Jag har lagt på grundningsbruk A nu och det börjar bli dags att fundera över putsningen.

Jag har tänkt att jag bara lägger på det då det inte måste vara spikraka väggar. Men inser nu att det kanske inte blir alls bra. Är det att sätta läkt och staka ut det som är överlägset bäst?

Isf får det bli så. Tänkte att det blir extrajobb men det är det kanske värt?
 
  • Oputsad murad vägg med putsbruk på vissa delar, synlig eldstad under en enkelsidig kåpa bredvid ett stort fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg täckt av grundningsbruk med oregelbunden yta, elsladd och takisolering synlig, byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En murad öppen spis med vit puts, omgiven av gråa betongväggar, under ett bygge med taklister och lampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En putsad innervägg med grundningsbruk i ett rum, intill en trädörr med glasfönster och klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med stora fönster och takbjälkar, oorganiserade föremål inklusive verktyg och växter på golvet, och en vit spis i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blir helt klart smidigare med läkt. Då kan du jobba med stora brädan som lägger på mer bruk fortare.
 
Tack. Japp det får nog bli så.

När det kommer till innerhörn. Antar jag att man får göra en vägg hela vägen in och sedan hoppar man över nästa och kör den som blir mittemot istället. Enda sättet att få raka snygga hörn tänker jag. Så man kan inte göra ett helt rum på samma dag?
 
Det finns metall putsbanor (avdragsbana) som är avsedda att sitta kvar i bruket. Jag brukar köra med dem och det är väldigt smidigt.
Är du ovan kan det vara bra att begränsa bredden till t.ex. 60 cm per bana...
 
anders07 anders07 skrev:
Det finns metall putsbanor (avdragsbana) som är avsedda att sitta kvar i bruket. Jag brukar köra med dem och det är väldigt smidigt.
Är du ovan kan det vara bra att begränsa bredden till t.ex. 60 cm per bana...
Ok. Har du ett tips på sådana? Jag har inte sett dylika.
 
anders07 anders07 skrev:
[länk]

Typ såna...
Toppen. Verkar ju bra att kunna låta dem sitta. Men hur gör man för att dölja dem……?
Man måste ju utanpå litegrann.

Eller gör man ett lager ut till kanten och sedan gör man ett lager till över hela väggen?
 
De "smälter in" när du går över dem med brädan eller glättstålet.
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Då tror jag att vi har en vinnare här.

Tack för hjälpen. Och ytterhörn sätter man brädor som man putsar mot antar jag.
 
N
Vad hade du tänkt putsa med för bruk då?
På ytterhörn sätter du upp en rak 22*95 ytterpanel planka, förslagsvis.
Med 2 putshakar i fogen, du kanske får förborra med 6 mm borr.
Och inte slå fast den för våldsamt.
I "tegelbänken" får du borra ett större hål i plankan,
för att ha haken i mitten på teglet och för justermån i våg.
https://www.swedol.se/putshake-fyrkantig-1-565001-7400064443.html
 
N neo11 skrev:
Vad hade du tänkt putsa med för bruk då?
På ytterhörn sätter du upp en rak 22*95 ytterpanel planka, förslagsvis.
Med 2 putshakar i fogen, du kanske får förborra med 6 mm borr.
Och inte slå fast den för våldsamt.
I "tegelbänken" får du borra ett större hål i plankan,
för att ha haken i mitten på teglet och för justermån i våg.
[länk]
Toppen. Det var ung som jag hade tänkt. Dock hade jag glömt bort hakarna som måste vara överlägset smidiga att använda.

Jag har tänkt använda putsbruk C från Finja.

Har lite sprickor i väggarna längs hörnen. Dom kan mycket väl vara gamla och ha satt sig för längesedan men tänker att C är lite mer förlåtande om det mot förmodan fortfarande rör lite på sig?
 
N
Ja, hakarna är bra då man kan justera i våg/lod efteråt, och lätta att sätta upp.
C bruk är bra, du ska absolut inte använda hårdare bruk.
Du hade kunnat grunda med c bruk också, men spelar ingen roll nu.
Men du borde nog också köpa lite 1mm bruk, för att laga hål efter putshakar.
Och få ihop hörnor efter du tagit bort käppar mm.
Då metallbanan ligger så ytligt, hade jag även tagit bort den, när det blivit lite hårt.
Stockat o rivit ihop det med 1mm bruk. Ska du riva putsen är en kanitz i trä ett bra val.
Vad för färg ska du måla med sen då?
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Vad är skillnaden på putsbruk C med och utan KC?

Mur och putsbruk är väl grövre så det vill jag inte ha?

Varför river man putsen?
Vill ha en typisk fasadgrovhet på putsen.

Hur tar man bort metallbanorna då dom ser ut som ett T. Det borde dra med sig alldeles för mkt av putsen?
 
Claes Sörmland
Putsbruk C är vanligen en blandning av sand och en mindre del portlandcement som har blandats med kalkstensmjöl. Kalkstensmjölet gör att portlandcementen brinner mer kontrollerat än om den inte skulle finnas med. Den gör också bruket också lite klistrigare/smidigare. Det stelnar av att portlandcementen brinner, det går snabbt.

Putsbruk KC är ett kalkcementbruk. Det är en blandning av sand, släckt kalk och portlandcement. Det är klistrigare/smidigare än bruket ovan p g a den höga halten släckt kalkt. Det stelar i två steg, först brinner portlandcementen, det går snabbt och sen över ett antal veckor/månader/år brinner den släckta kalken genom karbonatisering.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
P
C-bruk är ett KC-bruk..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.