7 826 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Hur skall jag göra vid golvbrunnen?
Medlem
· Västra Götalands
· 23 inlägg
Men ska jag säga på bygghandeln att jag vill ha en snabbslipsats till mitt badrumsgolv och sedan måste ju åtgången bli sjukt stor. Är det medlet flytande eller hur är konsistensen på det? Skall fuktspärren ligga på flytspacklet sedan?
Du kan säga att du behöver en snabbslipsats eller ett snabbt golvbruk. Och sedan ska du se till att det är det du får, de kan oftast väldigt lite på byggvaruhusen. Skulle inte förvåna mig om de ger dig vanlig finbetong.
Åtgången är omkring 18 kilo per centimeter bygghöjd per kvadratmeter. Konsistensen är som fuktig jord.
Tätskiktet ska ligga ovanpå flytspacklet, ja.
Har du läst den klistrade tråden längst upp?
Åtgången är omkring 18 kilo per centimeter bygghöjd per kvadratmeter. Konsistensen är som fuktig jord.
Tätskiktet ska ligga ovanpå flytspacklet, ja.
Har du läst den klistrade tråden längst upp?
Medlem
· Västra Götalands
· 23 inlägg
Nu kommer det en rörpulare idag som ska ta sig ann golvbrunnen. Så som det ser ut idag är ju golvbrunnen i höjd med den gamla plastmattan men det betyder ju att när han nu monterar brunnen måste ha den dirka 3 cm över golvet då.
hmm mycket att tänka på. Inte konstigt att man inte kan somna på kvällöarna.
hmm mycket att tänka på. Inte konstigt att man inte kan somna på kvällöarna.
Ja, det gäller att få den på rätt höjd. Tänk på att fallet ska vara 1:50 närmast brunnen och 1:100 i resten av rummet. Och ska du ha golvvärme så behöver slingorna täckas med en viss mängd avjämningsmassa, så då behöver man se till att det finns plats för det vid brunnsflänsen också.
Medlem
· Västra Götalands
· 23 inlägg
Nu har killen från gothia vvs varit och kollat. Det verkare inte bättre än att när de renoverade och stambytte på 80-talet gjorde de så att de satte avloppet hängande i taket på våningen nedanför.
Han föreslog att de enda lösningen var att ta bort grannen på nedanvåningens tak vilket jag sa att:
-Hade du själv velat att någon kom in och rev ditt tak?
Nu blir det till att bila ner hela betongen så att han kommer åt istället. Cirka 20 cm i hård betong. Mycket intressant.
Vad ska jag gjuta up det med sen? Samma som jag ska gjuta golvet med?
Hörde om en kille på en fest i lördags som hade bilat bort sitt golv och råkat göra ett hål ner till grannen. Hon var inte hemma då men han skrev en lapp och hängde ett paket gevalia på dörren. (När du får oväntat besök)
Hon gillade inte alls detta skämt. Jag tyckte det var ganska roligt. Ska dock inte göra samma sak.
Han föreslog att de enda lösningen var att ta bort grannen på nedanvåningens tak vilket jag sa att:
-Hade du själv velat att någon kom in och rev ditt tak?
Nu blir det till att bila ner hela betongen så att han kommer åt istället. Cirka 20 cm i hård betong. Mycket intressant.
Vad ska jag gjuta up det med sen? Samma som jag ska gjuta golvet med?
Hörde om en kille på en fest i lördags som hade bilat bort sitt golv och råkat göra ett hål ner till grannen. Hon var inte hemma då men han skrev en lapp och hängde ett paket gevalia på dörren. (När du får oväntat besök)
Hon gillade inte alls detta skämt. Jag tyckte det var ganska roligt. Ska dock inte göra samma sak.
Jag tycker fortfarande att du skall kolla med föreningen om inte de bekostar hela momentet med byte av golvbrunnen. Det är på deras önskan och det omfattar stamnätet.
Direktivet kan vara klubbad för att alla brunnar skall bytas med att det är billigare för föreningen att betala delmoment i samband med renovering än att betala även återställningskostnaden vilket gör att bilandet, byte av brunn och gjutning av golvet pröjsar eventuellt föreningen för.
Direktivet kan vara klubbad för att alla brunnar skall bytas med att det är billigare för föreningen att betala delmoment i samband med renovering än att betala även återställningskostnaden vilket gör att bilandet, byte av brunn och gjutning av golvet pröjsar eventuellt föreningen för.
Medlem
· Västra Götalands
· 23 inlägg
Det sitter ingen lucka i taket. Har i och för sig inte tittat i grannens tak men jag har ingen så det måste ju se likadant ut där nere.
Jag behöver bila bort ungefär 20 x 20 cm och 20 cm ner så det är väl inte jättemycket men det kommer nog ta en liten stund.
Jag kollade med föreningen och de bekostar inte hela jobbet. Lite konstigt tycker jag eftersom jag gärna skulle kunna låta brunnen sitta kvar inte mig emot.
Vet bara inte hur jag ska skriva detta i ett mail för att det skall låta bra.
Hålet som jag bilar upp nu vad är det bäst att gjuta det i för bruk sen? Kan jag ta samma som till golvet i övrigt?
Jag behöver bila bort ungefär 20 x 20 cm och 20 cm ner så det är väl inte jättemycket men det kommer nog ta en liten stund.
Jag kollade med föreningen och de bekostar inte hela jobbet. Lite konstigt tycker jag eftersom jag gärna skulle kunna låta brunnen sitta kvar inte mig emot.
Vet bara inte hur jag ska skriva detta i ett mail för att det skall låta bra.
Hålet som jag bilar upp nu vad är det bäst att gjuta det i för bruk sen? Kan jag ta samma som till golvet i övrigt?
Jag tycker inte att det är så konstigt att inte föreningen betalar. De kräver ju bara att du ska renovera badrummet fackmässigt och enligt gällande regler, vilket för övrigt försäkringsbolagen också kräver. Då måste du byta brunnen, tveklöst.
Du bör använda en riktig snabbtorkande betong (till exempel Finja Bemix P3) och inte ett golvbruk till att gjuta igen. Se till att inte gjuta högre per omgång än vad tillverkaren anger, eventuellt får du alltså gjuta i flera omgångar. Det är också bra om hålet är lite smalare nertill än upptill och om du kan få in lite armeringsjärn i kanterna är det inte heller en nackdel.
Du bör använda en riktig snabbtorkande betong (till exempel Finja Bemix P3) och inte ett golvbruk till att gjuta igen. Se till att inte gjuta högre per omgång än vad tillverkaren anger, eventuellt får du alltså gjuta i flera omgångar. Det är också bra om hålet är lite smalare nertill än upptill och om du kan få in lite armeringsjärn i kanterna är det inte heller en nackdel.
Medlem
· Västra Götalands
· 23 inlägg
Ok gick in på finja och kollade och det hette ju pumpbruk och verkar ju bra. Det verkar ju smartare att blanda detta lite mer lösare konsistens för att få det så jämt som möjligt. Kan man köpa det på t.ex hornbach?
Detta börjar ju bli ett mycket spännande projekt med många nya arbetsmoment att lära sig!
Detta börjar ju bli ett mycket spännande projekt med många nya arbetsmoment att lära sig!
Så jämnt som möjligt känns i och för sig inte så viktigt, du kommer ju ändå ha ett flytspackel ovanpå. Jag hade kört med snabbetong bara till att gjuta igen hålet, en snabbslipsats till att bygga upp golvet grovt och sedan flytspackel för finliret.
Medlem
· Västra Götalands
· 23 inlägg
Men det där snabbslipsats vad heter det egentligen om man t.ex. kollar på finjas hemsida? Samma sak med snabbetong?
Bara så jag vet vad för prylar jag skall använda!
Bara så jag vet vad för prylar jag skall använda!
Medlem
· Västra Götalands
· 23 inlägg
Ja jag får åka bort där ikväll och handla lite i alla fall så då ska jag passa på att kolla upp detta med bemix samt snabbslipsatser.