17 434 läst ·
47 svar
17k läst
47 svar
Hur skall jag rita en riktigt bra MFT-mall?
Ron Paulk varnar för det när han själv fräser i sin bänk. Men visst med bättre/dyrare stål är toleransen bättre.vectrex skrev:
Gör du dessutom en mall på en mall (inte tillämpbart här) så får du ju det dubbla. Men visst vi pratar om ca 0,5 mm.
Jag vet inte vad Ron Paulk har för skitstål (ursäkta svenskan) men med mina Cobolt stål så är det knappast några halva mm det handlar om. Kan nästan svära på att mina stål är inom en eller max ett par hundradelar.Lime113 skrev:
Ja men det är väl klart att du får precision om du köper frässtål för 250-500 kr.
Däremot förvånar det mig inte om den glada amatören som köpet ett 10 pack-kit på Jula säkert har ett spel på 0,5 mm.
Men OK point made - Har du billigt stål kan det vara viktigt att kolla om det finns ett spel.
Däremot förvånar det mig inte om den glada amatören som köpet ett 10 pack-kit på Jula säkert har ett spel på 0,5 mm.
Men OK point made - Har du billigt stål kan det vara viktigt att kolla om det finns ett spel.
Skulle gärna höra vad andra har för input på detta? Jag trodde lite att hela poängen med mallfrässtål är att kullagret och frässtålet är mer eller mindre identiskt i diameter (nu pratar jag identiskt på magnituden en handfull mikrometrar)?Lime113 skrev:
Mirock ska vara glad han har fingrarna i behåll. Om den smala remsan han klyver vid 2:23 ramlar ner i hålet för sågklingan slutar det inte bra alls...nog bland det värre jag sett på youtube.Lime113 skrev:
I övrigt ganska smart idé.
Fel #1. Han sågar utan klingskydd
Fel #2. Han sågar korta bitar utan att använda påskjutare (hade inte känts helt safe även om han gjort det) och har fingrarna på tok för nära klingan
Fel #2b. Han sågar så korta bitar att klyvkniven blir verklös, biten är avsågad innan den når dit
Fel #3. Han trycker ämnet mot klingan. Ämnet ska tryckas mot anhållet framför klingan. Trycker man mot klingan, i höjd med klingan, riskerar man kickback.
Fel #4. Han har stort hål i sågbordet, sådana smala remsor kräver en zero clearance insert.
Ska det klyvas smala bitar föredrar jag att köra breda sidan mot anhållet och indexeringsstopp som sätter tjockleken. I stil med det här. https://youtu.be/1yR9gZHPluo
Fel #2. Han sågar korta bitar utan att använda påskjutare (hade inte känts helt safe även om han gjort det) och har fingrarna på tok för nära klingan
Fel #2b. Han sågar så korta bitar att klyvkniven blir verklös, biten är avsågad innan den når dit
Fel #3. Han trycker ämnet mot klingan. Ämnet ska tryckas mot anhållet framför klingan. Trycker man mot klingan, i höjd med klingan, riskerar man kickback.
Fel #4. Han har stort hål i sågbordet, sådana smala remsor kräver en zero clearance insert.
Ska det klyvas smala bitar föredrar jag att köra breda sidan mot anhållet och indexeringsstopp som sätter tjockleken. I stil med det här. https://youtu.be/1yR9gZHPluo
Redigerat:
Ola C då kör jag något länge, lägger litet tjocklek mot anhållet och kapar sedan strimman i 4 delar 
Allmän fråga: jag köpte ett D=1/2" stål med överliggande lager för att kopiera MFT hål från en mall. Nu har jag hittat 20 mm notchstål istället. Lämna tillbaka mallfrässtålet eller behålla?
Allmän fråga: jag köpte ett D=1/2" stål med överliggande lager för att kopiera MFT hål från en mall. Nu har jag hittat 20 mm notchstål istället. Lämna tillbaka mallfrässtålet eller behålla?