kan tänka här? Kan man blanda upp det på något bra sätt? Vi har tänkt träd men då måste ju grenarna börja väldigt lågt.

Se nedan illustration.

[bild]
Håller med Claes, blandat och ta hjälp med att hitta något som passar platsens/jordens förutsättningar, jordmån, vatten osv. I dag måste man tänka till och plantera det som funkar och inte bara det man vill ha, tänker främst på jordförbättring, gödsel och vatten.

• Gilla
Vildparti
  • Laddar…
Ska det vara billigt och enkelt kan du prova Parkslide. Det ska växa snabbt har jag hört.

• Haha
  • Wow
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck
4774 4774 skrev:
Var hittar jag oxel gratis? Går ut i skogen och gräver upp? Eller menar du något annat? Nyfiken då jag är ute efter en oxel eller två som är uppväxta men unga
Hos mig dyker de upp över tomten så jag flyttar de små. Har funkat hyfsat bra.

Har man inte själv kanske någon man känner har.

4774
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Hos mig dyker de upp över tomten så jag flyttar de små. Har funkat hyfsat bra.

Har man inte själv kanske någon man känner har.
Tyvärr ont om dessa vackra träd här. Har endast sett två oxlar i naturen. Så jag antar att det inte är deras naturliga habitat kustnära?

Grannens Häck
4774 4774 skrev:
Tyvärr ont om dessa vackra träd här. Har endast sett två oxlar i naturen. Så jag antar att det inte är deras naturliga habitat kustnära?
Jag bor i roslagen men inte precis bredvid kusten.

Ställ frågan i en trädgårdsgrupp på Facebook så får du massor av bra tips.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Med ett blandat buskage med olika nivåer på vegetationen så kommet det att se naturligt ut. Minst två olika nivåer, alltså minst två olika sorter/arter av buskar.

Om du anger vilken växtzon det är, var i landet och jordmån (lera, sand, blandad morän, vått/torrt) o s v så kan vi nog lista ut förslag på lämpliga buskar.
Tack för all input!

Det vi hela tiden fastnar på är utformningen, vi har ingen bra tanke där.
Vi vet att vi vill ha höjd och täthet vid grannens gavel och sedan minskar vikten av detta ju längre bort man kommer. Men sen är det ju vilka former man vill få in, alltså tex.konformer, runda former, yviga former etc.
Känns som att om man börjar med utformning och färger så kan man hitta växter som passar in i nästa steg.

Någon som har tips på hur man kan tänka med utformningen?

Claes Sörmland
Tänker att du kanske vill ha
F Faceb00k skrev:
Tack för all input!

Det vi hela tiden fastnar på är utformningen, vi har ingen bra tanke där.
Vi vet att vi vill ha höjd och täthet vid grannens gavel och sedan minskar vikten av detta ju längre bort man kommer. Men sen är det ju vilka former man vill få in, alltså tex.konformer, runda former, yviga former etc.
Känns som att om man börjar med utformning och färger så kan man hitta växter som passar in i nästa steg.

Någon som har tips på hur man kan tänka med utformningen?
Börja med att bestämma om ni vill ha naturlikt eller om det ska se trädgårdsmässigt ut. För naturlik plantering väljer man växtmaterial från Sverige. För trädgårdsmässighet så kan man röra sig mer mot utländskt material.

Och hur högt ska buskaget vara? 2 m? 4 m? Höjd är ju egentligen bara ett problem om det stjäl sol.

Jag uppfattar att det kan vara lite torrt på platsen med sand och en upphöjning jämfört med grannen. Det påverkar också val av växtmaterialet. Men jorden låter ju som om den är toppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.