Jag har lagt på grundningsbruk A nu och det börjar bli dags att fundera över putsningen.
Jag har tänkt att jag bara lägger på det då det inte måste vara spikraka väggar. Men inser nu att det kanske inte blir alls bra. Är det att sätta läkt och staka ut det som är överlägset bäst?
Isf får det bli så. Tänkte att det blir extrajobb men det är det kanske värt?
Jag har tänkt att jag bara lägger på det då det inte måste vara spikraka väggar. Men inser nu att det kanske inte blir alls bra. Är det att sätta läkt och staka ut det som är överlägset bäst?
Isf får det bli så. Tänkte att det blir extrajobb men det är det kanske värt?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Det blir helt klart smidigare med läkt. Då kan du jobba med stora brädan som lägger på mer bruk fortare.
Tack. Japp det får nog bli så.
När det kommer till innerhörn. Antar jag att man får göra en vägg hela vägen in och sedan hoppar man över nästa och kör den som blir mittemot istället. Enda sättet att få raka snygga hörn tänker jag. Så man kan inte göra ett helt rum på samma dag?
När det kommer till innerhörn. Antar jag att man får göra en vägg hela vägen in och sedan hoppar man över nästa och kör den som blir mittemot istället. Enda sättet att få raka snygga hörn tänker jag. Så man kan inte göra ett helt rum på samma dag?
Det finns metall putsbanor (avdragsbana) som är avsedda att sitta kvar i bruket. Jag brukar köra med dem och det är väldigt smidigt.
Är du ovan kan det vara bra att begränsa bredden till t.ex. 60 cm per bana...
Är du ovan kan det vara bra att begränsa bredden till t.ex. 60 cm per bana...
https://www.hornbach.se/p/avdragsbana-finja-forzinkad-6x21x2500-mm/6046209/Dr Benz skrev:
Typ såna...
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Vad hade du tänkt putsa med för bruk då?
På ytterhörn sätter du upp en rak 22*95 ytterpanel planka, förslagsvis.
Med 2 putshakar i fogen, du kanske får förborra med 6 mm borr.
Och inte slå fast den för våldsamt.
I "tegelbänken" får du borra ett större hål i plankan,
för att ha haken i mitten på teglet och för justermån i våg.
https://www.swedol.se/putshake-fyrkantig-1-565001-7400064443.html
På ytterhörn sätter du upp en rak 22*95 ytterpanel planka, förslagsvis.
Med 2 putshakar i fogen, du kanske får förborra med 6 mm borr.
Och inte slå fast den för våldsamt.
I "tegelbänken" får du borra ett större hål i plankan,
för att ha haken i mitten på teglet och för justermån i våg.
https://www.swedol.se/putshake-fyrkantig-1-565001-7400064443.html
Toppen. Det var ung som jag hade tänkt. Dock hade jag glömt bort hakarna som måste vara överlägset smidiga att använda.N neo11 skrev:Vad hade du tänkt putsa med för bruk då?
På ytterhörn sätter du upp en rak 22*95 ytterpanel planka, förslagsvis.
Med 2 putshakar i fogen, du kanske får förborra med 6 mm borr.
Och inte slå fast den för våldsamt.
I "tegelbänken" får du borra ett större hål i plankan,
för att ha haken i mitten på teglet och för justermån i våg.
[länk]
Jag har tänkt använda putsbruk C från Finja.
Har lite sprickor i väggarna längs hörnen. Dom kan mycket väl vara gamla och ha satt sig för längesedan men tänker att C är lite mer förlåtande om det mot förmodan fortfarande rör lite på sig?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Ja, hakarna är bra då man kan justera i våg/lod efteråt, och lätta att sätta upp.
C bruk är bra, du ska absolut inte använda hårdare bruk.
Du hade kunnat grunda med c bruk också, men spelar ingen roll nu.
Men du borde nog också köpa lite 1mm bruk, för att laga hål efter putshakar.
Och få ihop hörnor efter du tagit bort käppar mm.
Då metallbanan ligger så ytligt, hade jag även tagit bort den, när det blivit lite hårt.
Stockat o rivit ihop det med 1mm bruk. Ska du riva putsen är en kanitz i trä ett bra val.
Vad för färg ska du måla med sen då?
C bruk är bra, du ska absolut inte använda hårdare bruk.
Du hade kunnat grunda med c bruk också, men spelar ingen roll nu.
Men du borde nog också köpa lite 1mm bruk, för att laga hål efter putshakar.
Och få ihop hörnor efter du tagit bort käppar mm.
Då metallbanan ligger så ytligt, hade jag även tagit bort den, när det blivit lite hårt.
Stockat o rivit ihop det med 1mm bruk. Ska du riva putsen är en kanitz i trä ett bra val.
Vad för färg ska du måla med sen då?
Vad är skillnaden på putsbruk C med och utan KC?
Mur och putsbruk är väl grövre så det vill jag inte ha?
Varför river man putsen?
Vill ha en typisk fasadgrovhet på putsen.
Hur tar man bort metallbanorna då dom ser ut som ett T. Det borde dra med sig alldeles för mkt av putsen?
Mur och putsbruk är väl grövre så det vill jag inte ha?
Varför river man putsen?
Vill ha en typisk fasadgrovhet på putsen.
Hur tar man bort metallbanorna då dom ser ut som ett T. Det borde dra med sig alldeles för mkt av putsen?
Putsbruk C är vanligen en blandning av sand och en mindre del portlandcement som har blandats med kalkstensmjöl. Kalkstensmjölet gör att portlandcementen brinner mer kontrollerat än om den inte skulle finnas med. Den gör också bruket också lite klistrigare/smidigare. Det stelnar av att portlandcementen brinner, det går snabbt.
Putsbruk KC är ett kalkcementbruk. Det är en blandning av sand, släckt kalk och portlandcement. Det är klistrigare/smidigare än bruket ovan p g a den höga halten släckt kalkt. Det stelar i två steg, först brinner portlandcementen, det går snabbt och sen över ett antal veckor/månader/år brinner den släckta kalken genom karbonatisering.
Putsbruk KC är ett kalkcementbruk. Det är en blandning av sand, släckt kalk och portlandcement. Det är klistrigare/smidigare än bruket ovan p g a den höga halten släckt kalkt. Det stelar i två steg, först brinner portlandcementen, det går snabbt och sen över ett antal veckor/månader/år brinner den släckta kalken genom karbonatisering.




