trattalask
Ola C skrev:
Fel #1. Han sågar utan klingskydd
Fel #2. Han sågar korta bitar utan att använda påskjutare (hade inte känts helt safe även om han gjort det) och har fingrarna på tok för nära klingan
Fel #2b. Han sågar så korta bitar att klyvkniven blir verklös, biten är avsågad innan den når dit
Fel #3. Han trycker ämnet mot klingan. Ämnet ska tryckas mot anhållet framför klingan. Trycker man mot klingan, i höjd med klingan, riskerar man kickback.
Fel #4. Han har stort hål i sågbordet, sådana smala remsor kräver en zero clearance insert.

Ska det klyvas smala bitar föredrar jag att köra breda sidan mot anhållet och indexeringsstopp som sätter tjockleken. I stil med det här. [länk]
Jisses! Jag mådde dåligt bara av att se på det där.

Tobas - Men vad bra att jag köper såg av dig och inte från Mirock :P

Lime113 skrev:
Vectrex - tankefel, antar att jag liksom Ceson mäter diameter, dvs 0,1 mm på vardera sida. Eller tänker jag fel? :)
Nej, du har ju rätt, jag tänker fel. Hålet borde bli 19,8mm om man fräser mot 20mm mall. Liten diff, men lite för stor för att jag skulle känna mig bekväm. Är mallen mindre än skivan (vilket är troligt) så kommer felet fortplanta sig om man inte har dogs som är 20mm på ena sidan och 19,8mm på andra sidan.

trattalask
Lime113 skrev:
Tobas - Men vad bra att jag köper såg av dig och inte från Mirock :P
Just det ja! Den är inte blodig iallafall. Helt oanvänd, faktiskt. =)

vectrex skrev:
Nej, du har ju rätt, jag tänker fel. Hålet borde bli 19,8mm om man fräser mot 20mm mall. Liten diff, men lite för stor för att jag skulle känna mig bekväm. Är mallen mindre än skivan (vilket är troligt) så kommer felet fortplanta sig om man inte har dogs som är 20mm på ena sidan och 19,8mm på andra sidan.
Hur tänker du på min tidigare fråga? Agehall föreslog CNC-fräst mall och fortsätta med att kopiera mallen.

Allmän fråga: jag köpte ett D=1/2" stål med överliggande lager för att kopiera MFT hål från en mall. Nu har jag hittat 20 mm notchstål istället. Lämna tillbaka mallfrässtålet eller behålla?

Har du möjlighet till mall så röstar jag på det.
Då får du det exakt, vilket är en av poängerna med MFT.

Hur planerar du göra om du väljer utan mall? :)

Lime113 skrev:
Hur tänker du på min tidigare fråga? Agehall föreslog CNC-fräst mall och fortsätta med att kopiera mallen.

Allmän fråga: jag köpte ett D=1/2" stål med överliggande lager för att kopiera MFT hål från en mall. Nu har jag hittat 20 mm notchstål istället. Lämna tillbaka mallfrässtålet eller behålla?
Ja, alltså har du en CNC fräst mall så blir det ju perfekt. Det enda som blir perfekt med 20mm notfräs är ju håldiametern, placeringen av hålen blir inte bättre än metoden du använder dig av medger. Men det handlar ju om vad du är villig att satsa också. Själv gjorde jag mina hål med LR32 skena och stor vinkel. Det blev bra men inte så perfekt att jag skulle våga lite 100% på rätvinkligheten.

Jag ser inte rikigt poängen med det ändå, på det sätter jag jobbar så använder jag hellre t.ex. kapsläde på bordssågen för kritiska snitt.

Samtidigt vill man har låga toleranser så borde man inte ha trä som expanderar både av temperatur och fukt :P

Jag har idag ingen L32-skena, inte heller frässkena. Känns overkill att skaffa det för att bygga en MFT. Då är ju mallen ett bättre alternativ.

Själv gillar jag Mirocks variant men jag gillar även Parf tekniken (Axminster). Kolla gärna videon.

Gällande Parf så är ju risken att det blir litet snett när man gör första hålraden (då blir allt snett). Sen hade jag ju kört borrmaskin i stativ som också känns sådär.

Nej jag tror Mirocks variant är bättre. Förborrandet (3 mm och 15 mm) är väl inte kritiska om de inte är perfekt 90°? Han kör ju 15 mm borret halvvägs på varje sida och sedan fräser med 20 mm. Då måste det vara bra snett för att man ska ligga utanför det som fräses bort? Eller har någon ett bättre förslag som inte är att fräsa efter mall? :)

Hejsan! Jag är totalt n00b på detta men intresserad. Första gången jag hörde om MFT var igår natt när jag inte kunde sova.

Men en idé jag kom på för att göra en sån skiva själv. Jag har en storformatsprinter som kan printa på vinyl som är 1,6 meter bred. Kan man inte bara göra en printning på en vinyl som är lika stor som bordet jag vill ha. Med alla hålen utmärkta med prickar på exakta avstånd. Sen applicerar jag vinylen på skivan och borrar på prickarna? Sån vinyl kostar mig bara 16 kr m2 så det är inga pengar alls.

Coolt! Har du några bilder från projektet?

Du behöver någon form av mekanisk jigg för att få tillräcklig noggrannhet om du vill ha rutsystemet vinkelrätt.

Kane skrev:
Du behöver någon form av mekanisk jigg för att få tillräcklig noggrannhet om du vill ha rutsystemet vinkelrätt.
Ok, men tror du verkligen att det kommer diffa mindre än < 1mm? Printern har ju en exakthet på under 0.1 mm

Jag skriver yrkesmässigt ut mallar på storformatskrivare (HP). Felet ligger på 1-2 mm när man närmar sig 2 meters utskrifter. Tyvärr så beror felet förmodligen på hur tung rullen är så det är nog problematiskt att kalibrera den även om säljaren påstod att det går.

rightnow skrev:
Ok, men tror du verkligen att det kommer diffa mindre än < 1mm? Printern har ju en exakthet på under 0.1 mm
Tror jag säkert. Men sedan skall du borra efter utskriften och det kan inte vara helt enkelt att få till.

Nyfniken skrev:
Jag skriver yrkesmässigt ut mallar på storformatskrivare (HP). Felet ligger på 1-2 mm när man närmar sig 2 meters utskrifter. Tyvärr så beror felet förmodligen på hur tung rullen är så det är nog problematiskt att kalibrera den även om säljaren påstod att det går.
Jo jag med. Den är precis kalibrerad och det var mindre än 0.5 mm när vi testade 2.5 m

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.